کمردرد در رانندگی + 4 راه مهم برای پیشگیری از کمردرد هنگام رانندگی

درد کمر هنگام رانندگی - کمردرد در رانندگی

درد کمر هنگام رانندگی - کمردرد در رانندگی - دکتر قلنج


کمردرد در رانندگی یکی از درد های شایع رانندگی های طولانی مدت است. رانندگان بسیار زیادی احتمال کمردرد را در هنگام رانندگی تجربه کرده‌اند. همچنین، افراد ترجیح می‌دهند به جای آن که ساعات زیادی پشت فرمان بنشینند، با وسایل حمل و نقل عمومی مسافرت بروند. ما در تیم دکتر امیرحسین شیربان به رفع این مشکل و فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی می پردازیم. کمر درد در هنگام رانندگی، در اثر فشار به ستون فقرات هنگام رانندگی ایجاد می‌شود. اما با روش‌های ساده‌ای می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. برای مشکل فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی در اصفهان می توانید تا آخر مقاله را مطالعه نمایید.

فهرست تصاویر

درد کمر 1 رانندگی

درد کمر 2 زجر آور

درد کمر 3 کمر

کمر درد در هنگام رانندگی چیست؟

فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی در اصفهان مهم ترین مواردی است که در تیم دکتر امیرحسین شیربان به آن پرداخته شده. کمردرد، از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات هست. این بیماری به دلایل مختلفی ایجاد می شود اما بیشترین کمر دردها از کشیدگی و گرفتگی ماهیچه‌ها ایجاد می گردد. به این نوع کمر دردها، کمر درد مکانیکی می گویند. انجام اشتباه بسیاری از کارهای روزمره، می‌تواند دردهای ستون فقرات را بیشتر کند. رانندگی هم از همین دست می باشد.کمردرد های مکانیکی از آسیب به مفاصل، عضلات و دیسک‌های بین‌مهره‌ای ستون فقرات خبر می‌دهد. همچنین، کمردرد در رانندگی یکی از مشکلات رایج برای رانندگان است. این مشکل می‌تواند ناشی از عوامل متفاوتی باشد. از جمله:

  • وضعیت بدنی نامناسب: از مهم‌ترین دلایل کمر درد در هنگام رانندگی، وضعیت بدنی نامناسب هست. اگر صندلی ماشین را به طور صحیح تنظیم نباشد، ممکن است به کمرتان فشار وارد کند. همچنین، اگر عادت دارید موقع رانندگی به سمت جلو خم شوید، ممکن است دچار کمردرد بشوید.
  • ضربات و لرزش‌ها: رانندگی با ماشین، به خصوص در جاده‌های نامناسب، می‌تواند باعث ضربه و لرزش به بدن گردد. این ضربات و لرزش‌ها می‌توانند به کمر و ستون فقرات آسیب برساند.
  • عوامل مثل اضافه وزن، ضعف عضلات کمر، و مشکلاتی مثل دیسک کمر خطر ابتلا به کمردرد در هنگام رانندگی را افزایش می دهد.

علاوه بر این،کمردرد مکانیکی می‌ تواند از ضربه به بافت، مثل زمین خوردن یا تصادف رانندگی رخ دهد. یا می‌تواند به آرامی و بدون هیچ دلیل درستی در طول زمان ایجاد گردد. حرکات مرتب ستون فقرات، ورزش اشتباه و بد نشستن موردهایی هستند که می تواند به مرور زمان منجر به ایجاد کمردرد مکانیکی شود.و برای درمان آن راه های مختلفی وجود دارد  از جمله:

  • درمان های دارویی
  • فیزیوتراپی و طب سنتی
  • جراحی

رانندگی - کمردرد در رانندگی

رانندگی – کمردرد در رانندگی – دکتر قولنج

درد کمر 1 رانندگی

چرا رانندگان دچار کمردرد در رانندگی می شوند؟

معمولا بیشترین نقطه‌ای از کمر که هنگام رانندگی درگیر می‌شود، پاها هستند. نشستن مداوم و رانندگی‌های طولانی، لرزش خودرو و دست‌اندازهای بسیار زیاد، بلند کردن چمدان های سنگین، پنچرگیری تایرهای ماشین، هل دادن ماشین و… همه آن ها باعث بروز گرفتگی کمر در رانندگی می گردد. و انجام این اشتباهات موقع رانندگی نیز این بیماری را تشدید می‌نماید. و عموما رانندگان تاکسی‌های تلفنی و آنلاین، تاکسی‌‌های شهری و بین شهری و اتوبوس‌ها، عموما نسبت به بقیه افراد  در معرض کمر درد رانندگی هستند.

همچنین اگر مدت زمان طولانی در یک حالت روی صندلی ماشین بنشینید طوری که تمام تمرکزتان روی جاده و ترافیک اطراف هست و در این شرایط می‌تواند باعث سفت شدن عضلات شما گردد و تنش عضلانی ایجاد نماید علاوه بر این، فقط رانندگان دچار بیماری کمردرد نمی‌شوند و سرنشینان هم در مسیرهای طولانی هم دچار این مشکل می شوند. نشستن برای مدت زمان طولانی در خودرو، فشار زیادی را به ستون فقرات وارد می‌کند و سرنشینان و رانندگان را در معرض دیسک کمر و دیگر مشکلات ستون فقرات قرار می‌دهد.

رانندگی از عوامل مهم در ایجاد کمردرد در افراد محسوب می گردد. برای همین است که بسیاری از افراد بعد از ۴ تا ۵ ساعت رانندگی در کمر خود احساس درد می‌ نمایند و اکثریت رانندگان تاکسی، اتوبوس، اسنپ و… از کمر درد رنج می برند. آمارها حاکی از این است که کمردرد در هنگام رانندگی در زنان نسبت به آقایان بیشتر است.و رانندگی تشدید کننده کمر درد است و یکی از مهم ترین علت های آن است. و کمردرد بین رانندگان حتی از کسانی که پشت میز می نشینند مثل کارمندان بانک بیشتر هست. علاوه بر این، مشخص شده است که رانندگان حرفه ای وسایل نقلیه‌ی مختلف ریسک بسیار بالایی برای ابتلا به سیاتیک،  تغییر مکان دیسک های بین مهره‌ای و کمردردها دارند.

از عوامل اصلی کمردرد در رانندگی

  • نشستن مکرر و طولانی مدت در اتومبیل
  • لرزش ها و ضربه های مختلف هنگام حرکت
  • رانندگی بیشتر از 4 تا 5 ساعت در روز
  • نشستن نادرست در اتومبیل
  • کم تحرکی و آمادگی جسمانی کمتر در اتومبیل

همچنین، نشستن طولانی‌مدت و لرزش‌های مختلف در کل بدن موقع رانندگی، می‌تواند باعث کمردرد افراد گردد. رانندگی همراه با درد در قسمت پایینی، میانی یا بالایی کمر، برای هیچ‌کس خوب و جذاب نیست و افراد بسیار زیادی به دنبال راهی برای جلوگیری از کمردرد هنگام رانندگی هستند. چه زمانی که می خواهند به محل کار خود بروند و چه در سفرهای جاده ای بخواهند پشت فرمان بنشینند و نباید افراد موقع رانندگی سختی و درد بسیاری را تحمل کنند که باعث رنجش آنان شود.

زجر آور - کمردرد در رانندگی

زجر آور- کمردرد در رانندگی – دکتر قولنج

درد کمر 2 زجر آور

طرز صحیح نشستن برای جلوگیری از کمردرد در رانندگی

از شایع‌ترین علت های کمردرد در رانندگی، طرز اشتباه نشستن روی صندلی ماشین است. این نوع کمردردها عموما به پاها نیز آسیب می رساند. کافی است برای چندین ساعت و بدون هیچ گونه وقفه ای روی صندلی ماشین بنشینید تا متوجه شوید چه آسیبی به خود دارید وارد می کنید. شاید نشستن درست روی صندلی در روزهای اول برایتان کمی دشوار باشد اما تلاش کنید این کار را ادامه بدهید تا در ذهن تان باقی بماند و به آن عادت کنید.

اما طریقه درست نشست روی صندلی چگونه است؟ ارگونومی خودرو به شما این اجازه را می‌ دهد تا بدن‌تان را در بهترین حالت قرار دهید. باید حتما روی صندلی صاف بنشینید و از لم دادن پرهیز کنید. درست این است که پشت کمرتان یک بالش کوچک قرار بدهید تا بدن‌تان کم‌کم با این گونه نشستن، عادت کند. صندلی را جوری تنظیم نمایید که به راحتی پایتان به پدال‌ها برسد و لازم نباشد برای فشار دادن‌ آن خود را بکشید و کمرتان از صندلی جدا گردد. باید حتما شانه‌هایتان به صندلی چسبیده باشد و آرنج‌هایتان به راحتی بتوانند برای حرکت دادن فرمان جابه‌جا شوند. ارتفاع صندلی هم باید درست و اصولی باشد تا بتوانید به راحتی بیرون را ببینید.

برای جلوگیری از کمردرد در رانندگی چه کنیم ؟

تعدادی از افراد ممکن هست بدون اینکه حواسشان باشد، به اشتباه یا در وضعیت نامناسبی بنشینند که همین نوع نشستن اشتباه می تواند باعث ایجاد آسیب‌های بسیار زیادی بر بدن  افراد وارد کند .موقعی که به درستی پشت صندلی بنشینید، باعث می گردد که هم احساس بهتری و هم دید بهتری داشته باشید و باعث می گردد واکنس تندتری نسبت به اتفاقات پیش رو داشته باشید، حفظ تمام این نکات باعث می گردد که یک رانندگی ایمنی و بدون خطری داشته باشید. همچنین برای جلوگیری از کمر درد به عوامل مختلفی بستگی دارد

  •  یک لباس و کفش راحت بپوشید.

اولین از همه امکانات کافی قبل از سوار شدن داخل ماشین را فراهم نمایید. اصلا لازم نیست که مانند فشن آرتیست ها و هنرمندان رفتار نمایید . و زمانی که پشت فرمان ماشین هستید از راحت ترین لباس ها استفاده نمایید ؛ مثلا از مواردی که رانندگی را سخت می نماید و درد را ایجاد می کند ، شلوارهای لی بسیار تنگ است که بهتر است آن ها را نپوشید. همچنین،پوشیدن کفش راحتی پشت ماشین بسیار توصیه می گردد به عنوان مثال بهتر است خانم ها پشت فرمان ماشین کفش پاشنه بلند نپوشند.

  • صندلی را زیاد عقب نکشید

برای تنظیم نمودن صندلی و جلوگیری از کمردرد احتمالی در رانندگی صندلی را به میزانی جلو بکشید تا زانوها بالاتر از سطح ران قرار گیرد تا به دلیل وضعیت مناسب تر انحنای ستون فقرات فشار بر روی کمرتان کمتر شود. حواستان را جمع کنید که به هیچ وجه صندلی را نباید زیاد عقب بکشید زیرا این کار سطح زانوها پایین تر از سطح ران قرار می گیرد و برای گرفتن فرمان مجبور به نشستن بدون تکیه می شوید و درد و خستگی در ناحیه کمر ایجاد می گردد. بهتراست زاویه قسمت نشیمن گاه در حدود 10 تا 20 درجه به سمت عقب باشد.

  • همه لوازم خود را در جیب خود قرار ندهید

تلفن همراه، دسته کلید، کیف پول، دفترچه یادداشت، خودکار و هر گونه وسایلی از این قبیل در جیب خود به هیچ وجه قرار ندهید چون هم فشار به قسمت پایین کمر شما وارد می شود و هم ستون فقرات شما دچار آسیب می شود چون باید موقع نشستن، انحنای ستون فقرات شما به خوبی حفظ گردد و زمانی که می خواهید چیزی را از جیب خود بردارید ، با این کار به بدنتان موقع رانندگی فشار و سختی وارد می نمایید.

  • حواس خودتان را پرت کنید

در آخر اگر درد کمر بسیار زیادی داشتید، شما می توانید کمی حواس خود را پرت نمایید . یعنی خودتان را مشغول و سرگرم یک کاری که دوست دارید نمایید و باعث گردد که درد از ذهن شما بیرون برود ؛ مثلا موقع رانندگی با کسی که کنار دست شما نشسته است، صحبت کنید یا موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید یا پادکست مورد علاقه تان را گوش بدهید تا تمرکزتان روی درد نباشد و بهتر بتوانید آن را تحمل نمایید.

کمر - کمردرد در رانندگی

کمر – کمردرد در رانندگی – دکتر قولنج

درد کمر 3 کمر

سخن آخر

رانندگی در کنار تمام حسن‌های آن، گاهی اوقات می‌تواند موجب آزار و اذیت افراد باشد و مشکلاتی مثل کمردرد ایجاد کند. این کمردرد به ‌علت نشستن طولانی مدت و لرزش‌ها مختلف موقع رانندگی، به بدن و ستون فقرات آسیب می رساند. همچنین، رانندگی طولانی مدت آسیب بسیار زیادی را به ستون فقرات وارد می‌کند و باعث بروز کمردرد در هنگام رانندگی می‌ گردد. برای جلوگیری از این مشکل باید حتما اقدامات پیشگیرانه‌ای را مدنظر قرار دهیم. اما اگر شما مدت‌هاست که از کمردرد رنج می‌برید، می‌توانید رانندگی با خودرو اتوماتیک را انتخاب نماید تا کمتر به پدال ها فشار وارد نمایید و کمرتان موقع رانندگی دچار مشکل نشود.

موضوع مقالهکمردرد در هنگام رانندگی
تاریخ29/01/1403
نام نویسندهمطهره سادات بقائی منش
نام سایتدکتر قولنج

کمر درد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *