در رفتگی مکرر شانه

مفصل شانه به دليل داشتن دامنه حركتي وسيع و ثبات ضعيف استخواني، بيشتر از مفاصل دیگر در بدن دچاردررفتگي مي­شود. دررفتگی کامل سر استخوان بازو به خارج از حفره گلنوئید (Glenoid )، به طوری که در همان حالت باقی بماند را دررفتگی شانه می­گویند. شايعترين عارضه به دنبال دررفتگي اوليه شانه، تكرار دررفتگي و بي­ثباتي آن مي­باشد. ناپایداری و ضعف رباط­های اطراف کمربند شانه­ای باعث می­شود عضلات روتاتورکاف نتوانند به درستی ثبات شانه را حفظ کنند. زمانی که رباط­های اطراف شانه ضعیف باشند، ممکن است شانه به راحتی دچار دررفتگی شود و درنتیجه این وضعیت موجب ناپایداری و دررفتگی مکرر شود. دررفتگی مکرر شانه عارضه­ای است که منجر به خارج شدن مکرر سر استخوان بازو از حفره‌ی گلنوئید می­شود. این عارضه می­تواند به‌صورت ناقص و یا کامل ایجاد گردد و باعث شود که فرد در طول فعالیت‌های روزمره و یا حتی در خواب پدیده دررفتگی را تجربه کند.

علت دررفتگی مکرر شانه

• سن بيمار
  • مدت زمان بي­حركتي كمتر از 3 هفته بعد از اولين دررفتگي
  • درصورتی که دررفتگی اولیه درست جا انداخته نشود و درمان آن ناقص بماند فرد را مستعد دررفتگی مکرر میکند
  • ميزان فعاليت­هاي فيزيكي يا ورزشي
  • سقوط روی دست کشیده شده به خارج
  • شل شدن كپسول مفصلی جلويي شانه
  • پارگی لابروم
  • ضعف تاندون و عضلات
  • نقص استخواني در سر بازو (ضايعه هيل ساك)
  • وارد شدن ضربه مستقیم
  • چرخش بیش از حد بازو
  • بیماری نرمی مفاصل و شلی لیگامانی

علائم دررفتگی مکرر شانه

• احساس شلی مفصل و سنگینی و حس آویزان بودن دست به طوری که دست سست و رها کنار بدن آویزان می­شود
  • درد شدید در نواحی شانه و بازو که با حرکت دادن آن تشدید می شود
  • تغییر شکل و ظاهر شانه
  • بخش بالایی بازو به صورت برآمدگی در زیر بغل احساس می­شود و در محل طبیعی آن می­توان حفره مفصلی خالی را حس کرد
  • صدمه به عصب آگزیلاری، ضعف، بی حسی، یا احساس سوزش در شانه و بازوی آسیب دیده
  • ناموزونی خطوط شانه مصدوم نسبت به شانه سالم
  • محدودیت در حرکت دادن شانه

تشخیص دررفتگی مکرر شانه

بررسی سابقه آسیب دیدگی، معاینه و مقایسه شانه آسیب دیده و سالم، بررسی علائم، عکس برداری از شانه در وضعیت­های مختلف با سی تی اسکن، عکس رادیولوژی، MRI همگی در تشخیص قطعی این عارضه به پزشک کمک می­کنند.

درمان دررفتگی مکرر شانه

درمان اولیه پس از دررفتگی شانه جااندازی (Reduction) می­باشد که ممکن است در حالت بی هوشی انجام شود. مراحل درمان این عارضه شامل استراحت، استفاده از آتل، سرما درمانی، بریس، امواج التراسوند، مگنت، الکتروتراپی، ماساژ، گرما درمانی، کینزیوتیپ، درای نیدلینگ، موبیلیزاسیون مفصل و درمان­های دستی، تمرینات مناسب برای بهبود قدرت عضلات تثبیت کننده شانه، آموزش و آشنا ساختن بیمار برای اصلاح حرکات میباشند که در کلینیک فیزیوتراپی ارائه می­گردد. با توجه به شرایط بیمار و شدت ناپایداری و یا در موارد عدم پاسخ به درمان غير جراحي پزشک ممکن است جراحی را برای درمان دررفتگی مکرر شانه پیشنهاد کند که جراحی­های رایج در درمان این عارضه شامل آرتروسکوپی، ترمیم بافت نرم و یا لابروم و جراحی های استخوانی می­باشد. بهترین فیزیوتراپی دراصفهان (دکتر قولنج) بهترین خدمات را برای بهبود درد های شما ارائه می دهد.

فیزیوتراپی دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد. در این کلینک بهترین خدمات را جناب دکتر شیربان همراه با تخصصی و حرفه ای ترین تیم به بیماران خود ارائه می دهد.بنده از ایشان و تیم حرفه ای ایشان تشکر و قدردانی میکنم.

مریم کرمی
ورزشکار

سال های زیاد از مشکل درد دیسک کمر رنج می بردم. با مراجعه به کلینک جناب دکتر شیربان و خدماتی که به بنده ارائه دادند بسیار راضی بودم.انجام دادن حرکت های درمانی درد شانه را به طرز شگفت انکیزی کاهش داد.به جرئت می توانم بگویم که این کلینیک جزء بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد.

شیدا میرزایی
بدنساز

دکتر شیربان به همراه تیم تخصصی حداکثر سعی و تلاش خود را کردند که بهترین درمان ها را برای بنده ارائه دهند.در این جا از تمام زحمات ایشان تشکر میکنم.

وحید کاظمی
کارمند

آیا با فیزیوتراپی مشکل در رفتگی شانه بهبود می یابد؟

در کلینک های فیزیوتراپی برای بهبود درد دررفتگی شانه با ماساژ درمانی این مشکل را بهبود می بشخند. هم چنین استفاده از یخ ،انجام ندادن فعالیت های خاص و سنگین و تحرک مفصل برای کاهش درد های ناشی از دررفتگی شانه توصیه می گردد.

آیا دررفتگی شانه می تواند عوارض داشته باشد؟

یکی از عوارضی که ممکن است درفتگی شانه داشته باشد از دست دادن انعطاف پذیری شانه باشد.گاهی اوقات ممکن است در پی دررفتگی های پی درپی شانه ممکن است شانه بی ثبات گردد .با مراجعه به بهترین فیزیوتراپی دراصفهان درمان خود را آغاز کنید.

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

دردشانه

dr gholenjبهترین فیزیوتراپی در اصفهاندرد شانهدکتر قولنجفیزیوتراپی دراصفهان