کشیدگی رباط صلیبی + 1 تفاوت اصلی آن با پارگی رباط صلیبی

کشیدگی رباط صلیبی عارضه ای رایج است. این اتفاق می تواند حین فعالیت های روزمره نیز رخ دهد. در شرایط کشیدگی خفیف، نیازی به جراحی نیست. اما اگر کشیدگی شدید باشد یا رباط پاره شده باشد، نیاز به عمل جراحی است. برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو اصفهان می توانید با ما در ارتباط باشید. ما برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو اصفهان با انجام آزمایش های لازم و کافی، بهترین روش درمانی را به شما توصیه خواهیم کرد. در این مقاله، درباره ی پارگی و کشیدگی رباط و روش های درمانی آن، توضیحاتی داده ایم. براي فيزيوتراپي در اصفهان با drgholenj  همراه باشید.

فهرست تصاویر

رباط صلیبی 1 کشیدگی رباط صلیبی

رباط صلیبی 2 فیزیوتراپی رباط صلیبی

رباط صلیبی 3 اقدامات پس از جراحی

رباط صلیبی چیست؟

رباط صلیبی یکی از چهار رباط اصلی در مفصل زانو است که به ثبات و استحکام آن کمک می‌کند. درمان پارگی رباط صلیبی زانو اصفهان با دکتر اميرحسين شيربان امکان پذير است. این رباط در واقع از دو بخش مجزا به نام‌های رباط صلیبی قدامی (ACL) و رباط صلیبی خلفی (PCL) تشکیل شده است:

رباط صلیبی قدامی (ACL):

  • در قسمت جلوی مفصل زانو قرار دارد.
  • از چرخش بیش از حد ساق پا به سمت جلو جلوگیری می‌کند.
  • در حرکات ورزشی ناگهانی مانند پرش، فرود، چرخش و توقف ناگهانی نقش مهمی دارد.
  • آسیب دیدگی این رباط در ورزشکاران، به خصوص فوتبالیست‌ها، بسکتبالیست‌ها و اسکی‌بازان، شایع‌تر است.

رباط صلیبی خلفی (PCL):

  • در قسمت پشت مفصل زانو قرار دارد.
  • از خم شدن بیش از حد زانو به سمت عقب جلوگیری می‌کند.
  • آسیب دیدگی این رباط نسبت به ACL کمتر شایع است.

علائم آسیب دیدگی رباط صلیبی:

  • درد شدید و ناگهانی در زانو
  • تورم و التهاب زانو
  • ناتوانی در تحمل وزن روی زانو
  • احساس بی‌ثباتی در زانو
  • صدا دادن زانو
  • قفل شدن زانو

کشیدگی رباط صلیبی در چه شرایطی می تواند اتفاق بیفتد؟

کشیدگی رباط صلیبی می تواند در شرایط مختلفی اتفاق بیفتد، اما برخی از رایج ترین آنها عبارتند از مواردی که در ادامه در دکتر قولنج بررسی می کنیم. یکی از شرایطی که کشیدگی رباط صلیبی می تواند اتفاق بیفتد ورزش است. حین ورزش ممکن است اتفاقاتی بیفتد که منجر به کشیدگی رباط صلیبی شود. به عنوان مثال تغییر ناگهانی جهت می تواند موجب این مشکل شود. در هنگام دویدن یا فوتبال، اگر ناگهانی جهت خود را تغییر دهید، ممکن است رباط صلیبی شما کشیده شود. پرش و فرود: پرش و فرود نامناسب، به خصوص از ارتفاع زیاد، می تواند فشار زیادی به رباط صلیبی وارد کند و منجر به کشیدگی آن شود.

رباط صلیبی 1 کشیدگی رباط صلیبی

برخورد مستقیم: ضربه مستقیم به زانو، مانند لگد خوردن یا زمین خوردن، می تواند رباط صلیبی را تحت فشار قرار دهد و باعث کشیدگی آن شود. گاهی ممکن است کشیدگی رباط صلیبی حین فعالیت های روزمره نیز اتفاق بیفتد. مثلا چرخش ناگهانی زانو یا سقوط به خصوص از ارتفاق زیاد می تواند باعث کشیدگی رباط صلیبی شود. ضعف عضلات اطراف زانو نیز می تواند احتمال کشیدگی رباط صلیبی را بالا ببرد. افزایش سن نیز می تواند موجب ضعیف شدن و شکننده شدن رباط ها شود و این یعنی احتمال کشیدگی رباط صلیبی بالا می رود. جالب است بدانید که زنان نیز بیشتر از مردان در معرض پارگی رباط صلیبی قرار دارند.

پارگی رباط صلیبی چیست؟

پارگی رباط صلیبی زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از رباط‌های صلیبی در زانو به طور کامل پاره می‌شود. در واقع کشیدگی رباط صلیبی در شرایطی که شدید باشد، منجر به پارگی آن می شود. در این شرایط معمولا نیاز به عمل جراحی احساس می شود. در کشیدگی رباط صلیبی به صورت خفیف، معمولا با درمان های غیر جراحی فرایند شروع می شود. منظور از درمان های غیر جراحی مواردی مانند فیزیوتراپی و ماساژ و ورزش درمانی است. داروهای ضد التهاب نیز می توانند در کم شدن درد در روزهای اولیه آسیب تاثیر زیادی داشته باشند.

درمان کشیدگی رباط صلیبی به چه صورت است؟

درمان کشیدگی رباط صلیبی به شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. به طور کلی، درمان کشیدگی رباط صلیبی شامل موارد زیر است. در موارد خفیف: استراحت: برای جلوگیری از آسیب بیشتر، باید به زانو استراحت داده شود. یخ: استفاده از یخ می تواند به کاهش درد و تورم کمک کند. فشرده سازی: فشرده سازی زانو با بانداژ می تواند به کاهش تورم کمک کند. ارتفاع: بالا نگه داشتن زانو می تواند به کاهش تورم کمک کند. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs): داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند. فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات اطراف زانو و بهبود ثبات مفصل کمک کند.

رباط صلیبی 2 فیزیوتراپی رباط صلیبی

در موارد شدید: جراحی: در موارد شدید، ممکن است برای ترمیم یا بازسازی رباط صلیبی نیاز به عمل جراحی باشد. در اینجا چند نکته برای تسریع روند بهبودی ارائه می‌شود: از انجام فعالیت‌هایی که باعث درد یا تورم زانو می‌شود، خودداری کنید. به طور مرتب زانو را یخ بزنید. زانو را بالا نگه دارید. داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. تمرینات فیزیوتراپی را به طور منظم انجام دهید. به طور کلی، بهبودی از کشیدگی رباط صلیبی 6 تا 8 هفته طول می‌کشد. با این حال، در برخی موارد ممکن است بیشتر طول بکشد. برای انجام فیزیوتراپی در اصفهان می توانید با دکتر امیرحسین شیربان در ارتباط باشید.

عمل جراحی رباط صلیبی به چه صورت انجام می شود؟

پس از بررسی شرایط کشیدگی رباط صلیبی یا پارگی آن، در صورت نیاز دستور به عمل جراحی داده می شود. در عمل جراحی کشیدگی رباط صلیبی، ابتدا رباط آسیب دیده برداشته می شود. سپس عمل اتوگرافت یا آلوگرافت انجام می شود. تاندون از نظر ساختار و عملکرد بسیار شبیه به رباط عمل می کند. پزشک جراح به کمک تجهیزات تخصصی، قطعه از تاندون ناحیه ی عضله ی چهار سر ران، عضله ی همسترینگ یا کشک زانوی بیمار را بر می دارد. سپس آن را جایگزین رباط در محل آسیب دیده می کند. گاهی اوقات از تاندون اهدایی نیز استفاده می شود.

در مرحله ی بعدی جراحی کشیدگی رباط صلیبی، سوراخ هایی در استخوان ران و انتهای درشت نی ایجاد می شود. سپس گرافت توسط ابزارهای لازم مثل پیچ و مهره در محل مدنظر قرار می گیرد. پس از آن حفره های ایجاد شده را بخیه می زنند. معمولا پس از عمل جراحی نیاز به یک شب بستری شدن در بیمارستان احساس می شود. عمل جراحی کشیدگی رباط صلیبی یا پارگی آن، تنها در صورتی توصیه می شود که امکان ترمیم خود به خودی آن وجود ندارد. اگر کشیدگی رباط صلیبی جزئی باشد و فرد فعالیت هایی که مستلزم ایستادن زیاد باشد انجام نمی دهد، عمل جراحی توصیه نمی شود.

