درد زیر پنجه | فیزیوتراپی دراصفهان

شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان

شکل 2درد زیر پنجه

درد زیر پنجه پا چیست؟

درد در زیر پنجه یا متاتارسالژی یک عارضه بسیار دردناک است که در زیر پا ایجاد می شود. در کف پا و جلوتر از استخوان های مچ پا، پنج استخوان بلند وجود دارد که متاتارس نام دارند. جلوتر از متاتارس ها انگشتان  پا قرار دارند. در واقع درد  در زیر پنجه دردی است که در اعصابی که بین استخوان های متاتارس وجود دارند رخ میدهد.

در مقالات  فیزیوتراپی دراصفهان و دکتر قولنج  توضیحات بیشتر داده شده است.

زمانی که استخوان های متاتارس به هم فشار وارد کنند اعصاب بین آن ها ملتهب می شود و ایجاد درد میکند. این حالت باعث بروز متاتارسالژی می شود.

چنانچه در این حالت فرد راه برود با گام برداشتن استخوان های متاتارس بر روی هم ساییده شده و التهاب اعصاب را افزایش می دهند و باعث تشدید درد می شود.

مواردی که باعث درد زیر پنجه پا می شود عبارتند از:

• اضافه وزن: چاقی باعث فشار شدید بر روی پنجه پا می شود.
  • کفش نامناسب: کفش های پاشنه بلند و کفش هایی که در قسمت پنجه تنگ هستند باعث این عارضه می شوند.
  • سفتی و خشکی مچ پا: خشکی مچ پا باعث فشار به استخوان های متاتارس می شود.
  • سن: با افزایش سن از حجم چربی محافظت کننده از پنجه پا کاسته می شود و باعث ایجاد متاتارسالژی می شود.
  • تمرینات سنگین ورزشی: تمرینات ورزشی که فشار زیادی به پنجه پا وارد می کند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.
  • شکستن استخوان: شکستگی های کوچک در اثر فشار به پنجه پا باعث متاتارسالژی می شود.
  • شکل انگشتان و پنجه پا به صورت ژنتیکی: کف پای بعضی از افراد انحنای زیادی دارد و یا انگشت دوم آن ها از انگشت شصت بلندتر میباشد که این دو حالت باعث فشار و درد پنجه پا می شود.
  • اختلالات پزشکی: از دلالیل دیگر این عارضه اختلالات پزشکی می باشد.
  • بونیون: گاهی در افرادی که از کفش های بسیار تنگ استفاده می کنند انگشت بزرگ پا متورم و دردناک می شود که به این حالت بونیون گفته میشود. بونیون باعث فشار به پنجه پا و نهایتا باعث متاتارسالژی می شود.
  • آرتریت روماتوئید: همان بیماری نقرس یا تورم مفاصل پا می باشد که یکی دیگر از دلایل ایجاد متاتارسالژی می باشد.
drgholenj درد زیر پنجه

شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان

راه های تشخیص درد پنجه پا:

• سابقه پزشکی بیمار
  • معاینات جسمانی
  • نوع کفش مورد استفاده
  • تفریحات و سرگرمی های بیمار مورد بررسی قرار می گیرد.
  • سبک زندگی
  • زمان شروع درد و دفعات بروز آن
  • ام آر آی یا عکسبرداری با اشعه ایکس
  • آزمایش خون

توضیحات بیشتر در drgholenj

درمان درد پنجه پا در فیزیوتراپی دراصفهان

کاهش فشار به پا و استراحت کردن

به کمک استراحت و کاهش فشارهای وارد آمده به پا میتوان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. مثلا فردی که ورزش های سنگین انجام می دهد باید برای مدتی از آن دور بماند.

استفاده از دارو

داروهای مسکن و ضدالتهاب مانند ایبوپروفن از التهاب و درد جلوگیری می کند.

دیگر داروهای مورد استفاده را در دکتر قولنج مطالعه کنید.

استفاده از کفی طبی

میتوان کفی های محافظ پا و طبی را در کفش استفاده کرد. این کفی ها زمانی که فرد برای مدت طولانی ایستاده از پا محافظت کرده و همچنین باعث کاهش درد زیر پنجه می شود.

مقالات بیشتر را در فیزیوتراپی دراصفهان مطالعه کنید.

ماساژ

ماساژ دادن کف پا با روغن های مخصوص ماساژ در هنگام صبح و شب موقع خواب در تسکین درد می تواند موثر باشد.

پد متاتارسالژی

این پد ها در کفش بیمار باید به شکل صحیح قرار گیرد. روش صحیح قرار دادن پد  در شکل 2درد زیر پنجه قابل مشاهده می باشد. پدها باعث می شوند وزنی که به پنجه پا وارد می شود کاهش پیدا کند و به این صورت درد زیر پنجه را بهبود بخشد.

drgholenj درد زیر پنجه

شکل 2درد زیر پنجه

کمپرس یخ

استفاده از یخ در زیر انگشتان پا به مدت ده الی بیست دقیقه میتواند باعث کاهش التهاب و تسکین درد شود.

تغییر سبک زندگی

اضافه وزن یکی از دلایل شایع این بیماری است. سعی کنید وزن اضافه خود را کاهش دهید و همواره تناسب اندام داشته باشید. از کفش های مناسب که فضای کافی برای حرکات پا دارند استفاده کنید و همچنین کفش هایی که کفی متناسب با قوس پا دارند استفاده کنید. ورزش هایی که فشار کمتری به پا وارد می کند انجام حدهید از جمله پیاده روی، شنا، یوگا و غیره…

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی باعث کاهش فشار و التیام و بازسازی بیومکانیک طبیعی می شود. از روش های زیر در فیزیوتراپی استفاده می شود: در فیزیوتراپی دراصفهان و drgholenj میتوانید از مشاوره و راهنمایی های متخصص فیزیوتراپی استفاده کنید.

• ماساژ درمانی

ماساژ درمانی بوسیله فیزیوتراپیست یکی از تکنیک های درمان این بیماری می باشد. ماساژ درمانی باعث ترشح هورمون اندروفین می شود، و باعث کاهش فشار بر عضله کف پا و افزایش جریان خون می شود که ازین طریق میتواند در درمان متاتارسالژی کمک کند.

• منوال تراپی

منوال تراپی از راه های درمانی دستی برای درمان درد کف پا است که با کاهش درد زیر پنجه و تقویت ناحیه موردنظر در درمان این بیماری کمک می کند.

• اولتراسوند تراپی

در این راه درمانی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می شود. این امواج باعث ایجاد گرما در کف پا می شود که با کاهش درد و افزایش جریان خون در کف پا باعث ترمیم بافت آسیب دیده می شود.

جراحی

زمانی که همه روش های درمانی انجام شود و هیچ یک از روش ها نتواند درد را کنترل کند پزشک از عمل جراحی استفاده می کند.  در روش جراحی معمولا فرآیند درمان سه ماه به طول می انجامد.

عنواندرد زیر پنجه
نویسندهزهرا شفیع پور