محدودیت حرکتی شانه

فیزیوتراپی دراصفهان

سندروم گیرافتادگی بافت نرم، سندروم برخورد شانه یا ایمپینجمنت نیز نام دارد یکی از شایعترین علل درد شانه در افراد می­باشد. دلیل این سندروم برخورد بافت نرم با زائده آکرومیون کتف و استخوان بازو است. این برخوردها موجب بورسیت (التهاب بورس) زیر آکرومیون و تاندونیت عضلات روتاتورکاف می­شود. تاندون عضله سوپرااسپیناتوس (عضله فوق خاری) بیشتر درگیر می­شود. این سندرم معمولاً در ورزشکاران و کارگرانی که عمل دور کردن (ابداکسیون) شانه را به طور مکرر و در دامنه اي بیشتر از 90 درجه انجام می دهند، اتفاق می افتد، اگرچه احتمال درگیري در افراد کم تحرك نیز وجود دارد. شایعترین علامتها در این سندرم شامل درد، ضعف و کاهش تحرك در شانه آسیب دیده می شود و معمولاً درد شانه با انجام کارهایی که در آنها دست بالاتر از سر برده می شود، تشدید می گردد و ممکن است این درد در شب نیز رخ بدهد به خصوص اگر فرد بر روي شانه آسیب دیده بخوابد.

قرار گرفتن در وضعیت نادرست نیز می‌تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد. این بیماري ممکن است به صورت حاد در اثر یک آسیب به شانه و یا طی یک روند مزمن مثل وجود یک خار استخوانی که سبب استئوآرتریت می شود بروز کند. محدوده حرکات شانه ممکن است به علت وجود درد محدود شود. معمولاً افزایش درد در ناحیه فوقانی بازو و شانه در عمل دورکردن بازو در دامنه میانی 45 (یا 60 ) الی120 درجه رخ می دهد و در فعالیت هاي روزمره بیمار همانند لباس پوشیدن اختلال رخ می دهد همچنین در لمس ناحیه تاندون درگیر نیز بیمار احساس درد می کند.

علت سندروم گیر افتادگی

• سفتی کپسول مفصلی، بی ثباتی مفصل شانه و ضعف عضلات روتاتور کاف
  • تاندونیت (التهاب تاندون) عضلات روتاتورکاف یا رسوب کلسیم در تاندون
  • ساختمان غیر طبیعی زائده آکرومیون کتف و ناهنجارهای مادرزادی در فضای زیر آکرومیون
  • تغییرات استخوانی در برجستگی بزرگ استخوان بازو
  • حرکات مکرر بخصوص در حرکاتی که دست بالاتر از شانه قرار می­گیرد یا حرکت مکرر دور کردن شانه
  • پوکی اسخوان در نواحی شانه
  • وضعیت­های بدنی ضعیف بخصوص در گردن و شانه
  • اختلال در عملکرد عضلات کمربند شانه اي و به خصوص عضلات روتاتورکاف و سراتوس انتریور.
  • کاهش فضاي زیر آکرومیون مثلاً به علت سفتی قسمت پشتی و پایینی کپسول مفصل گلنوهومرال
  • بورسیت (التهاب بورس) زیر آکرومیون و زخیم شدن بورس
  • وجود استئوفیت (استخوان اضافی) در مفصل آکرومیوکلاویکولار

علائم سندروم گیرافتادگی

• درد بخصوص در حرکاتی که بازو به سمت جلو خم می­شود و بالاتر از سطح شانه قرار می­گیرد و یا درد شدید در زمانی که دست به پشت سر یا کمر برده می­شود
  • ضعف و حساسیت به لمس در فضای زیر آکرومیون
  • تشدید درد در شب و هنگام خواب
  • صدای کلیک کردن در ناحیه شانه
  • در موارد شدید ممکن است موجب پاره شدن تاندون عضلات روتاتور کاف شود

تشخیص سندروم گیرافتادگی

این سندروم معمولاً با شرح حال و معاینه بالینی تشخیص داده می شود و بسته به نوع درگیري به کمک رادیوگرافی ، سونوگرافی ، آرتروگرافی و MRI می توان علت آن را نیز تشخیص داد.

درمان سندروم گیرافتادگی

استراحت، اجتناب از انجام فعالیت هایی که موجب تشدید درد می شوند ، فیزیوتراپی با تمرکز بر روي بهبود و حفظ دامنه حرکتی و جلوگیري از خشک شدن مفصل، کاهش التهابات و درد صورت می­گیرد. اقدامات فیزیوتراپی در درمان این عارضه شامل استفاده از داروهای غیر استروئیدی، تزریق کورتیکو استروییدها، الکتروتراپی، ليزر تراپی، مگنت، اولتراسوند، شاک ویو تراپی، تکار تراپی، مداليته­هاي گرمايی و سرمايی، درای نیدلینگ، ماساژ، درمان‌های دستی و مانیپولاسیون، حرکت درمانی در آب، تمرینات درمانی مناسب برای افزایش قدرت و بهبود دامنه حركتي مفصل شانه می­باشد. در صورت موفقیت‌ آمیز نبودن روش‌های غیرجراحی پزشک ممکن است عمل جراحی و آتروسکوپی مفصل را پیشنهاد کند.

بهترین فیزیوتراپی دراصفهان (دکتر قولنج) بهترین خدمات را برای بهبود درد های شما ارائه می دهد.

فیزیوتراپی دکتر قولنج بهترین  فیزیوتراپی دراصفهان می باشد. در این کلینک بهترین خدمات را جناب دکتر شیربان  ارائه می دهد. بنده از ایشان و تیم حرفه ای ایشان تشکر و قدردانی میکنم.

آقای عزتی
بازیکن تیم گیتی پسند

مشکل محدودیت حرکتی شانه داشتم که با مراجعه به کلینیک مشکلم رفع شد. به جرئت می توانم بگویم که این کلینیک جزء بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد.

آقای یوسفی
بازیکن تیم گیتی پسند

من راضی نیستم چون مشکلم برطرف نشد.

آقای سنگ سفیدی
محمدرضا سنگ سفیدی
بازیکن تیم گیتی پسند

درمان محدودیت حرکتی شانه چیست ؟

محدودیت  حرکتی شانه معمولا بدون جراحی بهبود می یابد ولی اگر علایم درد بیش از ٩ ماه طول بکشد و یا شدت علایم شدید باشد. و سبب اختلال عملکرد فرد شود جراحی آرتروسکوپی ( لیزری )پیشنهاد می شود .

اگر تاندونهای روتاتور کاف شانه پاره باشند آیا حرکات شانه تغییر می کند ؟

بله شما می توانید بعد از بهبود خود دوباره این کار را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که اگر دچار این مشکل شدید استعداد ذاتی دارید. و ممکن است بعد ها دو مرتبه به این درد مبتلا شوید. بنابراین با رعایت کامل نکات و ملاحظات خاص دوباره ورزش کنید. با مراجعه بهترین  فیزیوتراپی دراصفهان درمان خود را آغاز کنید.

عوامل که میتوانند شرایط را برای بروز این محدودیت حرکتی شانه مستعد کنند؟

دیابت : این عارضه در افراد دیابتی شایعتر است بطوریکه ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد دیابتی در طول زندگیشان دچار این بیماری میشوند.کم کاری و پرکاری تیروئید،

بیماری پارکینسون و جراحی های مغز

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

دردشانه

بهترین فیزوتراپی در اصفهانبهترین فیزیوتراپی در اصفهانبهترین فیزیوتراپی دراصفهاندرمان محدودیت حرکتی شانهدرمان محدودیت حرکتی شانه در اصفهاندرمان محدودیت حرکتی شانه دراصفهاندکتر قولنجمحدودیت حرکتی شانه