بعد از عمل جراحی کشیدگی رباط صلیبی، چه اقدام هایی لازم است؟

پس از عمل جراحی کشیدگی رباط صلیبی، باید نکات زیر را در دوران ریکاوری رعایت کنید. حتما محل جراحی را تمیز و ضدعفونی کنید. پانسمان را نیز به طور مرتب عوض کنید. اگر پزشک اجازه ی استحمام به شما داد، مانع رسیدن رطوبت به ناحیه ی جراحی شوید. داروهای تجویز شده را مرتب و سر وقت مصرف کنید. نرمش هایی که برای شما تجویز شده است را مرتب انجام دهید. این نرمش ها برای بازگرداندن توانایی رباط صلیبی لازم هستند. جلسات فیزیوتراپی کشیدگی رباط صلیبی را نیز مرتب انجام دهید.

رباط صلیبی 3 اقدامات پس از جراحی

بدون تایید پزشک جراحتان، فعالیت های شدید بدنی یا کارهایی مانند رانندگی و استفاده از پله را انجام ندهید. حداقل تا 4 هفته از عصا یا واکر کمک بگیرید. رعایت کردن این موارد می تواند در درمان کشیدگی رباط صلیبی تاثیر زیادی بگذارد. مراقب باشید هنگام خواب روی زانوی جراحی شده فشار وارد نکنید. در صورت تجویز پزشک، حتما از زانو بند استفاده کنید. همچنین با تایید پزشکتان می توانید تا چند روز بعد از عمل جراحی از کمپرس یخ نیز استفاده کنید. حتما استراحت کافی داشته باشید و مراقب برنامه تغذیه ایتان نیز باشید. تغذیه سالم و درست می تواند فرایند درمان کشیدگی رباز صلیبی را سریع تر کند.

نتیجه گیری در مورد کشیدگی رباط صلیبی

کشیدگی رباط صلیبی اتفاقی است که برای همه می تواند بیفتد. این مسئله حتی در حین فعالیت های روزمره نیز ممکن است رخ دهد. البته کشیدگی رباط صلیبی میان ورزشکاران و کسانی که فعالیت های بدنی شدید انجام می دهند، رایج تر است. برای درمان این مسئله نباید خودسرانه عمل کنید و حتما باید به پزشک مراجعه کنید. با توجه به شدت کشیدگی رباط صلیبی، پزشک می تواند درمان های متفاوتی را برای شما تجویز کند. در موارد خفیف کشیدگی رباط صلیبی، فیزیوتراپی یا ورزش درمانی و ماساژ می تواند درمان را تکمیل کند. اما در موارد شدیدتر که رباط پاره شده باشد، نیاز به عمل جراحی احساس می شود.

سوالات متداول در مورد کشیدگی رباط صلیبی

آیا در تمامی شرایط کشیدگی رباز صلیبی نیاز به عمل جراحی است؟

خیر. در موارد خفیف کشیدگی رباط صلیبی، درمان با فیزیوتراپی و استراحت و کارهایی مانند ماساژ نیز ممکن است.

آیا در صورت پارگی رباط صلیبی حتما باید جراحی کرد؟

در اکثر موارد بله. اما اگر شما از نظر جسمی شرایط آن را نداشته باشید ممکن است عمل جراحی ممکن نباشد.

پس از عمل جراحی کشیدگی رباط صلیبی، چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

باید حتما استراحت کافی داشته باشید. داروهای خود را به موقع مصرف کنید. حتما با عصا یا واکر راه بروید.

موضوعکشیدگی رباط صلیبی + 1 تفاوت اصلی آن با پارگی رباط صلیبی
تاریخ13 اسفند 1402
نویسندهپرنیان طباطبایی

دسته‌بندی نشده

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *