نوار عصب سیاتیک چیست + 7 نکته در مورد آن

نوار عصب سیاتیک - دکتر قولنج

نوار عصب سیاتیک


نوار عصب سیاتیک یک راه مطمئن برای تشخیص آسیب دیدن عصب سیاتیک است. در صورتی که علائم مشخصی از کمر درد داشته باشید نیاز به انجام تست نوار عصب سیاتیک احساس می شود. درمان سیاتیک با فیزیوتراپی در اصفهان یکی از مطمئن ترین راه ها برای درمان این درد است. اما قبل از اینکه دستور فیزیوتراپی صادر شود پزشک معمولا تست نوار عصب سیاتیک را انجام می دهد. برای انجام این تست باید نکاتی را رعایت کنید که در مقاله ی امروز در مورد آن ها صحبت کرده ایم. درمان سیاتیک با فیزیوتراپی در اصفهان تحت نظر دکتر امیرحسین شیربان انجام می شود.

فهرست تصاویر

عصب سیاتیک 1 انجام نوار عصب سیاتیک

عصب سیاتیک 2 درد عصب سیاتیک

عصب سیاتیک 3 فیزیوتراپی عصب سیاتیک

عصب سیاتیک چیست و چه دردهایی ناشی از آسیب به آن است؟

عصب سیاتیک در واقع بزرگترین و قطورترین عصب بدن است. درمان سیاتیک با فیزیوتراپی در اصفهان ممکن است. این عصب از ریشه های عصبی کمری – خاجی منشا می گیرد و به اندام های تحتانی می رود. این عصب در واقع حس حرکت بخش عمده ای از اندام تحتانی را تامین می کند. اگر سیاتیک آسیب ببیند در پشت ران، ساق پا و انگشتان پا درد، ضعف و بی حسی احساس می شود. درد عصب سیاتیک زمانی شکل می گیرد که عصب سیاتیک تحت فشار یا آسیب قرار بگیرد. علل زیادی وجود دارند که می تواند باعث درد سیاتیک شود. از جمله این علل می توان دسک کمر، زائده ی استخوانی، تنگی نخاع، بارداری و دیابت را نام برد.

نوار عصب سیاتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه برای تشخیص کمر درد و علت آن از نوار عصب عضله یا الکترومیوگرافی استفاده می شود. در این نوار عصب عضله مشکلاتی مانند التهاب عصب سیاتیک به راحتی مشخص می شوند. این نوار همچنین آتروفی عضله مولتی فیدوس و اختلالات عصبی دیگر را نیز نشان می دهد. این تست در واقع تکانه های الکتریکی تولید شده توسط اعصاب در پاسخ به عضلات را اندازه گیری می کند. از این رو می تواند میزان فشردگی اعصاب محیطی ناحیه کمر به خصوص عصب سیاتیک را تایید کند. این مشکل ممکن است با فتق دیسک یا تنگی نخاع رخ دهد. در ادامه در دکتر قولنج به جزئیات بیشتری از این مورد اشاره می کنیم.

عصب سیاتیک 1 انجام نوار عصب سیاتیک

انجام تست نوار عصب سیاتیک - نوار عصب سیاتیک - دکتر قولنج

انجام تست نوار عصب سیاتیک – نوار عصب سیاتیک

بررسی درد سیاتیک با نوار عصب سیاتیک چگونه انجام می شود؟

تشخیص مشکل عصب سیاتیک معمولا برای پزشکان ساده است. درد در این شرایط به صورت تکان های شدید در امتداد عصب سیاتیک تابیده می شود. این درد قسمت پایین کمر تا پاها را تحت تاثیر قرار می دهد. با این وجود انجام تست عصب سیاتیک لازم است. نوار عصب سیاتیک کیفیت سیگنال های عصبی را برای اطمینان در تشخیص کمر درد بررسی می کند. نتیجتا نوار عصب سیاتیک می تواند میزان فشار روی عصب سیاتیک و شدت آسیب به این عصب را تشخیص دهد. نوار عصب سیاتیک در واقع یک تست تهاجمی است که نحوه ی واکنش عضلات به تکانه های الکتریکی اعصاب را اندازه گیری می کند.

نوار عصب سیاتیک به چه صورت انجام می شود و چه مراحلی دارد؟

نوار عصب سیاتیک در دو بخش انجام می شود. بخش اول مطالعه ی هدایت عصبی یا NCS است. در این بخش پزشک با چسباندن الکترودهای خاصی روی پوست میزان رسانش برق را از طریق اعصاب اندازه گیری می کند. بخش بعدی الکترومیوگرافی سوزنی نام دارد. در این مرحله پزشک سوزن های ظریفی را در عضلات فرو می کند. به کمک این کار پزشک می تواند سیگنال های الکتریکی ماهیچه ها هنگام انقباض را ثبت کند. این سوزن ها بسیار کوچک و خیلی نازک هستند. از این رو درد خیلی کمی ایجاد می کنند. انجام تست نوار عصب سیاتیک معمولا بین 30 تا 90 دقیقه طول می کشد. ممکن است تا چند ساعت بعد از آن کمی درد عضلانی تجربه کنید.

نوار عصب سیاتیک می تواند درد و ناراحتی را برای برخی از بیماران زیاد کند. در واقع این درد مانند یک شوک الکتریکی یا یک سوزش تیز است. این درد ممکن است در طول عصب یا نقاط خاصی از پا احساس شود. این درد معمولا موقتی است و پس از پایان تست نوار عصب سیاتیک از بین می رود. هرچند در برخی از بیماران ممکن است برای مدتی پس از تست نوار عصب سیاتیک این درد ادامه داشته باشد. در این صورت درد به صورت بی حسی یا ضعف نیز ممکن است احساس شود. به هر صورت این درد پس از مدتی از بین می رود و ماندگار نیست.

چه زمانی باید برای انجام تست نوار عصب سیاتیک به پزشک مراجعه کنیم؟

این زمان بستگی به شدت و مدت زمان ایجاد درد سیاتیک دارد. در ادامه در دکتر قولنج برخی از علائمی که هشدار دهنده برای مراجعه به پزشک است را شرح می دهیم. در صورت داشتن علائم زیر برای انجام تست عصب سیاتیک باید به پزشک مراجعه کنید.

  • درد عصب سیاتیک که بیش از چهار هفته است که ادامه دارد.
  • درد عصب سیاتیک گه با درمان های خانگی بهبود نیافته است. درمان های خانگی مواردی مانند استراحت، یخ زدن، ماساژ و داروهای ضد التهاب هستند.
  • درد عصب سیاتیک که با تب و لرز، تهوع، از دست دادن وزن یا علائم عفونت همراه باشد.
  • درد عصب سیاتیک که با بی حسی، ضعف، فلج، اختلالات اداری و مدفوعی یا اختلالات جنسی همراه باشد.
  • درد عصب سیاتیک که در اثر آسیب، سقوط، سرطان، دیابت، عفونت یا مصرف الکل و مواد مخدر ایجاد شده باشد.

اگر هر کدام از این علائم را دارید حتما برای انجام تست نوار عصب سیاتیک به پزشک مراجعه کنید.

عصب سیاتیک 2 درد عصب سیاتیک

درد عصب سیاتیک - نوار عصب سیاتیک - دکتر قولنج

درد عصب سیاتیک – نوار عصب سیاتیک

برای انجام تست نوار عصب سیاتیک چه نکاتی را باید بدانیم؟

در دکتر قولنج برای شما توضیح می دهیم چه نکاتی را باید هنگام انجام تست نوار عصب عضله بدانید. قبل از انجام تست باید از خوردن غذاهای سنگین، سیگار کشیدن، استفاده از لوسیون و پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. همچنین در صورتی که داروهایی مانند آسپرین یا کلوزاپین مصرف می کنید حتما به دکتر خود اطلاع دهید. در طول انجام تست نوار عصب سیاتیک آرامش خود را حفظ کنید و راحت دراز بکشید. ممکن است در حین انجام نوار عصب سیاتیک کمی احساس درد کنید. همانطور که قبلا در drgholenj توضیح دادیم این درد موقتی است.

