ارتباط سردرد با درد گردن

سردرد با منشاء گردنی

سردرد یک از شایعترین مشکلات انسان با شیوع 96 درصدی است و بیشتر از 31 درصد مراجعات مردم به پزشک به خاطر مشکلات مرتبط با سردرد می­باشد. بیان شده است که 51 درصد از افرادی که سردرد متناوب دارند از علایم گردنی به همراه سردرد خود شاکی هستند. و برای درمان آنها باید بر روی ناحیه گردن تمرکز داشت. در حقيقت هر نوع درد در ناحيه سر كه منشا آن از ساختمان­ها و استخوان­ها و يا بافت نرم ناحيه گردن باشد را سردرد گردني مي­نامند. كه اغلب يك طرفه است و به نواحي پيشاني گيجگاهي و يا فوق چشمي انتشار مي­يابد و در اين افراد اغلب شرح حالي از سابقه ضربه و يا صدمه­ به­ گردن وجود دارد. سردردهای گردنی، سردردهای مکرری هستند که در اثر اختلالات اسکلتی عضلانی گردن به وجود می­آیند و ممکن است شدید یا خفیف باشند. فیزیوتراپی دراصفهان

ماهیت درد سردرد گردنی، دردی مبهم و نافذ و یک طرفه است، اما زمانی که شدیدتر می­شود، ممکن است به سمت مقابل هم انتشار پیدا کند، با این حال اغلب درد به یک سمت است، گاهی نیز ممکن است از گردن به بازو و یا شانه همان سمت ارجاع شود، اما ماهیت این درد غیر رادیکولار (یعنی دردی که یه علت درگیری ریشه عصبی نباشد) است، مدت زمان سردرد از چند ساعت تا چند روز متغیر است که تمایل شدید به مزمن شدن دارد. درد از گردن شروع و سپس به نواحی پیشانی-گیجگاهی و اطراف چشم کشیده می­شود.

درد گردن و حساس شدن ماهیچه های گردنی نشانه­های ثابت و شایع این سردرد هستند. اشخاص دچار این نوع سردردها عموما وضعیت سر به جلو دارند. شیوع  این نوع سردرد در بین عموم مردم در حدود 4/0 – 5/2 % می­باشد و نسبت زنان به مردان 4 به 1 می­باشد. درد عضلانی، جزء مهمی از سردرد می­باشد. افراد با سردرد با منشأ گردنی ضعف و فقدان تحمل عضلات قسمت فوقانی (بالایی) گردن دارند و اغلب حالت سر به جلو دارند.

علت سردرد با منشأ گردنی

• وضعیت قرارگیری نامناسب گردن و سر به مدت طولانی
  • ناهنجاری سر به جلو
  • ضربه یا آسیب به گردن، فشار بیش از حد به گردن
  • ضعف عضلات گردنی و عدم تعادل و اختلال در عملکرد عضلات گردنی
  • عارضه­های تخریبی ستون فقرات گردنی مانند آرتروز یا دیسک گردن

علائم سردرد با منشأ گردنی

• درد از ناحیه گردن و یا پشت سر منشا گرفته و یا به طور غالب این مناطق را درگیر کند و ممکن است به قسمت های دیگر سر منتشر شود.
  • درد یک طرفه در سر و صورت
  • درد با حرکات خاص گردنی ایجاد و یا بدتر شود و یا به وسیله وضعیت گردنی مدام آغاز و یا تشدید پیدا می­کند
  • مقاومت یا محدودیت در حرکات گردن و خشکی ستون فقرات گردنی
  • تغییر تون عضلات گردن، انقباض و حساسیت غیرطبیعی در عضلات گردنی
  • سردرد، سرگیجه، تاری دید، تهوع و استفراغ

تشخیص سردرد با منشأ گردنی

پزشک با معاینه دقیق به بررسی علائم، وضعیت قرار گیری ستون فقرات گردنی، ارزیابی دامنه حرکتی گردن و تون عضلات این ناحیه می­پردازد. استفاده از MRI، رادیوگرافی و سی تی اسکن نیز به نوعی در تشخیص این بیماری به پزشک کمک می­کنند. فیزیوتراپی دراصفهان

درمان سردرد با منشأ گردنی

فییوتراپی نقش بسیار مؤثری در درمان سردردهای گردنی دارد. اقدامات فیزیوتراپی در درمان سردردهای با منشا گردنی شامل الکتروتراپی، ليزر تراپی، اولتراسوند، مگنت، شاک ویو تراپی، تکار تراپی، مداليته­هاي گرمايی و سرمايی، درای نیدلینگ، ماساژ، تکنیک­های دستي، کینزیوتیپ و ارائه تمرینات درمانی با هدف بهبود کنترل عصبی عضلانی، قدرت و دامنه حرکتی عضلات ناحیه گردن می­باشد. استفاده از داروهای ضد درد و غیر استروییدی های ضد التهابی و در نهایت در موارد عارضه شدیدتر جراحی برای آزادسازی عصب و برداشتن فشار از روی آن، فیوژن مفاصل فاست توصیه می­شود.

image
 فیزیوتراپی دراصفهان (دکتر قولنج) جزء بهترین کلینک ها در زمینه درمان درد ها می باشد. زمان زیادی بود که از دردهای ناشی از گردن رنج می بردم. درمان درد های خود را با این فیزیوتراپی بهبود بخشیدم. بنابراین از دکتر شیربان ممنونم.
آقای عزتی
بازیکن تیم گیتی پسند
این کلینیک با فضای شیک و آرامی که دارد توانست به درمان درد های من کمک کند. این فیزیوتراپی با مدیریت خوبی که داشت و هم چنین تیم تخصصی با بیماران خود بسیار حرفه ای برخورد می کنند و درمان های به روزی را برای بیماران خود ارائه می دهند.
آقای یوسفی
بازیکن تیم گیتی پسند

از دکتر شیربان بابت تمامی زحماتی که برای بنده کشیدند سپاسگزارم.

آقای سنگ سفیدی
محمدرضا سنگ سفیدی
بازیکن تیم گیتی پسند

علت سردرد با منشاء با منشاء گردنی چیست؟

ضعف عضلات گردنی و عدم تعادل و اختلال در عملکرد عضلات گردنی،ضربه یا آسیب به گردن و فشار بیش از حد گردن از دلایل مهمی می باشد که موجب این عارضه می گردد.

تشخیص این عارضه به چه صورت می باشد؟

پزشک با معاینه دقیق به بررسی علائم، وضعیت قرار گیری ستون فقرات گردنی، ارزیابی دامنه حرکتی گردن و تون عضلات این ناحیه می پردازد. استفاده از MRI، رادیوگرافی و سی تی اسکن نیز به نوعی در تشخیص این بیماری به پزشک کمک می ­کنند.

درمان سردرد با منشاء گردنی چه می باشد؟

فییوتراپی نقش بسیار مؤثری در درمان سردردهای گردنی دارد. اقدامات فیزیوتراپی در درمان سردردهای با منشا گردنی شامل الکتروتراپی، ليزر تراپی، اولتراسوند، مگنت، شاک ویو تراپی، تکار تراپی، مداليته­هاي گرمايی و سرمايی، درای نیدلینگ، ماساژ، تکنیک­های دستي، کینزیوتیپ و ارائه تمرینات درمانی با هدف بهبود کنترل عصبی عضلانی، قدرت و دامنه حرکتی عضلات ناحیه گردن می­باشد. فیزیوتراپی دراصفهان می تواند در درمان این درد به شما کمک کند.

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

گردن درد

drgholenjبهترین فیزیوتراپی در اصفهاندرمان گردن درددکتر قولنجعلائم گردن دردفیزیوتراپی دراصفهانگردن درد