بهترین فیزیوتراپی در اصفهان | پارگی مینیسک زانو | دکتر قولنج

شکل 1 پارگی مینیسک زانو

شکل 2 بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

توضیحات اولیه در مورد این درد

اجازه خم و باز شدن زانو وظیفه مهم مینیسک ها می باشد. وظیفه دیگر مینیسک ها جذب و دفع شوک بین استخوان درشت نی و استخوان ران می باشد، و همچنین مفصل زانوها را لغزنده می کنند.

به اصطلاح دیگر مینیسک ها را ضربه گیر زانوها می گویند که زانوها را مستحکم می کند و در صورت پارگی مینیسک زانو عملکرد زانو مثل خم و راست کردن عادی دچار مشکل می شود. دو مینیسک در هر زانو وجود دارد که هر کدام به صورت جدا سر زانو ها متصل هستند. بهترین فیزیوتراپی در اصفهان مرکز دکتر قولنج درمان مینیسک زانو در شکل 1 پارگی مینیسک زانو می توانید مشاهده کنید.

مینیسک داخلی

در سمت داخل زانو هست که شکل حرف c می باشد. باعث انطباق سطح مفصل استخوان درشت نی با سطح مفصل ران سمت خارج زانو می باشد. drgholenj

مینیسک خارجی

در سمت بیرونی زانو قرار دارد و به شکل حرف u می باشد، و از مینیسک داخلی تحرک بیشتری دارد که علاوه بر این نبست به مینیسک داخلی رشته متصل کمتری به سر زانو دارد و آسیب کمتر می بیند. بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

اهمیت قسمت خارجی مینیسک از لحاظ انتقال نیرو نسبت به قسمت داخلی بیشتر است چرا که فشارهای وارده بر سر مفصل ران را کنترل کرده و غضروف ها رو حفظ و نگهداری بیشتری می کند.

بهترین فیزیوتراپی در اصقهان دکتر قولنج

شکل 1 پارگی مینیسک زانو

وظیفه مینیسک داخلی بیشتر در استحکام مفصل می باشد و تخریب غضزوف مفصل باعث آرتروز زانو می شود.

علت های مهم پارگی مینیسک زانو هنگام ورزش

بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

وارد شدن ضربه از روبرو به زانو که در این حالت امکان پارگی مینیسک بسیار زیاد است، در ورزش هایی مثل بسکتبال و فوتبال هنگام برخورد به زمین هم این اتفاق رخ می دهد.

چرخش ناگهانی و خارج از حد زانو پارگی مینیسک را به همراه دارد.

در طول کارهای روزمره نیز ممکن است ضربه وارد شود یا چرخش ناگهانی زانو موجب پارگی شود.

علت دیگر این درد  تجزیه بافت غضروف با افزایش سن می باشد، فرسودگی بافت ها که آرتروز زانو را به همراه دارد همچنین آسیب پذیری مینیسک را افزایش می دهد. کارهایی که بیشتر به صورت نشسته بر روی زانوها انجام می پذیرد مثل لوله کشی این خطر را همراه دارد. دکتر قولنج

علائم و نشانه های آسیب مینیسک

در لحظه پاره شدن مینیسک صدای تق مانندی شنیده می شود که بعد از مدتی علائم دیگر به صورت زیر خود را نشان می دهد:

تورم

صاف کردن زاو به سختی صورت پذیرد.

گرفتگی در زانو یا حس قفل شدن

خالی کردن زانو و عدم تحمل وزن بدن توسط زانوها

لغزش زانوها روی یکدیگر احساس می شود.

ما در  این مجموعه به تشخیص و درمان سریع مینیسک شما کمک می کند. drgholenj

در شکل 2 بهترین فیزیوتراپی در اصفهان مشاهده می شود.

بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

تشخیص این درد

پزشک متخصص با معاینه دامنه حرکت زانوی شما، میزان آسیب را مشخص می کند.

جهت تأیید نهایی از زانو تصویر برداری صورت می گیرد که شامل رادیولوژی، ام آر آی و اولتراسوند می باشد  که پزشک میزان پارگی مینیسک زانو را مشخص می کند.

آرتروسکوپی: در صورتی که روش های فوق در تشخیص مؤثر نبود انجام آرتروسکوپی کمک کننده هست، آرتروسکوپ یک فیبر نوری با قطر کم و انعطاف پذیر هست و وارد زانو می کنند که دارای یک دوربین کوچک هست. برای جراحی یا معاینه انجام آرتروسکوپی نیازی به بستری شدن ندارد.

پارگی مینیسک زانو دکتر قولنج

شکل 2 بهترین فیزیوتراپی در اصفهان

درمان

بخش زیادی از روند درمان به خود بیمار بر میگردد، سابقه پزشکی بیمار و میزان علاقه به انجام دوباره فعالیت های ورزشی همگی در روند بهبود مؤثر هستند.

در روش درمان مقدار شدت پارگی مینسک زانو مورد توجه قرار می گیرد، مثلأ قسمتی از مینیسک جریان خون بیتشری نسبت به جاهای دیگر دارد که همین امر بهبود را سرعت می بخشد.

درمان های غیر از جراحی

اولین روش شامل سه قسمت می شود که برای کاهش درد و تورک در چند ساعت اول کمک می کند:

استراحت

کمپرس آب سرد

بالا قرار دادن زانو

تجویز داروهایی که التهاب زانو را کاهش می دهد

بعد از این روش فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیردبرای پارگی مینیسک زانو، البته در صورت نیاز به عمل جراحی فیزیوتراپی بعد از دوران نقاهت عمل شروع می شود.

اهداف مرکز دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان از انجام تمرینات کنترل تورم و بازگشت دامنه حرکتی طبیعی زانو و قدرتمند شدن عضله های محافظ است.

اهداف اصلی درمان به صورت زیر است:

کاهش درد و التهاب

بازگشت دامنه حرکت زانو به حالت اول