بورسیت چیست؟

شکل 1فیزیوتراپی دراصفهان

شکل 2بورسیت لگن

بورسیت چیست؟

بورس کیسه ای است که در آن مایعی به نام Synovial وجود دارد. بورس ها در اطراف مفاصل، بین ماهیچه ها، بین تاندون ها و استخوان ها و یا میان پوست و استخوان می باشند. زمانی که بورس به هردلیلی دچار التهاب شود مایع Synovial در آن افزایش پیدا می کند و باعث درد و حساسیت می شود که به این عارضه بورسیت گفته می شود.

در فیزیوتراپی دراصفهان  تعاریف تخصصی تر را مطالعه کنید.

دکتر قولنج

بورسیت لگن

این عارضه زمانی رخ می دهد که بورسی که روی مفصل لگن قرار دارد دچار التهاب شده و باعث درد در ناحیه لگن می شود. مهمترین دلایل آن موارد زیر می باشد:

• آسیب های وارد شده به لگن از جمله ضربه خوردن، فشار بیش از حد، افتادن
  • فعالیت هایی که باعث استفاده زیاد از حد از مفصل لگن میشود مانند بالا رفتن ار پله، ایستادن طولانی مدت، دوچرخه سواری
  • عمل جراحی روی مفصل لگن
  • خارهای استخوانی یا رسوبات کلسیم در مفصل لگن
  • بیماری های ستون فقرات مثل آرتریت
  • هم اندازه نبودن پاها

در شکل 1فیزیوتراپی دراصفهان مشاهده کنید.

به طور کلی دو نوع بورسیت لگن وجود دارد:

1. تروکانتریک
  2. ایسیکال

شکل 1فیزیوتراپی دراصفهان

بورسیت تروکانتریک

تروکانتر یک برجستگی از جنس استخوان است که که در بالای استخوان ران و و زیر سر و گردن این استخوان قرار دارد. در ناحیه خارج تروکانتر بزرگ و در ناحیه داخلی تروکانتر کوچک قرار دارد. بورس تروکانتر بر روی تروکانتر بزرگ قرار گرفته است. این بورس باعث لغزنده شدن تروکانتر میشود به صورتی که تاندون ها و عضلاتی که روی این تروکانتر قرار هدارند بتوانند به راحتی حرکت کنند.گاهی اوقات بنابه دلایلی این بورس ملتهب شده و ایجاد بیماری به نام بورسیت تروکانتر میکند. در این بیماری دردی بر روی تروکانتر بزرگ و در خارج لگن احساس میشود. این درد معمولا در حین حرکت مفصل ران بیشتر میشود. فشار موضعی بر روی تروکانتر هم شدت درد را افزایش میدهد. پس وقتی بیمار بر روی لگن طرف مبتلا میخوابد درد بیشتر میشود.

مقالات بیشتر در فیزیوتراپی دراصفهان قابل بحث است.

Drgholenj

این نوع بورس چه زمانی ایجاد میشود:

• فعالیت های بدنی شدیدی و مکرر که بدن تحمل آن را ندارد.
  • فعالیت هایی که باعث کشیده شدن عضلات و تاندون ها شود.
  • افرادی که بیماری روماتیسم دارند.
  • در سنین متوسط و بالای زنان

در اکثر مواقع کشیده شدن تاندون ها و بورسیت دردهای مشابهی دارند و تشخیص دقیق بین این دو از طریق MRI  امکان پذیر است.

درمان

بورسیت تروکانتر معمولا به روش های غیر از جراحی درمان می شود و فقط در موارد خیلی خاص نیاز به عمل جراحی می باشد. در طی این عمل بورس ملتهب را خارج می کنند.

روش های غیرجراحی درمان بورسیت تروکانتر

• کاهش فعالیت های بدنی که باعث تشدید درد در ناحیه لگن می شود.
  • انجام نرمش های تقویتی و کششی زیر نظر پزشک فیزیوتراپ همانطور که در شکل 2بورسیت لگن مشاهده میکنید.
  • استفاده از عصا برای مدت کوتاهی
  • مصرف داروهای ضد درد و داروهای کاهش التهاب
  • لیزر درمانی
  • اوزون تراپی
  • رادیوفرکوئنسی

توضیح انواع روش ها در مقالات دیگر در فیزیوتراپی دراصفهان موجود است.

بورسیت ایسیکال

درد نشیمنگاه معمولا دردی است که دلیل آن التهاب بورس توبروزیته ایسیکال لگن می باشد. درد دنبالچه با درد نشیمنگاه متفاوت است و نباید این دو باهم اشتباه گرفته شوند. دنبالچه آخرین قسمت ستون مهره و بین دو طرف باسن و بالای مقعد قرار دارد. اما توبروزیته ایسیکوم در واقع استخوان سفت و محکمی است که در هر دوطرف باسن قرار دارد و پایین ترین قسمت لگن خاصره می باشد و زمانی که روی سطحی مینشینیم این استخوان را حس می کنیم.

شکل 2بورسیت لگن

برای اطلاعات بیشتر به drgholenj مراجعه کنید.

دلایل بورسیت ایسیکال

• ضربه زدن تاندون همسترینگ بر روی استخوان توبروزیته ایسیکوم که با ورزش های با حرکات زیاد و مکرر اتفاق می افتد باعث سایش و التهاب  و بورسیت لگن در این بین می شود.
  • نشستن طولانی مدت بر روی مکان سفت باعث فشرده شدن بورس بین تاندون و استخوان ایسیکوم و نهایتا التهاب بورس می شود.
  • زمین خوردن از سمت نشیمنگاه به روی یک سطح سفت سبب وارد شدن ضربه و التهاب بورس ایسیکال میشود.

دکتر قولنج ارائه دهنده بهترین امکانات و خدمات فیزیوتراپی

درمان بورسیت لگن ایسکیوگلوتئال

از مهمترین علائم این نوع بورسیت درد در قسمت نشیمنگاه می باشد که گاهی با انجام حرکاتی درد آغاز می شود و در موارد التهاب شدید درد به صورت مکرر و همیشگی وجود دارد.

معمولا بورسیت ایسیکال از طریق  MRIقابل تشخیص می باشد.

روش های درمان

• اولین راه کاهش فعالیت هایی است که باعث تشدید درد در لگن می شود. کاهش فعالیت های بدنی و ورزشی زمان لازم را به بدن برای ترمیم بافت های ملتهب می دهد و به این شکل میتوان درد لگن را از بین برد.
  • سرد کردن محل لگن با استفاده از کمپرس یخ در صورتی که التهاب به صورت ناگهانی و با ضربه ایجاد شده باشد. در التهاب های مزمن، گرم کردن موضعی می تواند موثر باشد.
  • استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب
  • انجام نرمش های کششی که معمولا بعد از اینکه درد تا حدی کاهش پیدا کرد توصیه می شود. بهترین نوع حرکات تمرینات کششی عضلات همسترینگ می باشد.
  • اجتناب از نشستن به مدت طولانی بر روی سطوح سفت و سخت
  • استفاده از دستگاه فیزیوتراپی توسط فیزیوتراپیست که باعث رفع درد و التهاب می شود. مشاوره جهت انجام فیزیوتراپی در فیزیوتراپی دراصفهان انجام می شود.

عنوانبورسیت لگن
نویسندهزهرا شفیع پور
دپارتماناوج شید
مدت زمان مطالعه10 دقیقه و 50 ثانیه

در دکتر قولنج مقالات بیشتری مطالعه کنید.

drgholenj