جدیدترین درمان‌هایی که برای سیاتیک پا در 2023 کشف شده است + نکات مهم

روش های جدید درمان درد سیاتیک

روش های جدید درمان درد سیاتیک - دکتر قولنج

روش های جدید درمان سیاتیک امروزه مورد توجه بسیاری از پزشکان و بیماران قرار گرفته است. فیزیوتراپی درد سیاتیک پا در اصفهان یکی از روش های مهم در درمان درد سیاتیک است. اما به جز فیزیوتراپی، روش های جدید درمان سیاتیک دیگری نیز امروزه مورد توجه قرار گرفته اند. به طور مثال ورزش هایی مانند شنا و تای چی، یا درمان های کایروپراکتیک توانسته اند مفید واقع شوند. البته هنوز هم فیزیوتراپی درد سیاتیک پا در اصفهان در کنار درمان های دیگر توصیه می شود. روش های جدید درمان سیاتیک باید حتما تحت نظر پزشک انجام شوند و اگر درد تشدید یافت باید متوقف شوند.

فهرست تصاویر

کمر درد 1 درمان سیاتیک با دارو

کمر درد 2 ماساژ درمانی

کمر درد 3یوگا

درد سیاتیک چیست؟

سیاتیک به دردی گفته می‌شود که در اثر تحریک یا تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک ایجاد می‌شود. درمان این درد با فیزیوتراپی درد سیاتیک پا در اصفهان ممکن است. این عصب بزرگترین عصب بدن است که از پایین کمر شروع شده و از طریق لگن به هر دو پا امتداد می‌یابد. در ادامه علائم سیاتیک را بررسی می کنیم. درد تیره‌کشنده، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در امتداد مسیر عصب سیاتیک، که معمولاً از کمر شروع شده و به پشت ران، ساق پا و پاها امتداد می‌یابد. این مورد، شایع ترین علامت سیاتیک است.  درد در یک طرف بدن و تشدید درد با خم شدن، سرفه یا عطسه نیز در صورت تحت فشار بودن عصب سیاتیک احساس می شود.

علل سیاتیک موضوعی است که قبل از درمان باید مورد بررسی قرار بگیرد. فتق دیسک کمر: شایع‌ترین علت سیاتیک، فتق دیسک کمر است. در این حالت، دیسک بین مهره‌های کمر پاره شده و به عصب سیاتیک فشار می‌آورد. تنگی کانال نخاعی: تنگی کانال نخاعی، باریک شدن فضایی است که نخاع و اعصاب از آن عبور می‌کنند. این تنگی می‌تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند. اسپوندیلوزیس: اسپوندیلوزیس، نوعی آرتروز است که می‌تواند بر ستون فقرات تأثیر بگذارد و به عصب سیاتیک فشار وارد کند. آسیب یا ضربه به ستون فقرات و تومورهای ستون فقرات نیز می تواند باعث فشار روی عصب سیاتیک شود.  عفونت ستون فقرات و بارداری نیز می توان باعث درد سیاتیک شود.

روش های کلی درمان سیاتیک

روش های درمان سیاتیک به علت آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، سیاتیک با روش‌های غیرجراحی قابل درمان است. روش‌های غیرجراحی درمان سیاتیک معمولا به صورت روش های درمان خانگی شناخته می شود. استراحت: استراحت می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. داروهای مسکن بدون نسخه: داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می‌تواند به تقویت عضلات و بهبود انعطاف‌پذیری کمک کند، که می‌تواند به کاهش درد سیاتیک کمک کند. برای درمان کمر درد در اصفهان می توانید به دکتر امیرحسین شیربان مراجعه کنید. تزریق استروئید: تزریق استروئید می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. گرمادرمانی یا یخ‌درمانی: گرمادرمانی یا یخ‌درمانی می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

کمر درد 1 درمان سیاتیک با دارو

درمان سیاتیک با دارو - روش های جدید درمان درد سیاتیک

درمان سیاتیک با دارو – روش های جدید درمان درد سیاتیک – دکتر قولنج

در موارد شدید سیاتیک که به روش‌های غیرجراحی یا روش های جدید درمان سیاتیک پاسخ نمی‌دهد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. روش‌های جراحی درمان سیاتیک: لامینکتومی: در این روش، جراح متخصص قسمتی از استخوان را که به عصب سیاتیک فشار می‌آورد، برمی‌دارد. دیسککتومی :  در این روش، جراح دیسک فتق شده را که به عصب سیاتیک فشار می‌آورد، برمی‌دارد. فیوژن ستون فقرات: در این روش، جراح دو یا چند مهره را به هم جوش می‌دهد تا از حرکت آنها و فشار بر عصب سیاتیک جلوگیری کند.

تشخیص آسیب دیدگی عصبی سیاتیک به چه صورت است؟

تشخیص آسیب دیدگی عصبی سیاتیک توسط پزشک انجام می شود. پس از آن یکی از روش های جدید درمان سیاتیک به شما توصیه خواهد شد. پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و سوالاتی در مورد علائم شما می پرسد. معاینه فیزیکی ممکن است شامل موارد زیر باشد. بررسی رفلکس ها، بررسی قدرت عضلانی، بررسی حس و بررسی حرکات.پزشک ممکن است آزمایش های تشخیصی را نیز تجویز کند، مانند: رادیوگرافی: برای بررسی ناهنجاری های ستون فقرات. ام آر آی: برای بررسی دیسک های فتق شده، تنگی کانال نخاعی و سایر مشکلات ستون فقرات. نوار عصب و عضله: برای بررسی آسیب عصبی. این آزمایش ها برای انتخاب روش های جدید درمان سیاتیک ضروری هستند.

ماساژ به عنوان یکی از روش های جدید درمان سیاتیک

ماساژ به عنوان یکی از روش های جدید درمان سیاتیک  مکمل برای سیاتیک در نظر گرفته می‌شود. ماساژ می‌تواند در کنار سایر روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی، دارو و یا جراحی مفید باشد. ماساژ می‌تواند به روش‌های مختلف به تسکین علائم سیاتیک کمک کند. کاهش درد: ماساژ با تحریک عضلات و افزایش جریان خون، می‌تواند به کاهش درد و التهاب در ناحیه آسیب‌دیده کمک کند. افزایش انعطاف‌پذیری: ماساژ می‌تواند به افزایش انعطاف‌پذیری عضلات و مفاصل کمک کند، که می‌تواند به کاهش فشار بر عصب سیاتیک و تسکین درد کمک کند. کاهش تنش عضلانی: ماساژ می‌تواند به کاهش تنش عضلانی، کمک کند.

بهبود گردش خون: ماساژ می‌تواند به بهبود گردش خون در ناحیه آسیب‌دیده کمک کند، که می‌تواند به تسریع روند بهبودی و کاهش درد کمک کند. کاهش استرس: ماساژ می‌تواند به کاهش استرس، که می‌تواند علائم سیاتیک را تشدید کند، کمک کند. انواع ماساژ برای سیاتیک:انواع مختلفی از ماساژ وجود دارد که می‌توان برای درمان سیاتیک استفاده کرد. در ادامه در دکتر قولنج برخی از این موارد را شرح می دهیم.  ماساژ سوئدی: این نوع ماساژ رایج‌ترین نوع ماساژ است و شامل حرکات طولانی و روان روی عضلات است. ماساژ عمیق بافت: این نوع ماساژ برای عضلات عمقی‌تر استفاده می‌شود و می‌تواند به تسکین درد و تنش عضلانی کمک کند.

کمر درد 2 ماساژ درمانی

ماساژ درمانی - روش های جدید درمان سیاتیک

ماساژ درمانی – روش های جدید درمان سیاتیک – دکتر قولنج

ماساژ ورزشی: این نوع ماساژ برای ورزشکاران و افرادی که به طور فعال هستند، طراحی شده است و می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری و عملکرد عضلات کمک کند. ماساژ نقطه ماشه‌ای: این نوع ماساژ برای نقاط ماشه‌ای، که نقاط دردناکی در عضلات هستند، استفاده می‌شود. نکاتی برای ماساژ سیاتیک: قبل از شروع ماساژ، با پزشک خود مشورت کنید. از یک ماساژور باتجربه که در درمان سیاتیک تخصص دارد، استفاده کنید. در طول ماساژ، اگر احساس درد کردید، به ماساژور خود اطلاع دهید. بعد از ماساژ، آب زیادی بنوشید.

کمربند پلاتینر، از روش های جدید درمان سیاتیک

کمربند پلاتینر یکی از روش های جدید درمان سیاتیک است. این کمربند به پیشرفته ترین تکنولوژی های درمانی مجهز شده است. از نمونه ی این تکنولوژی ها می توان اولتراسوند، اینفرارد و کلاک پالس که از روش های جدید درمان سیاتیک هستند را نام برد. این تکنولوژی مدرن با نام اختصاری UIC شناخته می شود. فناوری درون این کمربند، با ایجاد گرما در عمق بافت های عصبی کمر و اکسیژن رسانی زیاد به اندام صدمه دیده، درد کمر را از بین می برد. تکنولوژی UIC که از روش های جدید درمان سیاتیک است، در محصولات دیگری مثل زانوبند زاپیامکس نیز وجود دارد. این گزینه ها در حال حاضر از بهترین درمان های خانگی درد به حساب می آیند.

درمان سیاتیک با ورزش، یکی از روش های جدید درمان سیاتیک

معمولا در کنار تمامی روندهای درمانی، حرکات ورزشی نیز به عنوان روش های جدید درمان سیاتیک  برای درمان توصیه می شوند. ممکن است این حرکات توسط پزشک یا فیزیوتراپیست به شما آموزش داده شوند. به طور کلی ورزش هایی مانند یوگا، شنا، پیاده روی آهسته و تای چی روش های جدید درمان سیاتیک هستند که می توانند برای درمان درد سیاتیک موثر باشند. برخی از حرکات کششی نیز می توانند در درمان سیاتیک موثر باشند. دقت کنید، حتما ورزش در این شرایط باید با تایید و تحت نظر یک پزشک یا متخصص و فیزیوتراپیست انجام شود. همچنین تا درمان و بهبودی کامل باید از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید و حرکات باید تحت کنترل و به اندازه انجام شوند.

حتما حین انجام دادن درمان های خانگی به خصوص ورزش ها و روش های جدید درمان سیاتیک، به علائم و نشانه های بیماری خود دقت کنید. اگر احساس کردید با انجام آن ها درد شما در حال تشدید شدن است، سریعا آن ها را متوقف کنید. در این صورت حتما هر چه سریع تر پزشک یا فیزیوتراپیست خود را در مورد درد و شیوه ی انجام روش های جدید درمان سیاتیک  مطلع کنید. در صورتی که احساس کردید روند درد شما رو به بهبودی است، می توانید روش های جدید درمان سیاتیک را با همان میزانی که پزشک شما گفته است، ادامه دهید.

کمر درد 3یوگا

یوگا - روش های جدید درمان سیاتیک

یوگا – روش های جدید درمان سیاتیک – دکتر قولنج

جا انداختن و کایروپراکتیک، روش های جدید درمان سیاتیک یا سنتی؟

جا انداختن عصب سیاتیک روشی است که به عنوان درمان گاهی پیشنهاد می شود. این روش به عنوان یکی از روش های جدید درمان سیاتیک در واقع توسط کایروپراکتیک ها توصیه می شود. مهم است که عمل جا انداختن توسط یک کایروپراکتیک با تجربه و دارای مجوز طبابت انجام شود. بسیاری از افراد در موثر بودن کایروپراکتیک به عنوان یکی از روش های جدید درمان سیاتیک شک دارند. تحقیقات نشان داده است که این شیوه ی درمانی تا 60 درصد مواقع می تواند مفید واقع شود. اما برای برخی از بیماران هم بی تاثیر بوده یا حتی تاثیر عکس داشته است.

نتیجه گیری در مورد روش های جدید درمان سیاتیک

برای درمان درد سیاتیک روش های زیادی وجود دارد. روش های جدید درمان سیاتیک امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. از جمله روش های جدید درمان سیاتیک، می توان ماساژ، جا انداختن توسط یک متخصص کایروپراکتیک و ورزش های جدید را نام برد. روش های جدید درمان سیاتیک شامل ورزش هایی مانند شنا و تای چی نیز می شوند. برای انجام این ورزش ها و تمامی روش های جدید درمان سیاتیک، باید حتما تحت نظر یک پزشک متخصص یا یک فیزیوتراپیست باشید. در صورت تشدید شدن دردتان حین انجام روش های جدید درمان سیاتیک، حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.

سوالات متداول در مورد روش های جدید درمان سیاتیک

چه مواردی از روش های جدید درمان سیاتیک هستند؟

ورزش های مدرن مانند تای چی، کمربند پلاتینر و کایروپراکتیک از روش های جدید درمان سیاتیک هستند.

آیا نظارت پزشک برای درمان در روش های جدید نیز مورد نیاز است؟

بله. روش های جدید درمانی نیز حتما باید تحت نظارت پزشک انجام شوند. در صورت تشدید درد، فرایند درمان باید متوقف شود.

آیا فیزیوتراپی می تواند به درمان درد سیاتیک کمک کند؟

بله. فیزیوتراپی معمولا به عنوان درمان اصلی در کنار درمان های دیگر توصیه می شود.

موضوعجدیدترین درمان‌هایی که برای سیاتیک پا در 2023 کشف شده است + نکات مهم
تاریخ9 اسفند 1402