فیزیوتراپی دراصفهان

درد تیر کشنده پا

علت درد تیرکشنده پا، در ستون فقرات می­باشد. تغییراتی که در استخوانهای اطراف، سایش و پارگی یا آسیب دیدگی غضروف ایجاد می شود ممکن است باعث ایجاد فشار روی ریشه عصبی مهرهای کمری شود. فشرده شدن اعصاب خروجی از ستون فقرات کمری آن را ملتهب می­کند. و باعث بروز احساس درد یا درد تیرکشنده، ضعف، بی­حسی، سوزن سوزنی شدن یا گز گز در پا یا در طول مسیر عصب می شود. ریشه عصبی بخشی از هر عصب نخاعی است که از نخاع شما خارج می شود و از سوراخ بین دو مهره در ستون فقرات شما عبور کرده و به پایین حرکت میکند. این عارضع ممکن است در هر ناحیه از ستون فقرات یا در طول مسیر انتشار عصب ایجاد شود. شیوع این عارضه در ناحیه کمری ستون فقرات شایع است. درمان به موقع و مناسب می تواند این علائم را کاهش دهد. فیزیوتراپی دراصفهان می تواند درمان درد های شما کمک کننده باشد.

سه نوع دردتیرکشنده وجود دارد:

• دردتیرکشنده گردن که فشار به یکی از ریشه های عصبی در گردن شما است. این بیماری می تواند باعث ضعف ، سوزش یا سوزن شدن یا از بین رفتن احساس در شانه ، بازو ، دست یا انگشت شود.
  • دردتیرکشنده قفسه سینه هنگامی اتفاق می افتد که عصبی در قسمت پشتی ستون فقرات شما تحت فشار باشد. این باعث درد در قفسه سینه و نیم تنه شما می شود. این یک وضعیت غیر معمول است و می توان آن را با زونا هم اشتباه گرفت.
  • دردتیرکشنده کمری که فشار به یکی از ریشه های عصبی در قسمت پایینی کمر شما است که می تواند باعث درد لگن و سیاتیک یا درد تیرکشنده در پا شود. بی اختیاری ، اختلال عملکرد جنسی یا فلج نیز در موارد شدید ممکن است رخ دهد.

علت درد تیرکشنده پا

• دردتیرکشنده زمانی اتفاق می افتد که عصبی توسط بافت اطراف فشرده شود. بعضی اوقات در اثر فتق دیسک نخاعی ایجاد می شود. این آسیب با ضعیف شدن یا پارگی لبه بیرونی دیسک شروع می شود به آسیب هسته یا قسمت داخلی گسترش میابد، سپس به سمت بیرون فشار می آورد و فشار به عصب نخاعی مجاور وارد می شود.
  • پیوندهای استخوانی نیز می­توانند باعث ایجاد دردتیرکشنده شوند. این وضعیت در شرایطی است که استخوان اضافی در قسمتی از ستون فقرات تشکیل می شود. به دلیل تروما (ضربه) یا استئوآرتریت ممکن است استخوان اضافه ایجاد گردد. این زائده­ها می توانند ستون فقرات را خشک کرده و فضایی را که اعصاب در آن قرار دارد باریک کند و باعث فشرده شدن آنها شود.

• دردتیرکشنده ممکن است ناشی از سن یا ضربه باشد.
  • سندروم پریفورمیس نیز ممکن است باعث فشردگی اعصاب این ناحیه شوند (زمانی به وجود می­آید که در اثر ضربه یا اسپاسم عضله پریفورمیس عصب سیاتیک دچار تحریک یا آزردگی شود)
  • سندروم عضله همسترینگ (مشابه با سندروم عضله پریفورمیس است، اما درد بجای کپل بیشتر در پشت ران حس می­شود)

علائم درد تیرکشنده پا

علائم بسته به نوع دردتیرکشنده متفاوت است. علائم ممکن است در نواحی مختلف کمر ، بازوها و پاها ظاهر شودو شامل موارد زیر باشد:

• درد شدید که ممکن است با حرکات خاص بدتر شود
  • درد تیرکشنده
  • بی حسی
  • ضعف و سوزن سوزن شدن
  • از دست دادن یا تغییر در حس اندام
  • از دست دادن رفلکس ها

عوامل بروز خطر در بوجود آمدن درد تیر کشنده

بسیاری از تغییرات ستون فقرات با افزایش سن رخ می دهد. دردتیرکشنده معمولاً افراد بین 30 تا 50 سال را مبتلا می کند .شرایطی مانند استئوآرتریت ، آرتریت روماتوئید و چاقی می تواند خطر دردتیرکشنده را افزایش دهد. عوامل خطرناک دیگر شامل وضعیت ایستادن و نشستن غلط ، ناهنجاری های ستون فقرات مانند اسکولیوز و حرکات تکراری است. زنان باردارهم بیشتردرخطر هستند. همچنین می تواند ارثی باشد، بنابراین اگردرخانواده شما سابقه دردتیرکشنده وجود دارد، در معرض خطر بیشتری هستید.

تشخیص درد تیر کشنده پا

معاینه فیزیکی توسط پزشک یا فیزیوتراپیست و بررسی علائم، عکس رادیولوژی (برای نمایش استخوان و یا فضای دیسک)، MRI (برای گرفتن تصاویر از بافت نرم، نخاع و ریشه های عصبی)، EMG  (یا نوار عصب و عضله، برای اندازه گیری پالس های الکتریکی عضلات) و سی تی اسکن (برای دیدن جزئیات ریز استخوان های شما، از جمله بافت داخل استخوان) در تشخیص قطعی این بیماری کمک می­کنند.

درمان درد تیرکشنده پا

استراحت و پرهیز از فعالیتهایی را که درد را تشدید می­کند. مصرف داررو (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن(Aleve)، شل کننده های عضلانی، کورتیکواستروئیدهای خوراکی، نسخه های مورفینی برای درد شدید، تزریق کورتیکواستروئید نخاعی به ناحیه آسیب دیده) و استفاده از اسپلینت یا بریس (برای بیحرکت کردن ناحیه درگیر) در کاهش علائم این عارضه کمک می­کنند.

فيزيـوتراپي يكي از روشهاي پيشنهادي است كه انجام صـحيح آن، بـدون هيچ گونه عارضه جانبي، بسياري از مـشكلات ناشي از ايـن بيماري را كاهش داده و يا برطرف مي­كند، به طوری که درد و التهاب را کاهش می­دهد، علائم را کنترل می­کند و علت ایجاد این درد تیرکشنده را برطرف می­کند. در فيزيـوتراپي از روشهاي مختلف مانند الکتروتراپی، ليزر تراپی و اولتراسوند، مگنت، شاک ویو تراپی، تکار تراپی، تراکشن، مداليته­هاي گرمايی و سرمايی، درای نیدلینگ، ماساژ، آب درمانی و تمرينـات درمـاني مناسب و تکنیک­های دستي اسـتفاده مي­شود. در مواردی که شدت آسیب عصبی بالا باشد، یا  چندین عصب یا عملکرد عصب آسیب دیده باشد و بیمار با درمان­های غیر جراحی بهبود نیابد عمل جراحی ضرورت می­یابد.

جراحی معمولاً بعد از حدود شش تا 12 هفته درمان فیزیوتراپی انجام می شود. جراحی می تواند عصب آسیب دیده را از فشار آزاد کند. یک روش به نام discectomy نیز استفاده میشود که شامل از بین بردن چرخش استخوان یا بخشی از دیسک دچار فتق است. در طی این روش ، ممکن است قسمتی از مهره های شما از بین بروند یا ذوب شوند.مانند هر عمل جراحی ، خطراتی مانند عفونت ، خونریزی و عوارض ناشی از بی حسی وجود دارد. بعد از بهبودی از عمل جراحی برخی از افراد هنوز هم می توانند درد یا علائم دیگری داشته باشند.

پیشگیری از درد تیرکشنده

• حفظ وضعیت صحیح بدن و ستون فقرات در حین نشستن و ایستادن
  • برای بلند کردن وسیله­ای، کمر را خم نکنید و زانوها را خم کنید تا به شی مورد نظر نزدیک شوید.
  • پوشیدن کفش های مناسب و اجتناب از پوشیدن کفش های پاشنه بلند برای مدت طولانی
  • با حفظ وضعیت خوب و وزن سالم ، احتمال ابتلا به رادیکولوپاتی را کاهش دهید.
  • در هنگام بلند کردن اجسام سنگین از تکنیک های ایمن استفاده کنید تا از صدمات کمر جلوگیری کنید. یادتان باشد که با زانو بلند شوید. این بدان معنی است که شما باید زانوهای خود را خم کنید ، نه پشت خود را و در هنگام جابجایی اجسام سنگین یا حجیم کمک بخواهید.
  • هنگام انجام کارهای تکراری ، استراحت های مکرر داشته باشید.
  • فعال بودن از نظر جسمی نیز می تواند کمک کند. یک برنامه ورزشی منظم تهیه کنید که شامل تمرینات قدرت و انعطاف پذیری باشد. همیشه قبل از شروع تمرین ورزشی با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید. سلامت خوب ستون فقرات می تواند تا حد زیادی از ابتلا به درد تیر کشنده جلوگیری کند.
image

فیزیوتراپی دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد. در این کلینک جناب دکتر شیربان به همراه تیمشان بهترین خدمات را به من ارائه دادند.

احسان ابراهیمی
کارمند

سال های زیاد از مشکل درد تیر کشنده پا رنج می بردم. با مراجعه به کلینک دکتر شیربان مشکل خود را حل کردم و درم را بهبود دادم. به جرئت می توانم بگویم که این کلینیک جزء بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد.

صادق محرمی
بازیکن بسکتبال

چند نوع درد تیر کشنده پا داریم؟

دردتیرکشنده گردن ،دردتیرکشنده گردن ،دردتیرکشنده کمری انواع درد تیر کشنده پا هستند.

درمان درد تیرکشنده پا به چه صورت انجام می شود؟

استراحت و پرهیز از فعالیتهایی را که درد را تشدید می­کند. مصرف داررو (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil) و ناپروکسن(Aleve)، شل کننده های عضلانی، کورتیکواستروئیدهای خوراکی، نسخه های مورفینی برای درد شدید بهبود دهنده این درد می باشد. هم چنین مراجعه به فیزیوتراپی دراصفهان هم جزء راه های مناسب می باشد.

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

کمر درد

drgholenjبهترین فیزیوتراپی دراصفهاندرد تیر کشنده پادرد تیرکشنده پادرمان درد تیر کشنده پادکتر قولنجفیزیوتراپی دراصفهان