سندروم تونل کارپال(cts)

فیزیوتراپی دراصفهان | سندروم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال (فشردگی عصب مدیان )

عصب مدیان یکی از اعصاب دست است که از داخل یک کانال باریک در ناحیه میانی از جانب کف دستی مچ عبور می­کند.  سندروم تونـل كـارپال بـه مجموعه­اي از علائم اطلاق مي­شود كه با فـشار بـر روي عـصب مديان در مچ دست حاصل مي­شوند. ايـن سـندروم شـايعترين نوع از فشار روي اعصاب در اندام فوقاني است. علائم ناشی از اين سندروم شامل پارستزي با يا بـدون كرختـي در محـدودة عصب­دهي عصب مديان در دسـت بوده و بيمار ممكن است از درد ناحيه تنار (برجستگی عضله کف دستی نزدیک به قائده انگشت شست) در موارد شديد شاكي باشد. همراه با التهاب حاد یا مزمن تاندون یا غلاف تاندون، درمان ناقص شکستگی مچ دست، عفونت و یا ورزش­هایی که مچ دست به طور حداکثر خم و باز می­شود احتمال دارد فضای این کانال محدود شود و به عصب مدیان فشار وارد آید. این عارضه در کاربران کامپیوتر، افرادی که با وسایل و ابزار لرزاننده و ارتعاشی کار می­کنند یا حرکاتی که به طور مکرر باعث خم و باز شدن مفصل مچ می­شوند را انجام می­دهند شایع می­باشد. در بسیاری از مواقع علل فشردگی عصب مدیان نامشخص است. با این‌حال بسیاری از عوامل ممکن است باعث ایجاد سندرم شوند ( سابقه خانوادگی، بیماری‌های خاص مانند دیابت، یا رماتیسم مفاصل، کم کاری تیروئید فشار خون بالا و بارداری). این عارضه دردی سنگین و دائمی را ایجاد می­کند. درد و کرخی آن در انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت حلقه (مطابق توزیع حس عصب مدیان) انتشار می­یابد.

علایم سندروم تونل کارپال

به طور کلی علایم این بیماری در شب بدتر می­شود و شبیه به احساس خواب رفتن دست توصیف می­شود. علایم در یک یا هر دو دست دیده می­شود. درد، کرخی ، بی حسی و گز گز کردن و یا سوزن سوزن شدن در انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت حلقه (مطابق توزیع حس عصب مدیان) انتشار می­یابد. تنها در برخی مواقع این علایم به قسمت­های دیگر هم ممکن است کشیده شود.

تشخیص

پزشک در ابتدا مچ دست، آرنج، شانه و گردن بیمار را معاینه می­کند و به بررسی هرگونه علائم، التهاب، دفورمیتی و حساسیت می­پردازد. تست­های فالن و تینل در تشخیص این آسیب کمک می­کنند. آزمایش­های الکتروفیزیولوژی، NCV، EMG ، MRI، سنوگرافی، اشعه ایکس نیز در تشخیص دقیق و شدت این عارضه کمک می­کنند.

درمان سندروم تونل کارپال

فیزیوتراپی در درمان این عارضه با روش­های غیر جراحی و حتی بعد از جراحی جزء اقدامات حیاتی می­باشد، زیرا علاوه بر اینکه به فرآیند درمان سرعت می‌بخشد، باعث کسب بهترین نتیجه از درمان می­شود و احتمال بروز مجدد عارضه را کاهش می­دهد.  یکی از مهمترین نکته­ها در درمان این سندروم این است که باید از انجام هرگونه فعالیتی که باعث تشدید علائم این بیماری می‌شود پرهیز کرد. روند این بیماری تدریجی است اما اگر درمان آن را به تاخیر بیوفتد وضعیت بیمار بدتر می­شود. مراحل اولیه درمان شامل استراحت، استفاده از داروهای ضد التهابی و گاهی اوقات داروهای مدر (ادرار آور) و در مراحل پیشرفته بیماری جراحی توصیه می­شود. پوشیدن بریس و اسپلیت از آنجا که باعث کاهش فشار وارده بر عصب مدیان می­شوند در درمان این عارضه مفید است. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، تزریق کورتیزون، اولتراسوند، یوگا و برنامه­های توانبخشی مناسب، ورزش­های محرک سازی عصب و درمان­های دستی توصیه می­شوند.

در صورتی که درمان‌های غیرجراحی موجب بهبود علائم بیمار شوند، پزشک ممکن است جراحی را به بیمار توصیه کند. تصمیم مبنی بر عمل جراحی به شدت علائم، میزان درد و بی‌حسی در دست بیمار بستگی دارد. جراحی آندوسکوپی و جراحی باز روش­هایی هستند که برای درمان این عارضه استفاده می­شوند.

اقدامات فیزیوتراپی در درمان سندروم تونل کارپال

• استفاده از اولتراسوند برای کاهش التهاب و ناراحتی
  • استفاده از درای نیدلینگ در ناحیه مورد نظر
  • استفاده از الکتروتراپی، مگنت، تکار تراپی، لیزر تراپی در بهبود و درمان عارضه
  • درمان­های دستی
  • تکنیک­های محرک سازی عصب
  • ارائه تمرینات انعطاف پذیری و تقویتی برای عضلات مچ و ساعد
  • تجویز اسپلیت مناسب با توجه به شدت عارضه و شرایط بیمار
  • آموزش­های اصلاح وضعیت مچ در حین انجام حرکات روزمره

درصورتی که گیر افتادگی عصب در ناحیه گردن تشخیص داده شود، تکنیک­های درمانی مناسب در ناحه ستون فقرات گردنی استفاده میشوند.

سندروم دکورون De Quervian Syndrome

در سندروم دکورون (تنوسینوویت دکورروین) تاندون عضلات شست (تاندون عضله دور کننده دراز شست و باز کننده کوتاه شست) که وظیفه دور کردن و باز کردن انگشت شست را بر عهده دارند دچار التهاب می­شوند. این سندروم یکی از بیمارهای شایع در ناحیه مچ دست می­باشد بخصوص در ورزشکاران می­باشد. این سندروم در زنان 30 تا 50 ساله 6 تا 10 برابر نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد.

علائم سندروم دکورون

شروع علایم این عارضه در ابتدا به صورت تدریجی بوده و با گذشت زمان پیشرفت می­کنند درد مچ دست (درد ممکن است موضعی باشد یا اینکه به سمت بالا یعنی به داخل ساعد یا به سمت پایین یعنی به داخل شست انتشار یابد). تورم ضعف در تاندون حساسيت زايده استيلوئيد (زائده­ای در انتهای استخوان زند اعلا که جز استخوان­های ساعد می­باشد) مثبت شدن تست فينگل اشتاين خشکی و سفتی مچ دست کاهش دامنه حرکتی مچ دست تورم یا وجود برجستگی کوچکی در انتهای استخوان رادیوس تشدید درد در هنگام مقاومت در دور کردن و باز کردن انگشت شست مشکل در گرفتن اشیا یا انجام حرکاتی همچون چنگ زدن یا نیشگون گرفتن احساس چسبیدگی یا توقف در هنگام حرکت شست علایم این سندروم در حرکاتی که به نزدیک کردن و خم کردن انگشت شست، یا متمایل کردن مچ دست به سمت استخوان اولنار نیاز است تشدید می­شود

علت عارضه سندروم دکورون

علت اساسي اين بيماري نتيجه فعاليت­هايي است كه به دور كردن شست همراه با انحراف به سمت اولنار مچ نياز متناوب دارند شکستگی در قسمت انتهایی استخوان رادیوس بیماری آرتریت رماتویید ضربه مستقیم به مچ دست یا تاندون.

تشخیص سندروم دکورون

برای معاینه اختصاصی سندروم دکورون از تست فینکل اشتاین استفاده می­شود. برای انجام این تست بیمار انگشت شست را به سمت کف دست خم می کند و انگشتان دیگر را به حالت مشت روی آن قرار می دهد. سپس مچ دست به سمت انگشت کوچک خم­ می­کند. اگر این حرکت باعث درد در مچ دست در امتداد انگشت شست شود، احتمال عارضه سندروم دکورون وجود دارد.

درمان سندروم دکورون

عدم درمان سندروم دکورون ممکن است دامنه حرکتی مچ دست را محدود کند که خود باعث اختلال در انجام کارهای دستی می شود. درمان اولیه این عارضه شامل استراحت و پرهیز از حرکات مکرر شست، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، ماساژ یخ، استفاده از اسپلینت و در نهایت تزریق کورتیکواستروئید به درون کمپارتمان پشت دست.

اگر درمان غیر جراحی سندروم دکورون موجب بهبود علایم بیمار نشود، به عمل جراحی و باز کردن غلاف تاندون نیاز می باشد.

اقدامات فیزیوتراپی در درمان سندروم دکورون

استفاده از الکتروتراپی، مگنت، تکار تراپی، لیزر تراپی در بهبود و درمان عارضه درای نیدلینگ آموزش و اصلاح حرکاتی که باعث ایجاد این عارضه شده اند. ماساژ و سایر تکنیک­های بافت نرم ارائه تمرینات دامنه حرکتی و تقویتی مناسب برای انگشت شست و مچ ارائه برنامه تمرینی تقویت شانه ها و آرنج­ها که می­توانند فشار وارده به مچ دست را کاهش داده و به بهبودی طولانی مدت کمک کنند.

بهترین فیزیوتراپی دراصفهان (دکتر قولنج) بهترین خدمات را برای بهبود درد های شما ارائه می دهد.

فیزیوتراپی دکتر شیربان بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد. بنده از ایشان و تیم حرفه ای ایشان برای درمان درد مچ دستم قدردانی میکنم و خسته نباشید میگویم.

آقای عزتی
بازیکن تیم گیتی پسند
سال های زیاد از مشکل درد سندوم تونل کارپال رنج می بردم. با مراجعه به کلینک جناب دکتر شیربان و خدماتی که به بنده ارائه دادند بسیار راضی بودم. از کلینیک  فیزیوتراپی دراصفهان تشکر می باشد.

آقای سنگ سفیدی
محمدرضا سنگ سفیدی
بازیکن تیم گیتی پسند

با سلام پسری 20 ساله هستم که مدتی است از سندروم تونل کارپال رنج می برم و فیزیوتراپی هم جواب گو نبوده است آیا حتما باید برای درمان خود حتما اقدام به جراحی کنم؟

اگر روش های غیر جراحی برای شما پاسخ نداده بهتر است جراحی را برای بهبود خود انتخاب کنید. شما با مراجعه به کلینیک درکتر شیربان میتوانید راهنمایی های لازم را دریافت کنید. البته درمان هایی مانند متحرک سازی غصب نیز وجود خواهد داشت. اگر که این درمان ها برای شما کارساز نبود می توانید جراحی را انجام دهید.

من به سندروم تونل کارپال مبتلا شده ام و بیماری ام خود را بیشتر درشب نشان میدهد و احساس ناراحتی میکنم، میخواستم بدونم آیا میشود این عارضه را درمان نمود؟

بله شما می توانید با مراجعه به بهترین فیزیوتراپی دراصفهان درمان خود را آغاز کنید و از روش های درمانی غیر جراحی استفاده کنید حتی اگر دست شما نیاز به جراحی هم داشته باشد دکتر شیربان و تیم حرفه ای ایشان شما را یاری مینمایند.

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

درد دست

drgholenjبهترین فیزیوتراپی دراصفهاندرمان سندروم تونل کارپالدکتر قولنجسندروم تونل کارپالعلایم سندروم تونل کارپالفیزیوتراپی دراصفهان