فیزیوتراپی دراصفهان | درمان محدودیت حرکتی شانه | دکتر قولنج

محدودیت حرکتی شانه

محدودیت حرکتی شانه دکتر قولنج drgholenj


فیزیوتراپی دراصفهان | درمان محدودیت حرکتی شانه

فیزیوتراپی دراصفهان | درمان محدودیت حرکتی شانه | دکتر  قولنج

محدودیت حرکتی شانه

شانه یخ زده یا محدودیت حرکتی شانه چیست؟

نشانه های محدودیت حرکتی شانه

عوامل به وجود آورنده محدودیت حرکتی شانه

درمان محدودیت حرکتی  شانه

درمان ورزشی

درمان خانگی

درمان جراحی

پیشگیری از محدودیت حرکتی شانه

 

شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان

شکل 2 درمان محدودیت حرکتی شانه

عنوانمحدودیت حرکتی شانه
نویسندهالهه سادات محمد علیزاده
دپارتماناوج شید
مدت زمان مطالعه9 دقیقه
تعداد کلمات978 کلمه

 

فیزیوتراپی دراصفهان | درمان محدودیت حرکتی شانه | دکتر قولنج

محدودیت حرکتی شانه

شانه یخ زده یا محدودیت حرکتی شانه چیست؟

شانه ی یخ زده یک عارضه نسبی رایجی میباشد که کپسول مفصل شانه را گرفتار مینماید. اما خراب شدن غضروف مفصلی و استخوان را به همگام ندارد. در پی آن درد و خشکی و محدودیت حرکت ایجاد میگردد. اندازه پراکندگی این بیماری دقیقا گزارش نگردیده است. اما ۲ تا ۵ درصد جمعیت را گرفتار مینماید. این عارضه بیش تر در بانوان و بیش تر در سنین چهل تا شصت عود مینماید. (drgholenj)

نشانه های محدودیت حرکتی شانه

اولین نشانه های این بیماری آغاز خودکار درد و غالبا بدون سبب در شانه میباشد. درمان محدودیت حرکتی شانه یکی از اساسی ترین مسائل در فیزیوتراپی دراصفهان است. این بیماری به تدریج و بشکل پیش رو محدودیت حرکتی در مفصل را همراه دارد. یعنی امکان دارد شخص بی هیچ مشکلی شب استراحت کند. اما صبح با درد زیاد از خواب بیدار گردد و به سختی به کارهایش بپردازد.

این بیمارها اغلب با مسائلی مثل درد های در هنگام شب و بیدار شدن موقع حمله های سخت دارند. همین طور درد در حرکت و درد در عضلات پشت گردن و شانه روبه رو میباشند. امکان دارد حالت شانه ها و کتفها از وجه طبیعی خارج گردد و انگار که شانه ها جلوتر بدن باشند.

عوامل به وجود آورنده محدودیت حرکتی شانه

  • ضربه یا جراحی در نزدیکی این مفصل!
  • بی حرکتی طولانی مدت مفصل مثلا در شکستگی ها
  • کم کاری یا پرکاری تیرویید
  • پارکینسون و بیماریهای قلبی
  • بیماری دیابت؛ این بیماری به شکل معینی وابسته به انسولین میباشد. این اشخاص ریسک بیش تری برای مبتلا شدن به این بیماری دارند.

در شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان نیز شما میتوانید این مطلب را مشاهده نمائید.

فیزیوتراپی دراصفهان

شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان

درمان محدودیت حرکتی شانه

این بیماری دارای چهار فار میباشد. در فاز اول بیماری تشکيل میشود. در مرحله دوم درمان حاوی تجويز داروهاي ضد درد غيراستروئيدي و فيزيوتراپي میباشد. در اين مرحله خوبتر میباشد که تا اندازه ای از انجام عمل جراحي دوری نمود. در فاز سوم که با التهاب و درد بیشتري همگام میباشد. تزريق کورتيکواستروئيد از راه سرنگ امکان دارد با خارج کردن کلسيم خميري طور موجب آرام شدن درد گردد. اگر درد بيمار مدت زیادی ادامه يابد در فیزیوتراپی دراصفهان عمل جراحي برای خارج نمودن کلسيم لازم میگردد.

درمان ورزشی

اکنون به سه مورد از درمان ورزشی اشاره مینمایم:

1# کشش زیر بغل: با استفاده از بازوی سالم خود، بازوی صدمه دیده را تا قلب بالا ببرید. آنرا روی یک سطح قرار دهید. زانوهای خود را به آهستگی خم نمایید، زیر بغل خود را بکشید و به آهستگی زانوهای خود را صاف نمایید. با هر بار خم شدن، کشش را کمی بیش تر نمائید اما با درد زیاد همگام نباشد. این ورزش را برای درمان محدودیت حرکتی شانه ده تا بیست بار روزانه انجام نمائید.

2# پیاده روی انگشتی: روبروی دیوار به اندازه سه چهارم طول دستتان قرار بگیرید. دیوار را با انگشت دست صدمه دیده روبروی کمر خود لمس نمائید. با تا نمودن آرنج خود با انگشتتان روی دیوار حرکت نمایید تا این که دست کاملا کشیده گردد. توجه نمائید که این حرکت باید با انگشتان انجام گردد نه با شانه. به آهستگی دست خود را پایین آورید و حرکت را تکرار نمایید. این تمرین را ده تا بیست بار روزانه تکرار نمایید.  در drgholenj به شما درمان های ورزشی شانه منجمد اطلاع داده میگردد.

3# بردن دست پشت بدن: بایستید و دست‌ها را کنار بدن نگه دارید. (دکتر قولنج متدهایی برای درمان کردن شانه یخ شده عرضه مینماید). مچ دست دردناک را با دست سالم بگیرید. دست را به آرامی به سمت باسن طرف مخالف بکشید. بازو را پشت بدن ببرید. در شکل 2 درمان محدودیت حرکتی شانه نیز شما میتوانید این مطلب را مشاهده نمائید.

درمان محدودیت حرکتی شانه

شکل 2 درمان محدودیت حرکتی شانه

درمان خانگی

1% غالبا گرم و سرد کردن سطحی شانه می تواند بسیار به درمان این بیماری کمک نماید. دو عدد حوله تر را یکی داخل ظرف یخ و دیگری را در آب گرم به مدت 60 ثانیه بگذارید. حوله گرم را به مدت 3 دقیقه روی مفصل قرارنمایید، آنگاه آن را برداشته و سریع حوله یخ را بگذارید. گرم و سرد کردن منجر به زیاد شدن جریان خون در مفصل میگردد. این به کاستن درد کمک خواهد نمود.
2% استفاده منظم از شانه طی فعالیت های روزانه می تواند خشکی شانه را بکاهد و مقدار جنبش آنرا زیاد نماید.
3% انجام حرکات ورزشی قسمت پیشن اگر دردآور نیستند یکی از برترین درمانهای خانگی در فیزیوتراپی دراصفهان برای این بیماری میباشد. حرکات فوق را حداقل روزی یکبار انجام نمایید.
4%  از حمل کیف و اجسام دارای وزن زیاد با دستی که دچار منجمد شدگی شانه مباشد بپرهیزید. شبها به هرگزروی پهلو نخوابید.

درمان جراحی

درموارد سرسخت به درمان محدودیت حرکتی شانه و محدودیت شدید حرکتی امکان دارد درمان‌های دیگرنیاز باشد. مانند آزاد کردن چسبندگی با آرتروسکپی، دستکاری مفصل با بی هوشی و جراحی باز، احتیاج باشد.

پیشگیری از محدودیت حرکتی شانه

به همان شکل که ذکر گردید کم و بی تحرکی شانه عامل اساسی در محدودیت شانه در فیزیوتراپی دراصفهان میباشد. تمرینات کششی مداوم و پیوسته می تواند بی تحرکی را از میان ببرد و از بروز این عارضه جلوگیری نماید. (drgholenj) صاف راه رفتن در خردسالی و جوانی نیز می تواند به پیشگیری از شانه دارای محدودیت در بزرگسالی یاری نماید. امیدواریم از مقاله دکتر قولنج برای محدودیت حرکتی شانه لذت برده باشید.

در این مقاله ما از چه چیز هایی نام برده ایم؟

در این مقاله ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا همه چیز راجع به درمان محدوده حرکتی شانه را برای شما عنوان کنیم.

هدف این مقاله چه بود؟

هدف این مقاله محدودیت حرکتی شانه و راه های پشیگیری از آن میباشد.

آیا این مطالب برای شما مفید بود؟

بله بسیار سودمند میباشد.

اخبار فیزیوتراپیبهترین فیزیوتراپی دراصفهاندرد شانهفیزیوتراپی دراصفهان

بهترین فیزیوتراپی دراصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *