فیزیوتراپی دراصفهان | درمان آرتروز آرنج | دکتر قولنج | dr gholenj

آرتروز آرنج

آرنج چیست؟

نشانه های ارتروز آرنج

راهکارهای درمان ارتروز آرنج:

گرما و یخ

داروهای بدون نسخه

اسپلینت و بریس‌های طبی

ریختن کورتیزون در مفصل آرنج

عمل جراحی برای درمان آرتروز آرنج

سینووکتومی و برداشتن خارهای استخوانی

خشک‌کردن مفصل آرنج (فیوژن)

آرتروپلاستی آرنج (تعویض مفصل)

بهبودی پس‌ از انجام عمل جراحی

پیشگیری از آرتروز آرنج

شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان

شکل 2 درمان آرتروز آرنج

عنوانآرتروز آرنج
نویسندهالهه سادات محمد علیزاده
دپارتماناوج شید
مدت زمان مطالعه14دقیقه
تعداد کلمات1430 کلمه

فیزیوتراپی دراصفهان |  درمان آرتروز آرنج | دکتر قولنج

آرتروز آرنج

آرنج چیست؟

آرنج یکی از مفاصل اساسی دست می باشد. درمان آرتروز آرنج یکی از اساسی ترین مسائل در فیزیوتراپی دراصفهان است. همانطور که در شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان مشاهده میکنید. آرنج یک مفصل سینویال محرک برروی یکدیگر می باشد که میان بازو و ساعد قرار دارد. بازو از یک استخوان و ساعد از دو استخوان متشکل می باشد. مانند سایر مفاصل، میان آنها غضروف زجاجی که مانع از تماس مستقیم استخوان ها با یکدیگر می شود وجود دارد.

این سه مفصل در آرنج به ساعد امکان حرکت خم و راست و چرخش در فضا را می دهد. هر کدام از مفاصل محدوده آرنج براثر جراحت یا استعمال افراط آمیز صدمه ببیند بدانسبب خطر آرتروز فزونی میابد.همین طور علاوه بر درد زیاد و شدید آرنج، گرفتگی برگرفته از آرتروز آرنج می‌تواند منجر به ناتوانی شود (دکتر قولنج درمان این دردها رو به شما ارائه میدهد). این گرفتگی امکان دارد انجام شمار زیادی از فعالیت‌های پیش پا افتاده را غیرممکن نماید. (drgholenj)

فیزیوتراپی دراصفهان

شکل 1 فیزیوتراپی دراصفهان

نشانه های ارتروز آرنج

نشانه های آرتروز آرنج که یکی از موارد پر سوال در فیزیوتراپی دراصفهان است. از ابتدایی ترین علامت های آرتروز، درد، انسداد و ورم در محدوده این مفصل است. همینطور با حرکت مفصل آرنج سائیده شدگی حس می شود که نهایتا زوال سطح صیقلی غضروف زجاجی را درپی دارد.فرد متوجه میشود که خم و صاف کردن آرنج هر روز سختتر و چرخش ساعد برایش دردآورتر می‌ شود. از دیگر علامت های این کسالت گرفتگی و متوقف شدن آرنج متاثر از اجسام شناور داخل مفصل است. در آغاز این بیماری بیماران در مواقعی اجسام را بلند می نماید یا تحرکات زیاد می انجامند، احساس درد دارند. بعد از احساس درد اولیه, چه بسا زمان کثیری بگذرد که دوباره آرتروز وجودش را نمایان سازد. لیکن هر وقت که این بیماری دوباره آشکارا شود، نسبت به زمان قبلی شدت درد بیشتری را احساس مینماید.بیماران باید برای درمان آرتروز آرنج اقدام کنند.

از بدو زیاد شدن درد، استراحت الزامیست. اما در وحله های بعدی تکان ندادن آرنج موجب وخیم تر شدن وضعیت میگردد.در مراتب پیشرفته تر بیماری امکان دارد که درد آرنج در شب  یا روز به مواقع استراحت زیاد بشود. در برخی از حالات امکان دارد که فرد بیمار در آرنجش ضعف و ناپایداری حس کند. شناخت آرتروز آرنج با بهره گیری از تصویرهای اشعه ایکس قابل دیدن است. این تصاویر بشکل زوال میان مفصل فضای بین دو استخوان نمایش میابد. در مرحله های آتی امکان دارد بیمار در شب و هنگام استراحت هم مثل طول روز درد را احساس کند.

درحقیقت آموزش به این بیماران برای درمان آرتروز آرنج از هر چیزی نتیجه بخش تر می باشد. به بیماران در فیزیوتراپی دراصفهان آموزش داده میشود. روش فهم منظورعارضه آرتروز، موجب تحولی در طریقه زندگی روزانه شخص می گردد تا او بتواند ارتروز را مدریت کند.

راهکارهای درمان ارتروز آرنج:

فیزیوتراپی دراصفهان درباره درمان ارتروز آرنج به شما اطلاعات میدهد و کمک میکند. همانطور که در شکل 2 درمان آرتروز آرنج مشاهده میکنید.

گرما و یخ

حرارت و گرما در شل شدن مفصل و متعادل کردن عضلات دارای انقباض سودمند می باشد. از آن رو مفصل آرنج اغلب در هنگام صبح انقباض میابد. از راهکار های کارامد دوش گرفتن در هگام صبح زود است و همچنین میتوان از پدهای حرارتی بهره گرفت. یخ غالبا در هنگام عود درد دربیماری و برای کم کردن ورم به وجود آمده می باشد. یخ در پایان روز و خصوصا بعد‌ از انجام فعالیت‌های سخت استفاده می شود.

داروهای بدون نسخه

استامینوفن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی برای کاستن درد می باشند. مزیت این داروها این است که در لحظه درد و التهاب را میکاهد. در زمان های بالاگیری عارضه، بهره گیری منظم از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی دردوران ۵ تا ۷ روزه می‌تواند سودمند باشد. فیزیوتراپی دراصفهان میتواند در این رابطه به شما کمک کند. ایبوپروفن، ناپروکسن و انواع دیگر که به نسخه‌ی پزشک نیاز دارند از دارو های ضدالتهاب غیراستروئیدی امی باشند. این دارو ها را همیشه با باید همراه با غذا میل نمود. استعمال طولانی ازاین داروها با دوز بالا باعث عوارض شدیدی مثل زخم‌ وخونریزی دستگاه گوارشی و صدمه به کلیه‌ها میگردد.(دکتر قولنج این داروها رو برای شما تجویز مینکند.)

در drgholenj شما از داروهای بدون نسخه استفاده میکنید.

اسپلینت و بریس‌های طبی

اقسام متفاوتی از اسپلینت با جنس نئوپرن ارائه شده‌ که در کاستن ورم و کنترل آرنج اثر میگذارد.بریس های طبی و درمان آرتروز آرنج از خدمات فیزیوتراپی دراصفهان است .

ریختن کورتیزون در مفصل آرنج

ممکن است مصرف بریس‌های طبی، اصلاح فعالیت‌ها و استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی موثر نباشد. حال اگر درد بیماری رنج دهنده باشد، امکان دارد که پزشک تزریق کورتیزون را برای درمان آرتروز آرنج تجویز کند. تزریق یک کورتیکواستروئید بلند مدت به داخل مفصل آرنج به مدت چندین ماه نشانه های بیماری را کم کند. هر چند این تسکین موقتی موجب ممانعت از ارتقا آرتروز در مفصل نمی شود.

عمل جراحی برای درمان آرتروز آرنج

چنانچه طرق درمانی محتاطانه اثرگذار نبوده و شخص از درد و ضعف فراوان رنج می‌برد، جراحی های مختلفی هسستند. این جراحی ها می‌توانند از شدت درد بکاهند و عملکرد مفصل را بهبود بدهد. میتوانید در رابطه با عمل جراحی با فیزیوتراپی دراصفهان مشورت کنید. می‌توانید در این رابطه با جراح خود مشورت کرده و یک روند جراحی متناسب با وضعیت خود را برگزینید.

سینووکتومی و برداشتن خارهای استخوانی

در موقعی که بیماری هنوز توسعه نیافته یعنی حالات استئوآرتریت و آرتروز روماتوئید، جراح می‌تواند مفصل را باز کند. فیزیوتراپی دراصفهان به شما در رابطه با خارهای استخوانی به شما اطلاعات میدهد. جراح همین طور غشای سینوویال و ملتهب شده را همزمان با خارهای استخوانی و استئوفیت‌ها از بین می برد. غالبا پس‌ از انجام این عمل درد بیماران تا اندازه قابل‌ توجهی کم می شود. همینطور درمان آرتروز آرنج آنها تا مقدار زیادی بهبود میابد. پس در نتیجه بیمار بهتر میتواند دستش را حرکت و آرنجش را تکان دهد و بچرخاند.

خشک‌کردن مفصل آرنج (فیوژن)

این عمل، جراح غضروف‌های صدمه ‌دار را برمیدارد و استخوان‌ها را در مفصل موردنظر به یکدیگر جوش می‌دهد. این کار موجب زیاد شدن ثبات و کاستن درد می‌شود. بعد از انجام این عمل، شما دیگر تونایی ندارید که آرنج خود را خم و راست کنید. شما باید به جبران این توانایی شانه ی خود را حرکت دهید.

آرتروپلاستی آرنج (تعویض مفصل)

آرتروپلاستی یا عوض کردن مفصل آرنج یعنی غضروف‌های صدمه‌ دیده از درون مفصل صدمه ‌دیده برداشته میگردد. در آرتروپلاستی مفصل مصنوعی نیز جایگزین میشود. فیزیوتراپی دراصفهان در این امر شما را راهنمای میکند. مفصل مصنوعی گونه ای پروتز فلزی است که با سیمان مخصوص داخل استخوان‌های بازو و زند زیرین مستقر شده است. این مفصل یک یاتاقان پلاستیکی داراست. عمل عوض کردن مفصل آرنج اکثرا برای اشخاصی که جنب و جوش زیادی ندارند می باشد. همینطور برای افرادی که بیشتر از ۷۰ سال دارند و افرادی که به آرتروز روماتوئید پیشرفته دچار باشند، اجرایی می‌شود.

درمان-آرتروز-ارنج

شکل 2 درمان آرتروز آرنج

بهبودی پس‌ از انجام عمل جراحی

بعد‌ از انجام هر سه عمل جراحی مذکور، دست شما تا انگشت شست، ۶ هفته در اسپلینت قرار می ‌یابد. بعد از گذشت ۶ هفته بی تحرک، یک کاردرمان بر روی انعطاف‌ پذیری و محدوده حرکتی شست شما کار می‌کند. بعد از گذشت سه ماه، اغلب بیماران درد کمی را تحمل می کنند و یا درد آن‌ها کاملاً تمام می شود. بیشتر بیماران بعد از ۶ ماه قدرت طبیعی خود را دوباره بدست میاورند و به منوال فعالیت عادی خود بازمی‌گردند.در این بخش درمان آرتروز آرنج به اتمام میرسد.

Drgholenj به بهبودی شما بعد از عمل جراحی کمک میکند.

پیشگیری از آرتروز آرنج

حرکات با تکرار زیاد و کار برای مدت زیاد با آرنج باید امتناع شود. فیزیوتراپی دراصفهان به پیشگیری بیماری شما و درمان آرتروز آرنج کمک میکند. باید در مواقع کار استراحت هایی برای آرنج در نظر گرفته شود. زیرا غضروف زجاجی بیشتر از مایع سینوویال تغذیه می کنند و در نهایت این حرکت این تغذیه تولید می شود.همینطور تمرینات بدنسازی استاندارد جهت تقویت عضلات بازو و ساعد جهت کاستن تراکم روی مفصل آرنج همیشه سفارش می گردد. امیدواریم از این مقاله ی دکتر قولنج لذت برده باشید.

آرتروزاخبار فیزیوتراپیبهترین فیزیوتراپی دراصفهان