استئوآرتریت (آرتروز) یک بیماری پیشرونده و التهابی غضروف و مفاصل است. معمولاً آسیب غضروف‌ها اصلی‌ترین علت آرتروز شانه است. دو مفصل گلنوهومرال و مفصل آخرمی ترقوه­ای (مفصل بین زائده آکرومیون کتف و ترقوه) در معرض آرتروز قرار دارند. هنگامی که سطح غضروف توسط آرتروز و ساییدگی شانه فرسوده شود، استخوان‌هایی که در داخل شانه قرار دارند باهم تماس مستقیم پیدا می­کنند. مفصل شانه سومین مفصل آسیب‌پذیر نسبت به آرتروز می‌باشد، معمولاً آرتروز و ساییدگی شانه افراد بالای ۵۰ سال را درگیر می‌نماید اما به دنبال شکستگی­ها و دررفتگی­های مکرر شانه نیز به وجود می­آید. افراد با آرتروز شانه علائمی چون درد، خشکی مفاصل، کاهش دامنه حرکتی و کاهش قدرت عضلانی را تجربه می­کنند. در اين ميان درد يکی از شايعترين شکايات بيماران است به طوري که در اغلب موارد دليل اصلی مراجعه فرد به پزشک برای درمان وجود درد می­باشد.

علت آرتروز شانه

  • سابقه جراحی مفصل شانه
  • ضربه شدید به مفصل شانه
  • درفتگی مکرر شانه و سابقه شکستگی
  • بیماری‌های التهابی مثل آرتریت روماتوئید
  • استفاده بیش از حد از شانه به خصوص در فعالیت­هایی که دست بالای سر قرار می­گیرد

علائم آرتروز شانه

  • درد بخصوص در حین حرکت دادن شانه و یا پس از آن احساس می­شود. فرد مبتلا حتی هنگام خواب نیز درد دارد، در مراحل پیشرفته بیماری درد زیاد می­شود و فرد نمی­تواند راحت بخوابد.
  • احساس سفتی و خشکی در مفصل
  • محدودیت دامنه حرکتی
  • آتروفی عضلات شانه
  • احساس ضعف
  • ساییدگی یا صدا دادن مفصل (کریپتوس)
  • تشکیل استخوان اضافه در اطراف مفصل
  • ژنتیک، آرتروز می‌تواند ارثی باشد

 تشخیص آرتروز شانه

معاینه پزشک و بررسی علائم، عکس برداری با اشعه ایکس، MRI، اسکن استخوان و آزمایش خون همگی در تشخیص قطعی این بیماری کمک می­کنند.

درمان آرتروز شانه

در مفصل مبتلا به آرتروز باید فشار و بار وارده بر مفصل کاهش یابد و از حرکاتی که منجر به افزایش درد درمفصل می­شوند خودداری نمود. گرم نگه داشتن شانه، پماد­های موضعی، داروهای ضدالتهابی و تزریق استروئیدی توصیه می­شوند. به طور کلی تغییرات ناشی از آرتروز غیرقابل برگشت است اما می­توان با فیزیوتراپی علایم را حذف و تخریب بافت­ را به تاخیر انداخت. فیزیوتراپی موثرترین روش درمانی است و در تمام مراحل درمان آرتروز ضروری است. زیرا فیزیوتراپی در کنترل علایم بسیار مفید است و از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند و با استفاده از روش ها و تمرینات خاص ورزشی موجب کاهش درد، حساسیت و خشکی مفصل می شود. از الکتروتراپی، ليزر تراپی و اولتراسوند، مگنت، شاک ویو تراپی، تکار تراپی، مداليته­هاي گرمايی و سرمايی، درای نیدلینگ، ماساژ، درمان‌های دستی و ارائه تمرینات درمانی مناسب برای تسکین درد و درمان این عارضه در کلینیک فیزیوتراپی صورت می­گیرد. در موارد عدم پاسخ به درمان غير جراحي، درمان­های جراحی شامل آرتروسکوپی یا تعویض مفصل انجام می‌شود.

فیزیوتراپی دراصفهان (دکتر قولنج) بهترین خدمات را برای بهبود درد های شما ارائه می دهد.

image
من در فوتبال دچار ضزبه شدیدی به شانه خود شدم که درد آن خاوب راحت رو از من گرفته بود. وقتی مسأله رو با دکتر شیربان مطرح کردم ایشون مراقبت هایی را به من دادند. و همزمان هم درمان فیزیوتراپی را شروع کردم که به بهبودی کامل رسیدم. خیلی از ایشون تشکر می کنم.
آقای عزتی
آقای عزتی
بازیکن تیم گیتی پسند
سلام و خسته نباشید خدمت کارکنان مجموعه دکتر قولنج فیزیوتراپی دراصفهان. پدر من چند سالی بود به خاطر کهولت سن از درد شانه رنج می برد. که با مراجعه به شما و انجام معاینات و انجام درمان های مناسب نسبت به سن ایشون الان خیلی بهتر هستند. و دیگه درد شانه ایشون را اذیت نمی کنند.
آقای یوسفی
آقای یوسفی
بازیکن تیم گیتی پسند

دکتر شیربان عزیز ممنون که همیشه و هر موقع که ب هشما مراجعه کردی موقت گذاشتید و در درمان آرتروز شانه بهترین خدمات را به من ارائه کردید.

آقای سنگ سفیدی
محمدرضا سنگ سفیدی
بازیکن تیم گیتی پسند

سوالات رایج بیماران

جراحی برای درمان آرتروز شانه چگونه است؟

جراحی به طور آرتروسکوپی (لیزری) انجام می گیرد.

سلام من پسری 30 ساله هستم و سغلم کارمندی هست. مدتی هست شانه من به صورت ناگهانی درد می گیرد. چه دلیلی می تونه داشته باشه؟

بیشترین دلیل درد ناگهانی  شانه و حتی هر قسمت بدن این است که به طور ناصحیح مورد استفاده قرار گرفته است. یعنی شما هنگام نشستن شانه های خود را از حالت طبیعی خارج کرده. و همین به مرور زمان باعث ایجاد درد می شود که با انجام معاینه مشخص می شود که ساییدگی دارید یا خیر. با مراجعه به فیزیوتراپی دراصفهان درمان خود را آغاز کنید.

سلام خدمت شما میخواتسم بدونم چه کارهایی باید انجام دهم که درد شانه کمتر شود؟ باتشکر

کاهش فعالت های بدنی و مواظب اینکه اجسام سنگین را جابجا نکنید. انجام نرمش برای افزایش دامنه حرکتی شانه، گرم نگه داشتن و استفاده از داروهای ضد التهاب ب تجویز پزشک

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

آرتروز

آرتروزآرتروز شانهبهترین فیزوتراپی دراصفهانبهترین فیزیوتراپی در اصفهاندرد شانهدرمان آرتروزدکتر قولنجفیزیوتراپی دراصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *