فیزیوتراپی دراصفهان

لغزش یا سر خوردن مهره (اسپوندیلولیستزیس Spondylolisthesis)

حرکت یا جابجایی یک مهره روی مهره دیگر را اسپوندیلولیستزیس میگویند. سرخوردگی ممکن است به سمت جلو، پشت یا طرفی باشد؛ اما معمول واژه اسپوندیلولیستزیس برای سرخوردگی مهره به سمت جلو استفاده می­شود. خانم­ها نسبت به آقایان دچار لغزیدگی­های شدیدتر و با ماهیت تخریبی بیشتر می­شوند. این عارضه همچنین در حاملگی، سفید پوستها، افرادی با شلی عمومی و مشکالت آناتومیکی و ورزشهایی که در آنها اکستنشن کمر (باز کردن کمر) زیاد اتفاق میافتد مانند غواصی، وزنه برداری، رقص، والیبال، بیسبال، ژیمناستیک و … شایعتر است. اسپوندیلولیستزیس می­تواند خوش­خیم و بدون علامت باشد یا می­تواند با علائم گوناگونی خود را نشان دهد؛ این عارضه بیشتر به صورت کمردرد محوری و درد باسن خود را نشان میدهد که با ایستادن، بلندکردن اجسام و هایپراکستنشن کمر تشدید شده و با استراحت تسکین می­یابد.

 علت سر خوردن مهره یا اسپوندیلولیستزیس

اسپوندیلولیستزیس می­تواند مادرزادی یا  منشا دیسپلاستیک (ناشی از شکل‌گیری نامناسب و ناقص بخشی از مهره‌ها)، تخریبی، تروماتیک (ناشی از ضربه)، پاتولوژیک (آسیب شناختی)، ایستمیک (در این نوع سرخوردگی، بخشی از مهره‌ها به نام پارس اینترآرتیکولاریس دچار نقص است) و ایاتروژنیک (به دنبال جراحی دکامپرشن) داشته باشد.

علائم سر خوردن مهره یا اسپوندیلولیستزیس

  • کمردرد
  • گرفتگی عضلانی یا سفتی عضلات همسترینگ
  • احساس گز گز و بی حسی و درد به سمت پاها به علت فشار آوردن مهره بر روی عصب

تشخیص سر خوردن مهره یا اسپوندیلولیستزیس

معاینه پزشک و بررسی علائم، MRI، رادیوگرافی، سی تی اسکن و عکس برداری با اشعه ایکس در تشخیص قطعی این بیماری کمک می­کنند.

درمان سر خوردن مهره یا اسپوندیلولیستزیس

گزینه­های درمانی متفاوتی برای فردی که مبتلا به اسپوندیلولیستزیس است وجود دارد. درمان غیرجراحی شامل استراحت، دارودرمانی، تزریق، بریس و فیزیوتراپی میباشد. فیزیوتراپی یکی از رایجترین درمانهای غیرتهاجمی برای مدیریت این عارضه است که شامل مدالیته­های کاهش درد، الکتروتراپی، ليزر تراپی و اولتراسوند، مگنت، شاک ویو تراپی، تکار تراپی، تراکشن، مداليته­هاي گرمايی و سرمايی، درای نیدلینگ، ماساژ، ، تمرینات درمانی، درمان دستی، تعدیل فعالیت ها، اصلاح پاسچر و تمرینات ثبات دهنده میباشد که با هدف کاهش درد، بازگردانی حرکت و عملکرد و تقویت و ثبات بخشیدن به ستون فقرات تجویز میشوند.

در صورت عدم درمان صحیح و به موقع و یا پاسخ ضعیف به درمان غیرتهاجمی، ممکن است شدت عارضه افزایش پیدا کرده و علائمی مثل درد مداوم کمر ویا پا، ضعف، مشکلات نورولوژیک پیشرونده، بی اختیاری ادراری و کاهش قابل توجه کیفیت زندگی بروز کرده و منجر به اختلالات جبران ناپذیری شود. در مواردی که علایم با درمان های غیر جراحی بهبود نیابند جراحی (جراحی فیوژن) ممکن است پیشنهاد شود.

image

در اینجا باید از دکتر قولنج با مدیریت جناب دکتر شیربان بی نهایت سپاسگذار بود.

 

محمد کریمی
ورزشکار

بنده مدت زیادی دارای سرخوردگی مهره کمر بودم که با مراجعه به دکتر قولنج با هدایت آقای دکتر شیربان توانستم به درمان قطعی برسم. به جرئت می توانم بگویم که این فیزیوتراپی، بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد.

 

مریم محمدی
خانه دار

از جمله مزیت های دکتر قولنج استفاده از پزشکان مجرب با مدیریت دکتر شیربان می باشد که به نحو احسنت طبابت خود را انجام می دهد.

 

بابک هاشمی
کارمند

سوالات رایج بیماران

از دلایل ایجاد بیماری سرخوردگی کمر چیست؟

از دلایل موثر بر ایجاد پیدایش بیماری صدمه دیدن در ناحیه ستون فقرات می باشد. و سرخوردگی مهره ایسمتیک می باشد که بر اثر آن صدمه هایی به بخش های کوچک مهره های کمر وارد می شود.

 

علت سر خوردن مهره یا اسپوندیلولیستزیس چیست؟

این عارضه می تواند مادرزادی یا منشا دیسپلاستیک(ناشی از شکل گیری نامناسب و ناقص بخشی از مهره ها)، تخریبی، تروماتیک(ناشی از ضربه)، پاتولوژیک(آسیب  شناختی)، ایستمتیک(در این نوع سرخوردگی،بخشی از مهره ها به نام پارس اینتر آرتیکولاریس دچار نقص است) داشته باشد. می توانید برای معالجه درد های خود به فیزیوتراپی دراصفهان مراجعه کنید.

چرا این بیماری در میان مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد ؟

دلیل آن بسیار بدیعی می باشد چون مردان در قیاس با زنان اقدامات جسمی و سنگین را بیشتر انجام  می دهند و در معرض خطرهای گوناگونی می باشند.

 

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

کمر درد

drgholenjبهترین فیزیوتراپی در اصفهانبهترین فیزیوتراپی دراصفهاندکتر قولنجدلایل سرخوردن مهره چیست ؟سرخوردن مهرهفیزیوتراپی دراصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *