چهارسر - حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی - دکتر قولنج

حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی


;

حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی می توانند در درمان بسیار تاثیرگذار باشند. پارگی رباط صلیبی درجات مختلفی دارد. فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی اصفهان در این مورد به شما کمک می کند.  برخی از درجات نیاز به عمل دارند. اما در همه ی درجات حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی می توانند موثر باشند. حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی باید تحت نظر فیزیوتراپیست و پس از آموزش انجام شوند. فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی اصفهان به طور گسترده این موضوع را پوشش می دهد.  برخی از حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی را می توان در خانه نیز انجام داد. در این مقاله تعدادی از حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی را بررسی کرده ایم.

فهرست تصاویر

فیزیوتراپی 1 پل زدن

فیزیوتراپی 2نشستن روی ماهیچه ی سرینی

فیزیوتراپی 3 پشت پای همسترینگ

فیزیوتراپی 4 پاشنه بالا آمده

فیزیوتراپی 5 حرکت کشویی پاشنه

فیزیوتراپی 6 انقباض عضلات چهارسر ران

;

رباط صلیبی چیست و چگونه ممکن است پاره شود؟

فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی اصفهان در مورد پارگی رباط تحقیقات زیادی انجام داده است. رباط صلیبی یکی از چهار رباط اصلی مفصل زانو است. این رباط در قسمت داخلی زانو قرار دارد و استخوان ران را به استخوان ساق پا متصل می کند. رباط صلیبی قدامی (ACL) از جلو به عقب زانو امتداد دارد. این رباط از حرکت جلویی استخوان ساق پا جلوگیری می کند. پارگی رباط صلیبی یکی از آسیب های ورزشی بسیار شایع است. این آسیب در ورزش هایی که نیاز به تغییر جهت سریع یا فرود از ارتفاع دارند بیشتر دیده می شود. از این دسته ورزش ها می توان فوتبال، بسکتبال، اسکی و تکواندو را نام برد.

پارگی رباط صلیبی معمولاً در اثر یکی از دو مکانیسم زیر ایجاد می شود. چرخش زانو در حالی که پا ثابت است. و یا ضربه مستقیم به زانو در حالی که زانو خم است. علائم پارگی رباط صلیبی عبارتند از مواردی که در ادامه در دکتر قولنج مطرح می کنیم. درد شدید در زانو، تورم زانو، بی ثباتی زانو از این علائم هستند. همچنین عدم توانایی راه رفتن یا ایستادن روی پای آسیب دیده از علائم پارگی رباط صلیبی است. تشخیص پارگی رباط صلیبی معمولاً با معاینه فیزیکی و آزمایشات تصویربرداری مانند ام آر آی انجام می شود. حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی می توانند در درمان بسیار موثر باشند.

انواع مختلف آسیب دیدگی رباط صلیبی زانو چه هستند؟

آسیب دیدگی رباط سه صلیبی درجات مختلفی دارد. این درجات به سه مورد تقسیم می شوند.

  • کشیدگی درجه یک: در این حالت بافت رباط کشیده شده است اما پارگی وجود ندارد. کمی حساسیت و تورم وجود دارد. در این حالت زانو هنگام فعالیت احساس بی ثباتی نمی کند.

در این حالت ممکن است درد شدیدی احساس نشود. اما درمان و حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی الزامی است. چون می تواند باعث آسیب های جدی در آینده شود. حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی در این حالت بهترین درمان است.

  • کشیدگی درجه دو: در این حالت بافت رباط کاملا پاره شده است. یا ممکن است پارگی خفیف همراه با خون ریزی داشته باشد. در این حالت حساسیت کم و تورم متوسطی وجود دارد. ممکن است عملکرد پا نیز مختل شود. همچنین ممکن است مفصل قابل استفاده نباشد. در این حالت هنگام معاینه یا لمس زانو، درد شدیدتر احساس می شود.
  • کشیدگی درجه سه: در این حالت رباط کاملا به دو قسمت تقسیم شده است. پارگی در این حالت کاملا مشهود است. ممکن است خونریزی زیر پوستی قابل مشاهده باشد. در این حالت حساسیت وجود دارد اما درد محدودی احساس می شود. چون بافت به طور کامل از بین رفته است. تورم کم یا زیاد نیز قابل مشاهده است. در این حالت ممکن است زانو از جای خود بیرون بزند. چون رباط نمی تواند زانو را سر جای خود نگه دارد. همارتروز( خون ریزی داخل مفصل) در فاصله ی 1-2 ساعت اتفاق می افتد. در این حالت جراحی مورد نیاز است. اما حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی بعد از جراحی همچنان مورد نیاز است.

