فیزیوتراپی دراصفهان | درمان آرتروز شانه | دکتر قولنج

آرتروز شانه

آرتروز شانه دکتر قولنج drgholenj


فیزیوتراپی دراصفهان | درمان آرتروز شانه

فیزیوتراپی دراصفهان | درمان آرتروز  شانه | دکتر  قولنج

آرتروز شانه

علت های آرتروز در شانه

نشانه های آرتروز شانه

درمان آرتروز شانه

درمان ورزشی

1-کشش شانه‌ها بالای سر

2-کشش متقاطع شانه‌ها

درمان خانگی

درمان جراحی

پیشگیری از آرتروز شانه

 

عنوانآرتروز شانه
نویسندهالهه سادات محمد علیزاده
دپارتماناوج شید
مدت زمان مطالعه8 دقیقه
تعداد کلمات865 کلمه

 

فیزیوتراپی دراصفهان | درمان آرتروز شانه | دکتر قولنج

آرتروز شانه

علت های آرتروز در شانه

یکی از دلایل در رواج درد شانه و سستی آن، آرتروز یا ساییده شدگی شانه میباشد. درمان آرتروز شانه  یکی از اساسی ترین مسائل در فیزیوتراپی دراصفهان است.این آرتروز پیش از بیست درصد از جامعه ی کهن سن را اثر میگذارد. دو گونه مفصل متنوع در محدوده شانه موجود میباشد که می‌توانند توسط آرتروز مورد حجوم قرار گیرند. مفصل AC ، که در آن استخوان ترقوه و سر استخوان شانه بهم وصل میگردند. دومین مفصل گلنوهومرال میباشد که در آن استخوان بازو و کتف بهم موصل می گردند. غالبا صدمه غضروفها اساسی ‌ترین سبب آرتروز شانه میباشد. ساییده شدگی مفصلی به شکل طبیعی با زیاد شدن سن ایجاد میگردد. اگرچه امکان دارد در برخی از اشخاص سریعتر و در سایرین دیرتر نمود یابد. نیمی از افراد بالای شصت سالگی مبتلا به ساییدگی مفصل شانه میباشند. (drgholenj)

نشانه های آرتروز شانه

اساسی ‌ترین نشانه ‌های ساییده شدگی شانه درد و حس خشکی در مفصل میباشد. درد شانه با تکان دادن مفصل یا برداشتن جسم ها با دست بیش تر میگردد. برخی اوقات امکان دارد حرکت مفصل با ایجاد صدا میباشد. در این عارضه محدوده حرکت های مفصل کم میگردد. به تدریج که بیمار به علت درد کم تر از دستش استفاده مینماید عضلات محدوده شانه سست و لاغر میگردد. شدت نشانه های بیمار امکان دارد کم و زیاد گردد. برای نمونه چند ماه زیاد باشد و آنگاه چند ماه کم گردد. همینطور امکان دارد شدت درد با عوض شدن فصل ها سال اندک و زیاد گردد.

شناخت این عارضه با بهره جویی از رادیوگرافی از مفصل میباشد. در رادیوگرافی میدان مفصلی یعنی فاصله میان سر استخوان بازو و حفره گلنوئید کم میباشد. در محدوده سر استخوان بازو جایی که غضروف تمام می‌شود استخوان اضافه درست میگردد. به این استخوان استئوفیت میگویند. این استخوان‌های اضافه امکان دارد در مرز حفره گلنویید هم درست شوند. استخوانی که زیر غضروف مفصلی قرار دارد سفت ‌تر شده و در رادیوگرافی سفیدتر مشاهده میگردد. در  شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان نیز شما میتوانید این مطلب را مشاهده نمائید.

فیزیوتراپی دراصفهان

شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان

درمان آرتروز شانه

درمان ورزشی

اکنون به دو مورد درمان های آرتروز شانه  در زمینه ورزشی در فیزیوتراپی دراصفهان اشاره میکنیم:

1-      کشش شانه‌ها بالای سر

ابتدا پاها را به اندازه پهنای شانه‌ها باز نمایید. آنگاه اجازه دهید دست‌هایتان در هر دو طرف بدن آویزان گردند. انگشتان را در هم قفل نمائید، به شکلی که کف دست‌ها رو به پایین باشد. انگشتان را قفل نمایید، بازوها را بالا برید و کف دستها به سمت سقف باشد. به مدت ۲۰ ثانیه خود را در این حالت کششی نگه‌ دارید. (دکتر قولنج متدهایی برای درمان شما عرضه مینماید).

2-      کشش متقاطع شانه‌ها

پاها را به اندازه پهنای شانه‌ها باز نمایید. دست راست را همسنگ با زمین بالا آورید و آن را به سوی چپ بدن هدایت نمایید.به صورتی که بازوی شما متقابل با قفسه سینه قرار گیرد. دست چپ را روی آرنج راست قرار داده و کمک کنید بازوی راست بیشتر به جهت مخالف کشیده گردد. آرنج دست راست میبایستی کمی خم باشد، آن را به شکل کامل صاف ننمایید. در شکل 2 درمان آرتروز شانه نیز شما میتوانید این مطلب را مشاهده نمائید.

درمان آرتروز شانه

شکل 2 درمان آرتروز شانه

درمان خانگی

1# گذاشتن کیسه یخ سه یا چهار بار روزانه در کاستن التهاب میباشد. بخصوص بعد از ورزش کردن یا فشار آمدن بر شانه، اثر گذار میباشد. (drgholenj)

2# رطوبت و گرما درد را تا مقداری تسکین میدهد.

#3 داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی که مانند ایبوپروفن، ناپروکسین یا آسپرین میباشند. این موارد از جمله داروهای سودمندی هستند که بی نسخه به فروش میرسند. این داورها شکم را تحریک مینمایند و موجب سوزش آن میگردند. پس خوبتر است همراه وعده‌های غذایی استعمال گردند.

درمان جراحی

اساسی ترین راه های جراحی آرتروز شانه در فیزیوتراپی دراصفهان عبارتند از: 

آرتروسکوپی شانه که با استفاده از آن، دکتر شما بافت‌های زیادی را از مفصل شانه از بین میبرد. این عمل می‌تواند تا مدتی درد بیمار را بکاهد، پس موقتی میباشد.

عوض کردن مفصل شانه که این درمان پایانی ترین قدم درمانی برای بیمار مبتلا به آرتروز شانه میباشد. در این جراحی مفصل بیمار با یک مفصل مصنوعی جایگزین میگردد. سر استخوان بازو کاملا از بدن خارج میگردد و یک سر فلزی در جای آن استقرار میابد. به این کار، همی آرتروپلاستی شانه میگویند.

پیشگیری از آرتروز شانه

1& پیگیری فعالیت‌های عادی کارهای روزانه تا جای ممکن.

2& حفظ وزن مناسب!

3& ادامه فعالیت برای  امتناع از کاستن قدرت عضله. چنانچه برای شما برنامه ورزشی خوبی طراحی گردیده باشد، می‌توانید انعطاف‌پذیری مفصل را حفظ و حتی بهبود ببخشد.

4& جنب و جوش های متداول پرتکرار را به کمینه برسانید.

5& فقط زمانی که مفاصل درد شدید دارید استراحت نمایید.

روش های بالا برای پیشگیری و درمان آرتروز شانه در فیزیوتراپی دراصفهان میباشد.

امیداواریم از مقاله دکتر قولنج لذت برده باشید. (drgholenj)

 

در این مقاله ما از چه چیز هایی نام برده ایم؟

در این مقاله ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا همه چیز راجع به آرتروز شانه را برای شما عنوان کنیم.

هدف این مقاله چه بود؟

هدف این مقاله آرتروز شانه و راه های پشیگیری از آن میباشد.

آیا این مطالب برای شما مفید بود؟

بله بسیار سودمند میباشد.

اخبار فیزیوتراپیبهترین فیزیوتراپی دراصفهاندرد شانهفیزیوتراپی دراصفهان

بهترین فیزیوتراپی دراصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *