منیپولیشن ستون فقرات چیست؟ + مزایا ومعایب این روش!

درمان درد ستون فقرات - منیپولیشن ستون فقرات

درمان درد ستون فقرات - منیپولیشن ستون فقرات - دکتر قولنج


منیپولیشن ستون فقرات (Spinal Manipulation) چیست؟ ستون فقرات بدن ما، مسئول حفظ تعادل، ثبات و انعطاف پذیری است. با این حال، این ساختار می تواند تحت فشار و آسیب قرار گیرد و درد، گرفتگی و محدودیت ایجاد کند. درد و مشکلات عضلانی، علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن‌ فالیت های روزمره، رنج و سختی را به دنبال دارد. خوشبختانه امروزه، شاهد پیشرفت ‌های روزافزون علم  پزشکی هستیم. پیشرفت‌ های پزشکی، از جمله درمان مشکلات عضلانی و مفصلی و فیزیوتراپی دیسک کمر اصفهان نمود کرده است. خوشبختانه،‌ منیپولیشن و  فیزیوتراپی دیسک کمر اصفهان به یاری افراد مبتلا به این مشکلات می ‌شتابد. در این مقاله دکتر امیرحسین شیربان قصد داریم به معرفی مبحث منیپولیشن ستون فقرات و مزایا ومعایب این روش بپردازیم.

فهرست تصاویر:

منیپولیشن 1درد ستون فقرات

منیپولیشن 2روند درمانی

منیپولیشن 3کایروپراکتیک

درمان دستی یا Manual Therapy:

قبل از آنکه به معرفی منیپولیشن ستون فقرات بپردازیم، بیایید ابتدا با مفهوم درمان های دستی آشنا شویم. درمان های دستی، نوعی از درمان است که پزشک با لمس بیمار به بازیابی آسیب‌ و تسکین درد می ‌پردازد. همچون فیزیوتراپی دیسک کمر اصفهان، هدف اصلی این روش کاهش درد، بهبود حرکت مفاصل و ارتقای عملکرد کلی بدن است. این تکنیک برای درمان طیف گسترده ای درد ها از جمله درد گردن، مچ، شانه و پا به کار می رود. همچنین مشکلات لگن، زانو و اسپاسم یا تنش عضلانی نیز قابل درمان با این روش هستند. اما منیپولیشن چیست؟

 منیپولیشن:

منیپولیشن (manipulation) یا به اصطلاح دستکاری، یک روش مهم در درمان های دستی به شمار می‌ رود. این درمان توسط کایروپراکتیک و فیزیوتراپیست برای درمان درد های اسکلتی- عضلانی و عصبی-عضلانی استفاده می شود. در این درمان با توجه به آناتومی بدن اقدام به کاهش درد، بهبود هم ترازی و بهبود سیستم اسکلتی عضلانی میشود. در منیپولیشن، نیرو یا فشاری کنترل شده به بدن مراجع وارد می شود. اینگونه، فیزیوتراپیست با فشار دستانش روی بدن بیمار و عکس العمل او متوجه کانون درد می‌شود و روی همان نقطه کار می‌کند. در زمان انجام منیپولیشن، معمولا صدایی مشابه با شکستن قولنج به گوش می رسد.

منیپولیشن 1درد ستون فقرات

درد کمر - منیپولیشن ستون فقرات

درد کمر – منیپولیشن ستون فقرات – دکتر قولنج

منیپولیشن ستون فقرات:

از جمله ناحیه های پر اهمیتی که مورد درمان منیپولیشن قرار می گیرد، ستون فقرات است. در منیپولیشن ستون فقرات، کایروپراکتور با نیروی دست،  روی مفاصل ستون فقرات و استخوان های اطراف آن فشار اعمال می کند. سپس پزشک در اطراف ستون فقرات، مانورهای حرکتی انجام می دهد. از آنجایی که این فرایند شامل اعمال فشار دقیق بر ستون فقرات است، باید توسط فرد ماهر صورت گیرد. روش درمانی منیپولیشن ستون فقرات، از حیث آسانی، بسیار راحت است. برخلاف درمان هایی مثل فیزیوتراپی، منیپولیشن ستون فقرات به تجهیزات و امکانات به خصوصی نیاز ندارد. و تنها به وسیله دست های ماهر یک کایروپراکتور درمان انجام می پذیرد.

فواید و مزایای منیپولیشن ستون فقرات:

منیپولیشن ستون فقرات روشی بسیار کم خطر و غیر تهاجمی است. این درمان اغلب برای مقابله با دردهای حاد و مزمن به کار رفته و به تسکین درد کمک می کند. منیپولیشن با بازیابی تحرک مفاصل، کاهش تنش عضلانی و التهاب، به کاهش درد کمک می ‌کند. همچنین، با تنظیم مجدد مفاصل ستون فقرات و کاهش محدودیت‌های حرکتی، می‌ تواند تحرک و عملکرد مفصلی را بهبود میخشد. و در نتیجه منیپولیشن ستون فقرات باعث افزایش دامنه حرکتی می شود. که این مورد به نوبه خود، انعطاف ‌پذیری و حرکت را تقویت می‌ کند. به علاوه، منیپولیشن می ‌تواند به شل شدن عضلات گرفته، تسکین اسپاسم‌ عضلانی و اصلاح ناهماهنگی ‌ستون فقرات کمک کنند.

معایب منیپولیشن ستون فقرات:

اصولا منیپولیشن به عنوان یک روش درمانی امن و غیر تهاجمی شناخته می‌ شود. از طرفی شرایط و پاسخ هر بیمار به منیپولیشن ستون فقرات نیز منحصر به فرد است. با این حال، این درمان ممکن است عوارض جانبی خفیفی همچون سردرد، بدن درد و درد موضعی داشته باشد. در موارد نادر، ممکن است عوارضی مانند آسیب‌ های ستون فقرات، فتق دیسک، شکستگی دنده‌ ها یا مهره‌ها بروز کنند. از این رو، مراجعه به یک متخصص مجرب برای انجام منیپولیشن اهمیت دارد. از دیگر معایب منیپولیشن، سنگین و زیاد بودن هزینه های هر جلسه درمانی است.

تکنیک های منیپولیشن ستون فقرات:

متداول ترین تکنیک منیپولیشن ستون فقرات، فشار با دامنه کم و سرعت بالا (HVLA) است. این دستکاری اغلب منجر به شنیدن یک صدای کوچک مشابه صدای “پاپ” است. در این روش، پزشک از دستان خود برای اعمال نیروی ناگهانی کنترل شده به مفصل استفاده می کنند. این تکنیک منیپولیشن ستون فقرات در حالی اعمال می شود که بدن به روشی خاص قرار دارد. دومین تکنیک، تحرک ستون فقرات، اجرای تکنیک های کایروپراکتیک با نیروی کم یا ملایم (LVLA) است.

در برخی شرایط مانند پوکی استخوان، راحتی یا ترجیح بیمار، ممکن است نیاز به رویکرد ملایم تری مانند این روش باشد. این حرکات عموماً به عنوان حرکت ستون فقرات شناخته می شوند. این تکنیک‌، حرکت خفیف ستون فقرات را در بر دارد و شامل چرخش بدن یا فشار قوی نیست. علاوه بر منیپولیشن ستون فقرات، بسیاری از کایروپراکتیک ها از درمان های کمکی نیز استفاده می کنند. این روش ها شامل استفاده از  یخ یا گرما یا روش های فیزیوتراپی (مانند تحریک الکتریکی، اولتراسوند و غیره) است. بیماران باید علائم و ترجیحات خود را با پزشک کایروپراکتیک خود در میان بگذارند.

منیپولیشن 2روند درمانی

درد مفاصل - منیپولیشن ستون فقرات

درد مفاصل – منیپولیشن ستون فقرات – دکتر قولنج

روند درمانی منیپولیشن ستون فقرات به چه صورت است؟

در اولین جلسه ی درمان، پزشک از شما سؤالاتی درباره تاریخچه پزشکی‌ تان می پرسد. سپس معاینه دقیقی بر روی ستون فقرات ‌تان انجام می گیرد. ممکن است پزشک، آزمایش ‌های تکمیلی مانند عکسبرداری از اشعه X را نیز پیشنهاد دهد. حین درمان، پزشک شما را در وضعیت‌ های خاصی قرار می ‌دهد تا نواحی آسیب ‌دیده به درستی درمان شوند. شما معمولاً بر روی یک میز کایروپراکتیک مجهز و راحت خواهید نشست. پزشک با استفاده از دست‌های خود، فشار محاسبه شده و سریعی به مفصل وارد می‌ کند، که ممکن است فراتر از دامنه حرکتی معمولی آن باشد.

صداهایی مانند ترکیدن قولنج ممکن است هنگام جابجایی مفاصل در جلسه درمانی شنیده شود. پس از پایان، برخی افراد ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند خستگی یا درد در نواحی درمان‌ شده را تجربه کنند. همچنین، برای افزایش اثر بخشی درمان و کوتاه‌ تر کردن مدت آن، تمرینات ویژه‌ای به مراجع آموزش داده می‌ شود. گفتنی است که تعداد دفعات مورد نیاز درمان، به شرایط خاص هر فرد، میزان آسیب و شدت آن‌ بستگی دارد. در اکثر موارد، این تعداد معمولاً بین سه تا شش جلسه متغیر است.

آیا منیپولیشن ستون فقرات روشی امن است؟

منیپولیشن ستون فقرات، زمانی که توسط پزشکان و متخصصان آموزش دیده انجام شود، عموماً برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، مانند هر مداخله پزشکی، منیپولیشن نیز می‌تواند خطراتی را به همراه داشته باشد. به خصوص اگر به‌طور نادرست یا روی افرادی با شرایط پزشکی خاص انجام شود. هر فردی دارای ویژگی‌های بدنی منحصر به فردی است که نیازمند رویکردهای تشخیصی و درمانی خاص خود می‌باشد. برای کسب بهترین نتایج، مراجعه به پزشکان و فیزیوتراپیست‌هایی که در این زمینه تخصص و مهارت دارند، ضروری است. فرآیند منیپولیشن ستون فقرات، پس از ارزیابی و تشخیص دکتر امیرحسین شیربان، در کلینیک ‌های فیزیوتراپی در اصفهان انجام می‌شود.

چه افرادی بهتر است منیپولیشن ستون فقرات را انجام ندهند؟

منیپولیشن ستون فقرات  نتایجی موثر برای درمان درد و اختلالات اسکلتی عضلانی ارائه می‌ کند. اما باید در نظر داشت که برخی از افراد باید از انجام این درمان خودداری کنند. از جمله افرادی که پوکی استخوان شدید، عفونت یا تومور ستون فقرات، سرطان دارند. همچنین لازم است افرادی که روماتیسم مفصلی، سابقه شکستگی مهره و شلی مفصلی شدید  دارند، نیز  از این درمان ها اجتناب کنند.

منیپولیشن 3کایروپراکتیک

درمان با کایروپراکتیک - منیپولیشن ستون فقرات

درمان با کایروپراکتیک – منیپولیشن ستون فقرات – دکتر قولنج

کلام پایانی:

منیپولیشن ستون فقرات، به عنوان یک روش درمانی غیر تهاجمی شناخته می‌ شود. در این روش پزشکان با لمس بیمار و شناسایی نقاط آسیب، به مداوای درد های مرتبط با ستون فقرات می پردازد. این شیوه درمانی بسیار ایمن بوده و بر پایه هنر و تخصص کایروپراکتیک انجام می گیرد. این درمان، با هدف ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی بیماران، توسط متخصصان مجرب ارائه می‌شود. اگر برای مدتی طولانی از درد ستون فقرات رنج می‌ برید، پیشنهاد می‌ کنیم که این روش را امتحان کنید. شما می توانید با دریافت مشاوره منیپولیشن ستون فقرات و کمردرد اصفهان از دکتر شیربان، این روش را امتحان نمایید.

موضوع:منیپولیشن ستون فقرات چیست؟ + مزایا ومعایب این روش!
نویسنده:حانیه سادات اجاقی
تاریخ:28 فروردین 1403

سوالات متداول:

  1. منیپولیشن ستون فقرات چیست؟

منیپولیشن ستون فقرات  یا Spinal Manipulation روشی بسیار کم خطر و غیر تهاجمی است. این درمان اغلب برای مقابله با دردهای حاد و مزمن به کار رفته و به تسکین درد کمک می کند.

  1. چه افرادی بهتر است منیپولیشن را انجام ندهند؟

افرادی که پوکی استخوان شدید، عفونت یا تومور ستون فقرات، سرطان دارند. لازم است افرادی که روماتیسم مفصلی، سابقه شکستگی مهره و شلی مفصلی شدید  دارند، نیز  از این درمان ها اجتناب کنند.

  1. روند درمانی مانیپولیشن ستون فقرات به چه صورت است؟

ابتدا پزشک به معاینه ستون فقرات می پردازد. پزشک با استفاده از دست‌های خود، فشار محاسبه شده و سریعی به مفصل وارد می‌ کند، که ممکن است فراتر از دامنه حرکتی معمولی آن باشد.همچنین با تمرینات خاص، اثربخشی درمان افزایش می‌یابد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *