فیزیوتراپی دراصفهان

فتق دیسک (هرنی دیسک،پارگی یا بیرون زدگی دیسک(Disc Herniation))

کمردرد به عنوان مهمترین عامل ایجاد ناتوانی در جوامع بشري مطرح است. از علل نسبتاً شایع کمردرد و دردهاي رادیکولار اندامهاي تحتانی، فتق دیسک کمر (هرنی دیسک) میباشد. دیسک به عنوان صفحه­اي بین دو مهره کمري امکان حرکت مهره­ها را فراهم می­نماید؛ به علاوه، همچون بالشتکی بین آن دو مهره سبب کاهش شدت ضربه به مهره بعدي میگردد. بعد از تولد، دیسک به مرور زمان آب خود را از دست میدهد و به دلایل مختلف از جمله ضربات وارد آمده به آن به تدریج تخریب می­شود و در نهایت باعث بروز درد و سایر علائم عصبی می­گردد.

به دلیل تحرک فوق­العاده زیاد ناحیه کمری که در مجاورت ناحیه نسبتاً بدون تحرک ساکروم قرار گرفته، این منطقه در معرض فشارهای مکانیکی قرار دارد که می­تواند منجر به آسیب دیسک بین مهرهای بخش پایینی کمر شود و اکثر فتق دیسکها در ناحیه کمری نیز در دیسک­های بین مهرهای L5-L4 و S1-L5 اتفاق می­افتد. افزایش سن، افزایش وزن، بلندکردن وزنه­های سنگین، شرایط جسمانی نامناسب افراد و… همه دست به دست هم داده و باعث کاهش کارایی و در نتیجه بیرون زدگی یک دیسک در ستون فقرات میشود. از بین انواع کمردردها 36 % – 13 % آنها همراه با درد انتشاري به اندام تحتانی میباشد که تنها 5-2 % از آنها به دلیل فشار بر روي عصب سیاتیک میباشد. در 90 % موارد فشار بر روي عصب سیاتیک به علت فتق دیسک ناحیه کمري می­باشد. درد ناشی از فتق دیسک می­تواند تاثیر چشمگیري بر روي کیفیت زندگی بیماران داشته باشد.

علت فتق دیسک

• ضربات، فشار زیاد و ناگهانی، انجام حرکات شدید تکراری در مدت زمانی زیاد
  • بلند کردن اجسام سنگین (بخصوص هنگام خم شدن به جلو یا پهلو و برداشتن اجسام سنگین)
  • افزایش سن (موجب می­شود دیسک به مرور زمان آب خود را از دست بدهد و به تدریج تخریب شود)
  • اضافه وزن
  • ژنتیک

علائم فتق دیسک

• درد در کمر و پاها
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن
  • ضعف و کاهش قدرت و عملکرد و گرفتگی عضلانی در عضلات مربوطه
  • از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع

تشخیص فتق دیسک

معاینه پزشک و بررسی علائم، MRI، سی تی اسکن در تشخیص قطعی این بیماری کمک می­کنند.

درمان فتق دیسک

درمان غیر جراحی در این عارضه شامل استراحت، پرهیز از حرکاتی که موجب تشدید در می­شود، و مصرف داروهای ضد درد و فیزیوتراپی می­باشد. فیزیوتراپی به عنوان یک راهکار موثر در درمان فتق دیسک کمر شناخته شده است كه انجام صـحيح آن، بـدون هيچ گونه عارضه جانبي، بسياري از مـشكلات ناشي از ايـن بيماري را كاهش داده و يا برطرف مي­كند. در فيزيـوتراپي از روشهاي مختلف مانند الکتروتراپی، ليزر تراپی و اولتراسوند، مگنت، شاک ویو تراپی، تکار تراپی، تراکشن، مداليته­هاي گرمايی و سرمايی، درای نیدلینگ، ماساژ، تکنیک­های دستي، تمرينـات درمـاني و آب درمانی اسـتفاده مي­شود. در صورتی که شدت بیماری زیاد باشد یا  بیمار به درمان های غیرجراحی پاسخ ندهد عمل جراحی برای بیمار توصیه می­شود.

image
برای معالجه بیماری ام به مکان های زیادی رفتم ولی کلینیک دکتر قولنج با بهره گیری از کادر مجربش توانست این عارضه را برای من از بین ببرد. این فیزیوتراپی، بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد.

محمد عزیزی
کارمند
زمانی که به این کلینیک مراجعه کردم درد زیادی را در ناحیه کمر خود احساس می کردم. اما بعد از پایان دوره درمانی نتیجه رضایت بخشی را داشتم و درد های من تا حد زیادی بهبود یافت.

مریم یوسفی
خانه دار

از جناب دکتر شیربان و تیم تخصصی که دارند تشکر می کنم. این کلینیک بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد.

سعید محمدی
کارمند

فتق دیسک کمر در چه گروه سنی بیشتر رواج دارد ؟

در بین جوانان ورزشکار که کارهای سنگین انجام می دهند این عارضه شایع تر است.

آیا معضل پارگی دیسک کمر به تدریج رخ می دهد یا به صورت ناگهانی ؟

وجود این عارضه به صورت ناگهانی رخ می دهد. اشخاصی که کار های سنگین انجام می دهند بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. در صورت وجود این مشکل با مراجعه به فیزیوتراپی دراصفهان می توانید نسبت به درمان خود اقدام کنید.

تشخیص فتق دیسک به چه صورت انجام می شود؟

باید ابتدا معاینات پزشکی انجام شود. بعد از آن بررسی علائم، MRI، سی تی اسکن در تشخیص قطعی این بیماری کمک می­کنند.

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

کمر درد

drgholenjبهترین فیزیوتراپی دراصفهاندرمان فتق دیسکدکتر قولنجفتق دیسکفیزیوتراپی دراصفهان