برای درمان پارگی رباط صلیبی چه کارهایی را می توان انجام داد؟

درمان زانو به میزان پارگی رباط بستگی دارد. در هر حالت حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی مفید است. اما در اقدامات اولیه باید احتیاط کرد. هرگز نباید درمان خودسرانه انجام داد. چند مورد از اقدامات اولیه که انجام آن ها بی خطر است را در دکتر قولنج نام می بریم. اگر تورم کم است، بالا آوردن پا و استراحت دادن به آن می تواند کمک کند. همچنین می توانید از کیسه ی یخ روی زانو استفاده کنید. گاهی اوقات پیچیدن یک باند دور زانو می تواند مفید باشد. داروهای ضدالتهابی هم می توانند موثر باشند. حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی هم قطعا موثر هستند. براي انجام فيزيوتراپي در اصفهان با دکتر اميرحسين شيربان در ارتباط باشيد.

حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی در خانه چه حرکاتی هستند؟

دسته ای از حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی را می توان در خانه نیز انجام داد. البته باید بعد از آموزش انجام شوند. در ادامه در دکتر قولنج برخی از این حرکات را معرفی می کنیم. پل زدن و نشستن روی ماهیچه ی سرینی دو مورد از این تمرینات هستند. برای پل زدن مانند عکس زیر عمل می کنیم. باید 8 تا 12 بار تکرار شود. در صورت درد از ادامه ی تمرین پرهیز کنید. در ادامه مراحل این تمرین را توضیح می دهیم.

ایتدا باید به پشت روی زمین دراز بکشید. زانوها را خم کنید و پاشنه ی پا را به زمین فشار دهید. زانو باید در زاویه ی 90 درجه باشد. سپس باید عضلات شکمتان را به داخل بکشید. بعد باسن را از زمین جدا کنید. تا جایی باسن را بالا ببرید که شانه ها و باسن و زانو ها در یک خط قرار بگیرند. به صورت طبیعی نفس بکشید. 6 ثانیه در این حالت بمانید. سپس به آرامی به سطح زمین برگردید. ده ثانیه استراحت کنید و دوباره حرکت را انجام بدهید.

فیزیوتراپی 1 پل زدن

پل زدن - حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی - دکتر قولنج

پل زدن – حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی

حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی تنوع زیادی دارند. حرکت بعدی نشستن روی ماهیچه ی سرینی است. این تمرین باعث تقویت عضله های نشیمنگاه می شود. این تمرین را چند بار در روز تکرار کنید. هر بار از تمرین را 8 تا 12 بار انجام دهید. برای این تمرین روی زمین دراز بکشید. سپس به آرنج هایتان تکیه دهید. نشمینگاهتان را تا جایی که می توانید سفت کنید. این کار را چند ثانیه ادامه دهید و سپس استراحت کنید. در drgholenj تمرینات دیگری را نیز بررسی می کنیم.

فیزیوتراپی 2نشستن روی ماهیچه ی سرینی

نشستن روی ماهیچه ی سرینی- حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی - دکتر قولنج

نشستن روی ماهیچه ی سرینی- حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی

پشت پای همسترینگ و پاشنه بالا آمده چه حرکاتی هستند؟

حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی دیگر پشت پای همسترینگ و پاشنه ی بالا آمده هستند. پشت پای همسترینگ ماهیچه های پشت ران را تقویت می کند. برای انجام این حرکت روی شکم دراز بکشید. زانوها صاف هستند. زانوی آسیب دیده را خم کنید به نحوی که پا به نزدیک زانو برسد. اگر احساس درد شدید کردید میزان خم شدگی پا را کاهش دهید. می توانید چند وزنه ی سبک به مچ پایتان هم آویزان کنید. این وزنه ها می توانند در حد چند قوطی کنسرو باشند. این تمرین را 8 تا 12 بار انجام دهید.

