ریلیز-مایوفوشیال

منوال تراپی چیست؟

آیا تا به حال درباره «منوآل تراپی» شنیده‌اید؟ این اصطلاح ممکن است برایتان ناآشنا باشد. اما بهتر است بدانید که اصطلاح «منوال تراپی» یا «درمان دستی» یکی از روش‌های نوین تکنیک های درمانی فیزیوتراپی  است که شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌های مفید برای معالجه بیمارانی است که دردهای عضلانی دارند. این روش توسط شخص فیزیوتراپیست روی دست‌ها، پاها، ستون فقرات و حتی مفاصل برای سرعت بخشیدن درمان و یا اختلال عملکرد آن‌ها انجام خواهد شد. درمان دستی می‌توانند مزایای بسیاری برای ورزشکاران و کسانی که از درد مزمن رنج می‌برند، داشته باشد.

آگاهی کامل فیزیوتراپیست از بیومکانیک بدن انسان و نحوه ایجاد اختلالات در سیستم اسکلتی بدن، لازمه انجام این متد درمانی است و تنها فیزیوتراپیست آموزش دیده در این زمینه قادر به انجام آن است، چراکه هر گونه حرکت اشتباهی می تواند آسیب های جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

منوال تراپی یکی از تکنیک های موثر در فیزیوتراپی است که در درمان بسیاری از مشکلات ستون فقرات مانند کمردرد، گردن درد و درد های عضلانی مفید است.

تکنیک های کشش مفاصل، عضلات، رباط ها و کپسول های مفصلی می تواند چسبندگی یا بافت اضافی که پس از آسیب یا عمل جراحی ایجاد شده را از بین برده و توانایی حرکت مفصل را بهبود بخشیده و دامنه حرکتی مفاصل را افزایش دهد.

انجام منوال تراپی اثر بازدارنده بر روی ریشه های عصبی متصل به طناب نخاعی بدن و همچنین ریشه های عصبی موجود در محل آسیب دیده داشته و از انتشار درد به سایر نقاط بدن جلوگیری می کند.

منوال تراپی سبب تحریک آزاد سازی هورمون های ضد درد شده و از این طریق نیز به کاهش درد و سایر مشکلات کمک می کند.

در بسیاری از موارد پس انجام منوال تراپی، اغلب دردهایی که به وضوح دارای منشاء ستون فقرات هستند بصورت قابل ملاحظه بهبود یافته و در برخی موارد دردهایی که ارتباطی با ستون فقرات ندارند نیز بهبود می یابند.

تکنیک های درمان دستی و جا اندازی مفاصل اغلب برای درمان مشکلات ستون فقرات بکار می روند اما این روش ها میتواند بر روی تمامی مفاصل بدن انجام شود.

مفاصل شانه، آرنج، مچ دست، لگن و ران نیز می توانند از مزایای منوال تراپی بهره ببرند.

انجام تکنیک های درمان دستی هیچ عارضه جانبی ندارد به شرطی که توسط متخصص فیزیوتراپی انجام شوند.

منوآل تراپی چه مزیت هایی دارد؟

بیمارانی که احساس درد و ناراحتی عضلانی را تجربه می‌کنند، بیشتر اوقات به دنبال فیزیوتراپیست هستند. از روش درمان‌ دستی می‌توان برای بهبود عملکرد بافت نرم و مفاصل بدن این دسته از افراد استفاده کرد. برخی از قسمت‌های بدن که معمولاً از طریق منوآل تراپی تحت درمان قرار می گیرند شامل تمام قسمت‌های ستون فقرات، شانه‌ها، مچ پا، زانو و حتی باسن است. مزایای منوآل تراپی عبارت است از:

• کاهش درد:

یکی از مزایای درمان دستی این است که هرگونه درد را در بیمار کاهش داده و در نهایت از بین می برد.

• افزایش عملکرد:

استفاده از درمان دستی همراه با تمرین و ورزش می‌تواند به ورزشکاران در بهبود عملکرد کلی آن‌ها کمک کند.

• بهبود دامنه حرکتی مفاصل:

فیزیوتراپیست با استفاده از حرکات ملایم و دقیق برای فعال کردن مفاصل و بافت نرم، می‌تواند عملکرد دامنه حرکتی مفاصل را با منوآل تراپی بازیابی و تحرک آنها را بهبود دهد.

از دیگر مزایای منوال تراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دفع مواد زائد بدن

• کاهش استرس و فشار عضلانی

• بهبود و افزایش گردش خون

• کاهش گرفتگی عضلات و اسپاسم

• آزادسازی و تولید هورمون‌های ضد درد در بدن

• از بین رفتن گرفتگی‌های عضلانی

برای اینکه منوآل تراپی بیشترین تاثیر درمانی را داشته باشد، بهتر است با روش‌های درمانی دیگر مانند ورزش درمتنی (تمرینات ورزشی قدرتی، پایداری و کششی) ترکیب شوند. فیزیوتراپیست‌ همچنین می‌تواند راهنمایی‌هایی را در مورد نحوه صحیح حرکات ورزشی و اجرای تمرین درمانی  در خانه، به بیماران ارائه دهد.

بیمارانی که به دنبال کاهش انواع درد‌های فعلی هستند، مهم است که از همان ابتدا برنامه‌های درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که منوآل تراپی اگرچه به کاهش درد و در نهایت از بین رفتن آن کمک زیادی خواهد کرد ولی برای همه افراد امکانپذیر نیست. در برخی از افراد که مبتلا به بیماری‌های خاصی هستند، منوآل تراپی می‌تواند باعث وخیم شدن وضعیت مفاصل و بافت‌هایی که دچار عارضه شده اند، شود. بنابراین پزشک معالج تان برای تشخیص و درمان بهتر، مهم است که به پرونده پزشکی شما دسترسی داشته باشد.

موارد منع کاربرد منوال تراپی

• ابتلا به بیماری های خاص
  • خونریزی داخلی مفاصل
  • نرمی مفاصل
  • انجام جراحی تعویض مفصل

درمان دستی برای چه بیماری هایی به کار می رود؟

درمان دستی برای بهبود مشکلات زیر کاربرد دارد:

گردن درد:

منوآل تراپی برای گردن درد انجام می شود و به کاهش یا از بین رفتن درد یا اسپاسم عضلانی گردن کمک می کند.

کمردرد‌های مزمن:

یکی از کاربردهای این روش، منوال تراپی کمر دردهایی است که طولانی مدت بیمار را آزار می دهند.

بیماری‌های ناشی از ستون فقرات

میگرن و سردردهای تنشی

اسپاسم عضلات:

در منوآل تراپی اسپاسم عضلانی، به کمک کشش عضلات می توان اسپاسم و درد را کاهش داد یا از بین برد.

درد مفاصل میوفاسیال در باسن یا لگن جانبی:

در منوآل تراپی درد مفاصل از تکنیک آزادسازی مفصل برای از بین بردن محدویت مفاصل میوفاسیال استفاده می شود.

سندرم تونل کارپال:

فیزیوتراپیست می تواند برای درمان از یکی از روشهای درمان دستی استفاده کند یا منوال تراپی سندرم تونل کارپال را با روش درمانی دیگری ترکیب کند.

فیزیوتراپی کف لگن:

در فیزیوتراپی کف لگن بنا به درخواست بیمار از معاینه دیجیتالی می توان استفاده کرد. همچنین می توان شل شدگی عضلات کف لگن را بوسیله منوال تراپی درمان کرد.

درد‌های مزمن اسکلتی

درمان اختلالات تمپوروماندیبولار (یکی از شایع‌ترین اختلالات فک)

انسداد مفصل ران

بهبود درد مفاصل شانه

آسیب‌های زانو:

گر دچار مشکلات منیسک زانو یا هر بخش دیگری از زانو شده باشید، به کمک منوال تراپی زانو می توانید مشکل ایجاد شده را کمتر و یا کاملا رفع کنید.

منوال تراپی با چه روش هایی انجام می شود؟

منوال تراپی نیز مثل هر روش درمانی دیگر، دارای تکنیک های مختلفی برای درمان هر قسمت آسیب دیده از بدن است. تکنیک ها و روش های منوال تراپی عبارت است از:

حرکت مفاصل:

همان طور که از اسم آن مشخص است، در این نوع روش درمان دستی، شخص فیزیوتراپیست، مفاصل را در جهت های خاصی حرکت می‌دهد. این کار باعث کشش مفصل و حتی بافت‌های اطراف آن خواهد شد. این تکنیک در منوال تراپی موجب کاهش درد در شخص بیمار و بازیابی عملکرد طبیعی مفصل او خواهد شد.

تکنیک انرژی عضلانی:(EMT)

تکنیک انرژی عضلانی معمولا برای بیمارانی که دچار اسپاسم عضلانی هستند، بهترین روش منوآل تراپی است. این تکنیک معمولا برای تقویت عضلات، بهبود وضعیت و عملکرد رباط‌های ضعیف شده انجام می شود. همچنین، این روش منوآل تراپی به افزایش دامنه حرکتی عضو آسیب دیده کمک خواهد کرد.

آسیب‌های زانو:

منوال تراپی با چه روش هایی انجام می شود؟

کشش عضله:

یکی از روشهای درمان دستی یا منوال تراپی، کشش عضله است. معمولا در این روش، شخص بیمار طی یک مدت زمان خاصی، مثلا برای 30 تا 90 ثانیه باید در یک موقعیت خاص بماند تا عضلات درگیر شل شوند. سپس فیزیوتراپیست در عضله آسیب دیده، کشش ایجاد خواهد کرد. این روش منوال تراپی باعث کاهش اسپاسم عضله‌ای شده و درد و تنش موجود در بافت عضله را کاهش خواهد داد. معمولا تکنیک کشش عضله برای درمان دستی بیماری‌ هایی مثل گردن درد، درد سیاتیک، تاندونیت و سردرد موثر است.

تکنیک میوفاسیال یا آزاد سازی مفاصل:

تکنیک آزاد سازی مفصل یکی از روش های منوآل تراپی است که باعث افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد و محدودیت مفاصل می شود. بافت فاسیال توانایی کشش و حرکت بدون هیچ گونه محدودیتی را دارد، در حالت طبیعی بافت فاسیال ریلکس است، اما اگر به هر دلیلی دچار آسیب‌های فیزیکی شود، سفت و محدود خواهد شد و توانایی خود را از دست خواهد داد و در نهایت بر روی سایر قسمت‌های بدن تاثیر می گذارد. بنابراین استفاده از آزادسازی مفاصل باعث بهبود وضعیت کلی بدن خواهد شد و بالطع منوآل تراپی در درمان سندروم درد میوفاسیال گردن موثر است.

سخن پایانی

در ستون فقرات انسان، مهره‌ها، دیسک‌های بین مهره‌ای، مفاصل بین مهره‌ها، عروق، اعصاب و … همگی با نظم بسیار شگرف و دقیقی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و توانمندی ایستایی انسان را فراهم می‌کنند. هرگونه بهم‌ خوردگی این نظم حتی در حد خیلی کم، موجب بروز اختلالاتی از جمله درد و گرفتگی می‌شود. هنوز مطالعات کلینیکی گسترده‌ای در تمام زمینه‌های درمان دستی انجام نشده است. اما تحقیقات محدود در این زمینه نشان می دهد که درمان دستی می تواند در تسکین و یا حتی از بین رفتن درد مؤثر باشد. در هر صورت منوال تراپی یک روش جدید در درمان فیزیوتراپی است که نتایج درمان به کمک این روش تا به حال موثر بوده است. زیرا اغلب دردهایی که به وضوح دارای منشاء ستون فقرات هستند را بصورت قابل ملاحظه بهبود داده است. حتی در برخی از مواقع دردهایی که ظاهرا هیچگونه ارتباطی با ستون فقرات نداشتند را نیز از بین برده است.

منوال تراپی در بین روش های درمانی که بنده تجربه کردم بهترین بود و بیشترین نتیجه را برای بنده داشت.

عبداله زارعی
کارمند شرکت گاز

در قسمت منوال تراپی واقعا میتوانم به جرئت ایراد کنم که دکتر قولنج بهترین است در این زمینه.

دکتر محمدرضا قیمتی
تراپیست و دوست ما

در منوال تراپی قبلی که تجربه داشتم نخاع و ستون فقرات بنده دچار آسیب شد. بعد از آن تجربه تلخ دکتر قولنج به من کمک بسیار زیادی در این خصوص کرد.

عبدالحسین
مدیریت مجموعه اوج شید

سوالات متداول آب درمانی

چطور میتوانیم یک دوره درمان را در دکتر قولنج تجربه کنیم؟
منوال تراپی دیسک کمر انجام میدهید؟

بله ما در صورتی که نیاز باشد این کار را برای شما انجام میدهیم.

منوال تراپی حنجره به چه صورت است؟

یکی از راه های بهتر کردن صدا این است که یک دوره درمانی منوال تراپی حنجره داشته باشید. ما این اقدام را برای شما انجام میدهیم.

منوال تراپی کمر درد را بهبود میدهد؟

منوال تراپی کمر درد را بهبود میبخشد. ما به شما کمک میکنیم تا بتوانید به بهترین شکل ممکن بهبودی کامل در این قسمت پیدا کنید.

روش های درمان

بهترین فیزیوتراپی در اصفهان