تشخیص درد سیاتیک با معاینات فیزیکی ، نوار عصب و ام آر ای

شاخص-تشخیص درد سیاتیک

شاخص-تشخیص درد سیاتیک-دکتر قلنج

تشخیص درد سیاتیک ابتدا شرح‌حال و معاینه فیزیکی انجام می‌شود. سپس رادیوگرافی، ام‌آر‌آی و معاینات نوروگرافی ام‌آر‌آی، وجود فشرده‌ سازی ریشه عصب کمری را تایید می‌کند. درمان سیاتیک با فیزیوتراپی در اصفهان به صورت تخصصی می توانید از خدمات درمانی دکتر قولنج بهره‌مند شوید. سیاتیک وضعیتی است که عصب سیاتیک را که بزرگترین عصب بدن انسان است، درگیر می‌کند. سیاتیک می‌تواند باعث درد، بی‌حسی و احساس سوزن سوزن شدن در پای آسیب دیده‌شود. نحوه مدیریت علائم خود نقش مهمی ایفا خواهد‌کرد. درمان سیاتیک با فیزیوتراپی در اصفهان توسط دکتر امیرحسین شیربان می‌توانید بهبود قابل‌توجهی در کیفیت‌زندگیتان احساس کنید.

تشخیص درد سیاتیک 1 علل بوجود آمدن سیاتیک

تشخیص درد سیاتیک 2 تست‌های نوار عصب در تشخیص درد سیاتیک

تشخیص درد سیاتیک 3 تصویربرداری

علل بوجود آمدن سیاتیک

سیاتیک یک عارضه ناشی از فشار یا تحریک عصب سیاتیک است. درمان سیاتیک با فیزیوتراپی در اصفهان با دکتر امیرحسین شیربان درمان شوید. این‌صورت که از پایین دستگاه عصبی مرکزی گرفته و از طریق مهره‌های لگنی و زانو به پا انتقال می‌یابد. سیاتیک معمولاً در اثر فتق دیسک یا خار استخوانی ایجاد می شود که به عصب سیاتیک فشار وارد می کند. (فتق دیسک به وقوع‌پیوستن پاره‌ای از ماده داخلی دیسک بین‌ مهره‌ها در اثر شکل‌گیری یک شکستگی در پوسته خارجی گفته‌می‌شود. خار استخوانی یک نوع فشرده‌شدگی استخوانی در فضای میانی مهره‌ها است که علت درد کمر و تحریک عصب‌ها می‌تواند باشد).

سایر علل سیاتیک عبارتند از:

• تنگی کانال نخاعی
  • بیماری دژنراتیو دیسک (ساییدگی و پارگی دیسک های ستون فقرات)
  • اسپوندیلولیستزیس (زمانی که یک مهره از جای خود بر روی مهره دیگری می لغزد)
  • استنشاق استخوانی (استخوان‌های ستون فقرات که به یکدیگر نزدیک می‌شوند و فشار یا فشرده‌شدگی بر روی عصب‌ها را ایجاد می‌کنند.)
  • اختلالات عضلانی (مانند اسپاسم عضلات پشتی و فشار بر عصب‌ها)
  • لغزش لگنی (وجود اختلالاتی در لگن که فشار بر عصب سیاتیک را ایجاد می‌کنند)
  • تومورها (وجود تومورهای خوش‌خیم یا خوش‌خیم ناشناخته در منطقه فشار بر عصب سیاتیک و تحریک آن)
  • آسیب به عصب سیاتیک (ناشی از ضربه‌ها، آسیب‌های ورزشی یا عوارض جراحی)

تشخیص درد سیاتیک 1 علل بوجود آمدن سیاتیک

روش‌های معاینات فیزیکی برای تشخیص درد سیاتیک

هدف از انجام معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی، شناسایی و تشخیص درد سیاتیک در پای بیمار است. درد سیاتیک معمولاً به دنبال مناطقی از پوست به نام درماتوم که توسط عصب سیاتیک تامین می‌شود، ایجاد می‌شود. درد ممکن است شامل سایر بافت‌های عمیق‌تر خارج از نواحی کلاسیک پوستی به نام دیناتوم نیز باشد. اعتقاد بر این است که درد از تمام ریشه های عصبی که عصب سیاتیک را تشکیل می دهند معمولاً دارای توزیع دیناتومی هستند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است موارد زیر را بررسی کند:

درد موضعی در ناحیه کمر، باسن، ران و ساق پا

پاسخ به حرکات پا که عصب را دراز می کند (صاف کردن پا)

پزشک همچنین ممکن است آزمایش‌های بالینی خاصی را برای تشخیص درد سیاتیک انجام دهد.

تست بلند کردن پای راست اغلب برای تشخیص فشرده شدن ریشه عصبی در پشت استفاده می شود.