فیزیوتراپی 3 پشت پای همسترینگ

پشت پای همسترینگ- حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی - دکتر قولنج

پشت پای همسترینگ- حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی

پاشنه بالا آمده از دیگر حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی است. این حرکت عضلات ساق پا را تقویت می کند. برای انجام این تمرین، پشت یک میز یا صندلی بایستید. دستانتان را روی میز یا صندلی قرار دهید. سپس در حالیکه زانویتان صاف است پاشنه ی پا را از زمین بلند کنید. 6 ثانیه نگه دارید. سپس به آرامی به سطح زمین برگردید. این حرکت از حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی را نیز 8 تا 12 بار انجام دهید.

فیزیوتراپی 4 پاشنه بالا آمده

پاشنه بالا آمده- حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی - دکتر قولنج

پاشنه بالا آمده- حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی

حرکت کشویی پاشنه و انقباض عضلات چهار سر ران چگونه باید انجام شوند؟

از دیگر حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی، حرکت کشویی پاشنه است. در drgholenj این حرکت را توضیح می دهیم. این حرکت کمک می کند محدودیت حرکتی خود را رفع کنید. همچنین عضلات بالای ران را تقویت می کند. برای انجام این حرکت روی زمین دراز بکشید و پای خود را صاف کنید. در حالیکه پاشنه از زمین بلند نمی شود، پاشنه را به سمت باسن بکشید. تا جایی که کمی احساس فشار کنید این کار را ادامه دهید. سپس به مدت 6 ثانیه پا را در این حالت نگه دارید. این تمرین را باید دو تا چهار بار تکرار شود.

فیزیوتراپی 5 حرکت کشویی پاشنه

حرکت کشویی پاشنه - حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی - دکتر قولنج

حرکت کشویی پاشنه – حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی

انقباض عضلات چهارسر ران حرکت بعدی از حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی است. برای انجام این حرکت روی زمین بنشینید. پای آسیب دیده را صاف روی زمین بگذارید. زیر زانویتای را روی زمین فشار دهید و عضلات ران را محکم کنید. در واقع عضلات چهارسر ران را محکم کرده و نگه دارید. 6 ثانیه این حرکت را نگه دارید. سپس 10 ثانیه استراحت کنید. این حرکت از حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی را 8 تا 12 بار انجام دهید. این حرکت کمک می کند ماهیچه های بالای ران خود را تقویت کنید.

فیزیوتراپی 6 انقباض عضلات چهارسر ران

چهارسر - حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی - دکتر قولنج

چهارسر – حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی

نتیجه گیری در مورد حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی

پارگی رباط صلیبی درجات مختلفی دارد. بعضی از درجات نیاز به عمل جراحی دارد اما در بقیه ی موارد نیازی نیست. به هر صورت حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی الزامی هستند. حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی می توانند در سرعت بخشیدن به بهبود پا بسیار موثر باشند. در drgholenj تعدادی از این حرکات را بررسی کردیم. باید توجه داشت که حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی با مشورت پزشک انجام شوند. همچنین حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی را باید یک فیزیوتراپیست آموزش دهد. در صورتی که حین انجام حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی احساس درد کردید با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول در ارتباط با حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی

آیا همه ی پارگی های رباط نیاز به عمل جراحی دارند؟

خیر. در حالتی که رباط فقط کشیدگی دارد نیاز به عمل جراحی نیست. حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی می توانند کمک کننده باشند.

اقدامات اولیه هنگام کشیدگی یا پارگی رباط صلیبی چه هستند؟

می توان از کیسه ی یخ استفاده کرد. همچنین می توان با باند زانو را بست.

آیا حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی را می توان در خانه انجام داد؟

بله. برخی از حرکات فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی ساده هستند. این حرکات را می توان پس از آموزش دیدن در خانه انجام داد.

 

موضوعپارگی رباط صلیبی چیست + 6 حرکت برای درمان
تاریخ8 بهمن 1402
نویسندهپرنیان طباطبایی

فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی در اصفهان

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *