آب-درمانیjpg

آب درمانی چیست؟

آب درمانی یا Hydrotherapy-هیدروتراپی به طیف گسترده ای از رویکردها و روش های درمانی گفته می شود که با استفاده از خواص فیزیکی آب مانند فشار و دما در حالت مایع یا‍ بخار، باعث تسکین درد، درمان علائم بیماری های خاص ، بهبود روند گردش خون ، بهبود متابولیسم بدن و افزایش دامنه حرکت مفاصل می شود.

آب درمانی بدون تردید یکی از بهترین روش های درمانی برای اکثر افرادی است که مشکلات استخوانی دارند و امروزه پزشکان تاکید زیادی بر استفاده از این روش برای افراد مختلف از ورزشکاران گرفته تا افراد مسن دارند. برای آب درمانی اصلا لازم نیست که شما شنا کردن بلد باشید حتی راه رفتن و نشستن در آب بسته به نوع بیماری می‌تواند فوایدی برای شما داشته باشد.

تاریخچه آب درمانی

معالجه و مداوا با آب، از قرنها پیش به عنوان یک شیوه پذیرفته شده علمی در پزشکی به کار گرفته می شود ودر میان مردم بصورت تجربی و با استفاده از آبهای معدنی رواج داشته است. درمان با آب در یونان و روم باستان و چین سابقه ای طولانی دارد. از قرن ۱۸ استفاده از آب در پزشکی رواج یافت و اصطلاح “هیدروتراپی” متداول گشت ودر قرن ۱۹ اولین مطب آب درمانی در اروپا گشایش یافت. در قرن بیستم خواص آب و مداوا توسط آب گرم و سرد اثبات شد. نتایج تحقیقات نشان می داد ، آب وسیله ای بسیار مؤثر و قطعی در بهبود برخی بیماریها یا تخفیف و حتی ریشه کن کردن دردهای عضلانی و مفاصل ، مداوای نارسائیهای جسمی، سرعت بخشیدن به کاهش طول دوران نقاهت ناشی از صدمات استخوانی ، تقویت عضلات، به کار گیری عضلات غیر فعال، تسریع گردش خون در عروق و حتی تسکین بیماران روحی و روانی و… می باشد.”

آب درمانی دکتر قولنج

چرا آب درمانی؟

ورزش در آب مزيتهاي فراواني دارد، با توجه به خواص آب در ايجاد مقاومت، سبك سازي و كم كردن فشار وارده بر مفاصل مبتلا، انجام ورزش با صدمه كمتر و يادگيري آسانتر صورت ميگيرد .

حركت درماني در آب تلفيقي از تمرين در آب و فيزيوتراپي است. اين روش رويكرد درماني جامعي است كه از تمرينات آبي طراحي شده براي كمك به توانبخشي وضعيت هاي گوناگون استفاده مي كند. حركت درماني در آب رويكردي بديع براي درمان در آب است كه اتكا به نفس را در ميان بيماران افزايش مي دهد، به زمان كاري كمتري نياز دارد و حداكثر استفاده را از استخر در مقايسه با برنامه هاي سنتي آن خواهد داشت.

آب درمانی در بهبود چه مواردی موثر است؟

آب‌ درمانی با استفاده از خاصیت شناوری طبیعی بدن همراه با چگالی نسبی آب باعث کاهش فشار بر مهره‌های ستون فقرات می‌شود، درنتیجه می‌تواند شرایط بیمار را بهبود بخشد.

کاهش درد

آب‌ درمانی یک روش طبیعی درمانی با اثربخشی بالا است که با تحریک اندورفین به کاهش فشار و کنترل درد کمک می‌کند. آب درمانی دیسک کمر برای بیماری‌هایی مثل گردن درد، کمردرد، درد شانه، زانو درد و فتق دیسک کمر مؤثر است.

بهبود گردش خون

حمام، تاثیر معجزه آسایی در بهبود گردش خون دارد و به تغذیه و اکسیژن‌رسانی به تمام سلول‌ها و بافت‌های بدن کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سم‌زدایی متعارف باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود که می‌تواند به مدیریت عفونت‌های باکتریایی و ویروسی کمک کند. آب‌رسانی همچنین به غلبه بر عفونت‌های جزئی ناشی از سرماخوردگی ساده تا بیماری‌های مهلک کمک می‌کند.

آرتروز

آب‌درمانی هم به روش غوطه‌ور ساختن (در آب فرو رفتن) و هم با انجام تمرینات درون آب به درمان آرتروز زانو و آرتروز گردن کمک می‌کند. این روش برای درمان سفتی و درد مفاصل بسیار مؤثر است.

درد مفاصل

چرخش آب، جکوزی و وان آب گرم به درمان درد مفاصل و عضلات کمک کرده و باعث تقویت عضلات می‌شود.

سردرد

آب‌درمانی به شکل کمپرس مرطوب برای درمان سر درد بسیار مفید است.

سیاتیک

آب‌درمانی به شکل استفاده از وان گرم به خنثی کردن واکنش‌های بدن ناشی از سیاتیک کمک کرده و باعث کاهش درد آن می‌شود. در هنگام استفاده از وان آب گرم، بدن در آب بدون وزن شده و فشار ثابت جاذبه از بین می‌رود.

بیماری‌های نورولوژیکی

بیماری‌های نورولوژیکی مانند دیستروفی عضلانی، فلج مغزی، اسکلروزیس چند گانه، بیماری پارکینسون.

آب‌درمانی چگونه کار می‌کند؟

آب درمانی بر مبنای خواص شفابخشی آب و اثرات حرارتی و مکانیکی آن کار می‌کند. هیدروتراپی از واکنش بدن به فشار آب، محرک‌های گرما و سرما، احساسی که خود آب ایجاد می‌کند و استفاده مدام از گرما استفاده می‌کند. عصب‌ها کمک می‌کنند تا احساس‌ها از پوست وارد بدن شوند. تحریک سیستم ایمنی بدن، بهبود گردش جریان خون و دستگاه گوارش، تأثیر بر تولید هورمون‌های استرس، کاهش حساسیت بدن به درد و افزایش گردش جریان خون از دیگر خواص آب‌درمانی به شمار می‌روند. درد و فشار ممکن است باعث تغییرات مکانیکی در بدن شود که می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را افزایش دهد. هیدروتراپی منظم به کاهش این علائم کمک کرده و باعث می‌شود که مفاصل ملتهب آرام شده و روند واکنش فشار کاهش یابد. این کار به ریلکس شدن و تحمل آسان‌تر درد می‌انجامد.

تکنیک‌های آب درمانی

تکنیک های مختلفی از آب درمانی وجود دارد که بر مبنای نیازهای فیزیکی فرد می توان از آنها استفاده کرد. در رایج ترین تکنیک ها، از آب داغ یا سرد و بخار به خاطر اثرات تسکین دهنده بهره می گیرند. تکنیک های آب درمانی ارزان و ساده اند. تکنیک های رایج و مرسوم آب درمانی عبارت اند از :

• خیس خوردن و شناور شدن و ماساژ در آب که می تواند جریان خون را افزایش دهد و تنفس را تنظیم کند.
  • کمپرس آب گرم و سرد که می تواند جریان خون را تحریک کند.
  • دوش گرفتن آب سرد و گرم که می تواند سیستم های عصبی و گردش خون را تحریک کند و حمام آب گرم هم باعث آرامبخشی می شود.
  • جریان های پر فشار دوش آب که برای قسمت های به خصوصی از بدن که دچار بیماری اند به کار می رود.
  • سونا و حمام بخار که می تواند به برطرف کردن التهابات و احتقاق کمک کند.

بنده به دلیل کار زیاد دچار گرفتگی عضلات شده بودم. طی دوره درمانی که دکتر شیربان برای بنده برنامه ریزی کرد و دوره آب درمانی که برای من انجام داد بسیار زیاد به بنده کمک کرد. از دکتر و تیم خوبی که دارند بسیار سپاسگزارم.

محمد سهندی
مدیرعامل شرکت سیمان سپاهان

من به فیزیوتراپی های مختلفی بخاطر مشکلی که داشتم مراجعه کردم. اما نتیجه ای نداشت. تا اینکه به مطب دکتر قولنج مراجعه کردم و یک دوره آب درمانی برای من برنامه ریزی شد. با طی کردن این دوره تونستم مجدد سلامتی خودم رو بدست بیارم. واقع از این فیزیوتراپی متشکرم.

وحید ابراهیمی
مشتری راضی ما

واقعا دکتر شیربان در آب درمانی بسیار موفق و عالی عمل کرده اند. بنده به شخصه تعداد زیادی از مراجعه کنندگان خود را به ایشان معرفی کرده ام. ایشان برای بنده قابل احترام هستند.

دکتر علیرضا براتی
فیزیوتراپ و دوست ما

سوالات متداول آب درمانی

چطور میتوانیم یک دوره درمان را در دکتر قولنج تجربه کنیم؟
آب درمانی چگونه انجام میشود؟

قبل از هر چیز یک برنامه برای طی کردن یک دوره ی آب درمانی مناسب برنامه ریزی میشود. بعد از آن زیر نظر دکتر قولنج دوره طی شده و بررسی میشود.

آیا آب درمانی در لاغری نیز تاثیر گذار است؟

بله. با طی کردن یک سری حالات و روند های آب درمانی میتوان در نتیجه ی آن لاغری شخص مورد درمان را نتیجه گرفت.

آیا دکتر قولنج استخر مناسبی برای آب درمانی دارد؟

بله. در صورتی که شما نیاز به درمان از طریق آب درمانی داشته باشید میتوانید در استخری که دکتر شیربان برای درمان دارد، روند و مسیر درمان تان را طی کنید.

روش های درمان

بهترین فیزیوتراپی در اصفهان