برای رزرو نوبت و گرفتن مشاوره همچنین استفاده از خدمات درمانی فیزیوتراپی در اصفهان با متخصص ما در ارتباط باشید. چند نمونه از آزمایش های بالینی برای تشخیص درد سیاتیک عبارتند از:

تست بلند‌کردن پای مستقیم : این آزمایش شامل خوابیدن بیمار به پشت است. سپس بلند‌کردن یک پا در یک‌زمان با پای‌دیگر صاف یا خم شده در زانو. دردی که هنگام بلند کردن پای آسیب دیده ایجاد می شود معمولاً نشان دهنده سیاتیک است.

تست سقوط: این آزمایش شامل بیمار نشسته عمودی با دستان پشت سر است. بیمار در ناحیه لگن به جلو خم می شود (اسمپت می‌شود). گردن با لمس چانه به سمت پایین خم می‌شود و یک زانو تا حد ممکن کشیده می‌شود. اگر در این وضعیت درد ایجاد شود، سیاتیک ممکن است وجود داشته باشد.

نقش و اهمیت تست‌های نوار عصب در تشخیص درد سیاتیک

بدن انسان یک مولد الکتریسیته است و هدف از تولید این الکتریسیته انتقال پیام‌ها بین مغز و دیگر اندامهاست. سیاتیک یکی از متداول‌ترین عوارض در بیماران با فتق دیسک لمبر می‌باشد. تشخیص درد سیاتیک از طریق تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمون‌های تصویری انجام می‌شود. یکی از آزمون‌های مهم برای تشخیص درد سیاتیک تست نوار عصب است. تست‌های الکتروفیزیولوژیک از طریق اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی عصب‌ها انجام می‌شود. تست ام‌آر‌آی و تست عصبی سرعت اعصاب از جمله تست‌های معمولی در این دسته هستند. تست‌های تصویربرداری مانند اسکان‌های مغناطیسی و اسکان‌های‌ کامپیوتری که از تصاویر ایجاد‌شده داخل ‌بدن برای‌بررسی آسیب به عصب‌ها استفاده می‌کنند.

انجام تست‌های نوار عصب امکان تشخیص دقیق‌تری از وجود سیاتیک و میزان آسیب به عصب‌ها را فراهم می‌کند. این تست‌ها معمولاً توسط پزشکان عصب‌شناس یا جراحان فیزیکی انجام می‌شود. به منظور تشخیص و ارزیابی کمیت‌های مختلف از فشار و آسیب‌ها به عصب‌های موجود در مسیر اسکیاتیک استفاده می‌شود. تست‌های نوار عصب به‌طور معمول برای تشخیص درد سیاتیک استفاده می‌شوند. همچنین می‌توانند در تعیین تصویر دقیق‌تری‌از وضعیت عصب‌ها و نشانه‌های عصبی که از آسیب به آنها ناشی می‌شود، کمک کنند. این تست‌ها با تجزیه و تحلیل نتایج الکتروفیزیولوژیک یک روش درمانی موثر برای مدیریت علائم و تشخیص درد سیاتیک کشف می‌کنند.

تشخیص درد سیاتیک 2 تست‌های نوار عصب در تشخیص درد سیاتیک

ام آر ای در تشخیص درد سیاتیک

اسکن ام‌آر‌آی اولین گزینه برای بیمارانی نیست که با کمردرد مراجعه می‌کنند. اغلب علل اصلی درد در ناحیه کمر چیزی جز کشیدگی عضله یا کشش رباط نیست. اسکن ام‌آر‌آی معمولاً بعد از یک ماه یا بیشتر درخواست می‌شود، در صورتی که کمردرد نشانه‌ای از کاهش نشان نداد. اسکن ام‌آر‌آی به عنوان وسیله ای برای تشخیص درد سیاتیک استفاده می‌شود. این می‌تواند به این دلیل باشد که بیمار از علائم سیاتیک رنج می‌برد. جایی که عصب سیاتیک تحت فشار قرار می‌گیرد و درد تمام طول پا را طی می‌کند. تشخیص درد سیاتیک نسبتاً آسان است، تشخیص اینکه چه چیزی باعث فشار روی عصب سیاتیک می‌شود دشوارتر است. اینجاست که اسکن ام‌آر‌آی خودش را نشان می‌دهد.

اسکن ام‌آر‌آی می‌تواند عللی را نشان دهد که در اشعه ایکس آشکار نمی‌شوند. گاهی اوقات، برای تشخصیص درد سیاتیک باید با ‌استفاده از اشعه‌ایکس دیجیتال یا سی‌تی‌اسکن شناسایی شود. بر‌خلاف روش ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن و اشعه‌ایکس از تابش الکترومغناطیسی با دوز نسبتا کم برای تولید تصاویر بدن استفاده می‌کنند. سی‌تی‌اسکن یک تکنیک قدرتمند و پیچیده اشعه‌ایکس است که تصاویری با کیفیت بالا از اندام‌های داخلی و استخوان‌ها ارائه می‌دهد. اشعه ایکس معمولی تصاویری از داخل بدن ارائه می‌دهد. این تصاویر نسبت به تصاویری که توسط سی‌تی‌اسکن تولید می‌شوند، جزئیات کمتری دارند. اشعه ایکس برای شناسایی ناهنجاری های استخوانی قابل استفاده است. اعصاب آسیب دیده را نمی‌توان با استفاده از اشعه ایکس دیجیتال تشخیص داد و بهتر است با ام‌آر‌آی مشاهده شود.

تشخیص درد سیاتیک در پایه‌ی نتایج تصویربرداری

تصویر برداری تشخیصی تنها در صورتی مفید است که نتایج بر مدیریت بیشتر تأثیر بگذارد. تشخیص درد سیاتیک حاد بر اساس گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی و درمان محافظه کارانه (غیر‌جراحی) است. تصویربرداری ممکن است در این مرحله تنها در صورتی نشان داده شود که علائم وجود داشته باشد. در نتیجه نشان دهد درد سیاتیک ممکن است ناشی از بیماری زمینه‌ای (عفونت، بدخیمی) باشد تا فتق دیسک. تصویربرداری تشخیصی ممکن است در بیمارانی با علائم شدید نشان داده شود.

در این موارد ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. همچنین از تصویربرداری برای شناسایی وجود فتق دیسک با فشرده سازی ریشه عصبی و محل و وسعت آن استفاده شود. برای عمل مهم است که یافته ها و علائم بالینی به خوبی با یافته های اسکن مطابقت داشته باشند. این امر به ویژه مهم است زیرا فتق دیسک شناسایی شده توسط توموگرافی کامپیوتری یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی بسیار شایع است. در افراد بدون علائم که سیاتیک ندارند.

در بسیاری از افراد با علائم بالینی سیاتیک، فتق دیسک کمر در اسکن وجود ندارد. در حال حاضر هیچ یک از روش های تصویربرداری برتری آشکاری نسبت به سایر روش ها نشان نمی دهد. اگرچه برخی از نویسندگان تصویربرداری رزونانس مغناطیسی را بیش از سایر تکنیک‌های تصویربرداری ترجیح می‌دهند. زیرا توموگرافی کامپیوتری دوز تابش بالاتری دارد یا بافت‌های نرم بهتر دیده می‌شوند. شواهد نشان می‌دهد که هر دو در تشخیص فتق دیسک کمر به یک اندازه دقیق هستند. رادیوگرافی برای تشخیص فتق دیسک‌کمر توصیه نمی‌شود زیرا دیسک ها با اشعه ایکس قابل مشاهده نیستند. برای فیزیوتراپی در اصفهان با نزدیک‌ترین پزشک حال‌حاضر دکتر امیرحسین شیربان در ارتباط باشید.

تشخیص درد سیاتیک 3 تصویربرداری

نتیجه گیری

تشخیص درد سیاتیک با استفاده از معاینات‌ فیزیکی، نوار عصب و ام‌آر‌ای به مدیریت و تشخیص علائم کمک زیادی می‌کند. معاینات فیزیکی، به‌ویژه تست‌های امتحان عضلات، رفلکس‌ها و تحرکات مفصلی، اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهد. نوار عصب می‌تواند اطلاعات دقیقی در مورد عملکرد عصب‌ها و وضعیت آنها ارائه دهد و به تشخیص احتمالی سیاتیک کمک کند. ام‌آر‌ای، ابزاری پیشرفته تصویربرداری است که امکان ارائه تصاویر دقیق از ساختمان داخلی بدن، به ویژه اعصاب، را فراهم می‌کند. با استفاده از این تکنیک‌ها، پزشکان قادرند به طور دقیق‌تر به علائم بیمار پی‌ببرند و برنامه‌های درمانی متناسبی را تجویز کنند. در‌نتیجه، تشخیص سیاتیک با معاینات فیزیکی، نوار عصب و ام‌آر‌ای می‌تواند بهبود موثری در تشخیص و مدیریت این بیماری فراهم کند.

موضوعتشخیص سیاتیک با معاینات فیزیکی ، نوار عصب و ام آر ای
نویسندهالهه سجادی
تاریخ23 اسفند 1402

1. آیا سیاتیک به طور معمول با نوار عصب تشخیص داده می‌شود؟

بله، نوار عصب می‌تواند در تشخیص سیاتیک مفید باشد. این تست برای ارزیابی عملکرد عصب‌ها و اندازه‌گیری فشار عصبی استفاده می‌شود.

1. آیا تصویر برداری ام‌آر‌آی ضروری است؟

بله، تصویربرداری ام‌آر‌آی اغلب برای تشخیص دقیق سیاتیک و شناسایی علت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

1. آیا معاینات فیزیکی همیشه کافی است؟

معاینات فیزیکی می‌توانند نشان‌دهنده علایمی از جمله درد و کمرنشینی باشند. اما برای تشخیص دقیق سیاتیک نیاز به تست‌های تکمیلی مانند نوار عصب و ام‌آر‌آی نیز وجود دارد.

1. آیا سیاتیک درمان‌پذیر است؟

بله، بسته به شدت علائم سیاتیک معمولاً با فیزیوتراپی، داروها، تزریق‌های استروئیدی، یا در موارد شدیدتر، جراحی قابل مدیریت و درمان است.

فیزیوتراپی در اصفهان