در مرحله ی بعد پزشک سوزن های ریزی را وارد عضلات شما می کند. ممکن است احساس نیش یا سوزش کمی را در محل ورود سوزن داشته باشید. پزشک ممکن است از شما بخواهد عضلات خود را محکم یا شل کنید. یا ممکن است از شما بخواهد حرکات مشخصی را انجام دهید. پس از انجام تست نوار عصب سیاتیک، حتما استراحت کنید. استفاده از کمپرس یخ و مصرف داروهای ضد درد نیز می تواند به شما کمک کند. همچنین حتما از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید. در صورتی که علائمی مانند خونریزی، عفونت، تورم یا تب داشتید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

تفسیر نتایج آزمایش نوار عصب سیاتیک چگونه انجام می شود؟

در تفسیر نتیجه آزمایش عصب سیاتیک مقادیری مانند شدت، سرعت، اندازه و شکل سیگنال های الکتریکی مهم است. در ادامه drgholenj چند مورد از معیارهای مهم در تفسیر را عنوان می کند. معیار اول آمپلیتود نام دارد. این معیار در واقع نشان می دهد که چقدر از عضله تحت تاثیر عصب قرار گرفته است. اگر آمپلیتود بالا باشد یعنی عصب به خوبی عضله را تحریک می کند. اما اگر آمپلیتود پایین باشد نشان دهنده ی وارد شدن آسیب یا فشار به عصب است.

معیار بعدی دوره است. این معیار نشان دهنده ی مدت زمان رسیدن سیگنال الکتریکی از شروع تا پایان است. دوره ی کوتاه نشان دهنده ی این است که عصب به خوبی عضله را تحریک می کند. در عوض دوره ی طولانی نشان دهنده ی ضعف یا اختلال در عصب است. در معیار بعدی که شکل موج نام دارد، چگونگی تغییرات سیگنال الکتریکی در طول زمان نشان داده می شود. شکل موج معمولا باید به صورت صاف و منظم باشد. اگر ناهموار و نامنظم یا پهن و تیز باشد، غیر طبیعی است. در این صورت شکل موج نشان دهنده ی آسیب یا اختلال در عصب سیاتیک است.

عصب سیاتیک 3 فیزیوتراپی عصب سیاتیک

فیزیوتراپی پا - نوار عصب سیاتیک - دکتر قولنج

فیزیوتراپی پا – نوار عصب سیاتیک

نتیجه گیری در مورد آزمایش نوار عصب سیاتیک در drgholenj

عصب سیاتیک در واقع بزرگترین عصب درون بدن انسان است. این عصب اگر تحت فشار یا آسیب قرار بگیرد ایجاد درد می کند. این درد ممکن است در پشت ران یا ساق پا و انگشتان پا احساس شود. یکی از راه های تشخیص آسیب دیدن عصب سیاتیک برای پزشک، انجام تست نوار عصب سیاتیک است. این تست در واقع واکنش عضلات به سیگنال های الکتریکی را بررسی می کند. این تست در دو مرحله انجام می شود. ممکن است در طی انجام این تست یا بعد از آن کمی احساس درد یا سوزش کنید. اما این درد موقتی است و پس از مدتی از بین خواهد رفت.

سوالات متداول در مورد نوار عصب سیاتیک و انجام این تست

نوار عصب سیاتیک چیست؟

نوار عصب سیاتیک در واقع یک راه تشخیص آسیب دیدگی عصب سیاتیک است.

نوار عصب سیاتیک چگونه گرفته می شود؟

این تست در دو مرحله انجام می شود. مرحله ی اول با استفاده از الکترود و مرحله ی بعدی با استفاده از سوزن های بسیار ریز است.

در چه صورت انجام تست نوار عصب سیاتیک ضروری است؟

اگر درد شما مدت زمان زیادی ادامه داشته یا علائم شدیدی مثل تهوع و فلج دارید انجام این تست ضروری است.

موضوعنوار عصب سیاتیک چیست + 7 نکته در مورد آن
تاریخ18 بهمن 1402
نویسندهپرنیان طباطبایی

دسته‌بندی نشده

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *