فتق ديسک کمر

فتق ديسک کمر - دکتر قولنج

فتق دیسک کمر مشکل نسبتا رایجی است. این مسئله می تواند در صورت انجام حرکات ناگهانی یا حمل اجسام سنگین به وجود بیاید. فیزیوتراپی دیسک کمر اصفهان می تواند در حل مشکل فتق دیسک به شما کمک کند. برای دریافت بهترین درمان های فیزیوتراپی می توانید با دکتر امیرحسین شیربان در ارتباط باشید. ما در دکتر قولنج تا درمان کامل کنار شما خواهیم بود. فتق دیسک در اکثر شرایط نیاز به فیزیوتراپی خواهد داشت. در مقاله ی امروز در مورد این مشکل و راه های درمان آن توضیح داده ایم. برای فیزیوتراپی دیسک کمر اصفهان با ما در ارتباط باشید.

فهرست تصاویر

دیسک کمر 1 مهره های کمر

دیسک کمر 2 بیرون زدگی دیسک کمر

دیسک کمر 3 فیزیوتراپی کمر

دیسک کمر چیست ودر کجای کمر ما قرار دارد؟

ستون فقرات بدن انسان از 33 مهره تشکیل شده است. بین این مهره ها دیسک های اسفنجی قرار دارند که نقششان در عملکرد ستون فقرات بسیار مهم است. این دیسک ها به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و امکان حرکت در جهت های مختلف را فراهم می کنند.

دیسک دارای دو بخش حلقه و هسته است. حلقه قسمت بیرونی (آنولوس)  است که سخت و لاستیکی است. در عین حال هسته (نوکلئوس) مرکز درونی دیسک است که نرم و ژله مانند است. در صورت آسیب دیدن این مهره ها، فیزیوتراپی دیسک کمر اصفهان به شما کمک خواهد کرد.

آسیب دیدن دیسک کمر یک موضوع بسیار مهم است. اگر دیسک کمر آسیب ببیند مشکلات زیادی ایجاد می شود. یکی از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود فشار به عصب است. یکی دیگر از مشکلات مهم ساییدگی و فشار مهره ها روی یکدیگر است که بسیار خطرناک است. در این شرایط کمر دردهای شدید ایجاد خواهد شد. حتی ممکن است درد در پاها ایجاد شود. مشکل در دیسک کمر به دو صورت دیسک برآمده یا پارگی یا فتق دیسک کمر ایجاد می شود. امروز در وب سايتک دکتر اميرحسين شيربان در مورد فتق دیسک کمر صحبت خواهیم کرد.

دیسک کمر 1 مهره های کمر

مهره های کمر - فتق دیسک کمر

مهره های کمر – فتق دیسک کمر – دکتر قولنج

فتق دیسک کمر چیست و در چه صورت ممکن است اتفاق بیفتد؟

فتق دیسک کمر یک عارضه ی شایع به حساب می آید. در صورتی که فتق دیسک کمر رخ داده باشد، نوکلئوس یا هسته ی دیسک از محل طبیعی خود خارج شده است. در این صورت هسته بر اعصاب نخاعی فشار وارد می کند و ایجاد درد، بی حسی، ضعف و گزگز می کند. فتق دیسک کمر می تواند بر ریشه اعصاب نخاعی فشار وارد کند. در این صورت در پاها و باسن درد احساس خواهد شد. فتق دیسک می تواند در مهره های گردن نیز رخ دهد. در این صورت درد در شانه ها و بازوها احساس خواهد شد. براي درمان کمر درد در اصفهان با ما در ارتباط باشيد.

در هنگام بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین، خم شدن یا چرخش بدن آسیب دیدگی های ناگهانی می توانند رخ دهند. فتق دیسک کمر نیز می تواند در حین این فعالیت ها ایجاد شود. فتق دیسک کمر همچنین می تواند در صورت ضعیف شدن دیسک ها در اثر افزایش سن اتفاق بیفتد. با بالا رفتن سن، دیسک های کمر به تدریج تخریب می شوند. این موضوع باعث کم شدن فاصله ی بین مهره ها می شود. در نتیجه ی این اتفاق احتمال رخ دادن فتق دیسک کمر بیشتر خواهد شد.

دیسک کمر 2 بیرون زدگی دیسک کمر

بيرون زدگي ديسک کمر - فتق ديسک کمر

بيرون زدگي ديسک کمر – فتق ديسک کمر – دکتر قولنج

چاقی، یکی دیگر از مواردی است که احتمال فتق دیسک کمر را بالا می برد. اضافه وزن باعث وارد شدن فشار بیشتر بر دیسک ها به خصوص در قسمت پایین کمر می شود. رعایت نکردن پوزیش درست هنگام بلند کردن اجسام سنگین نیز می تواند باعث بروز فتق دیسک کمر شود. افرادی که کارهای سنگین را به صورت مداوم انجام می دهند بیشتر در معرض فتق دیسک کمر قرار دارند. نشستن یا راه رفتن به روش نادرست نیز می تواند امکان فتق دیسک کمر را افزایش دهد.

فتق دیسک کمر چه علائم بارزی از خود نشان می دهد؟

ممکن است فکر کنید علامت فتق دیسک کمر همیشه کمر درد است. اما فتق دیسک کمر همیشه باعث بروز کمر درد نخواهد شد. همانطور که قبلا در دکتر قولنج گفتیم، فتق دیسک کمر می تواند باعث ایجاد فشار بر اعصاب نخاعی شود. در این صورت علائمی را خواهد داشت که در ادامه توضیح می دهیم. بی حسی یا احساس گزگز (سوزن سوزن شدن) یکی از این علائم است. از دیگر علائم فتق دیسک کمر می توان اسپاسم یا ضعف عضلانی را نیز نام برد. درد (معمولا در یک طرف بدن) و کاهش واکنش در زانو و مچ پا و از دست دادن کنترل روده یا مثانه نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

پزشک چگونه متوجه رخ دادن فتق دیسک کمر می شود؟

برای تشخیص فتق دیسک کمر، پزشک ابتدا مواردی را بررسی می کند. اولین مورد بررسی علائم شما، نحوه ی زندگی و سوابق پزشکیتان است. پس از آن وضعیت جسمی بیمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سپس پزشک قدرت عضلانی و واکنش بدن شما را در حالت های مختلف بررسی می کند. به عنوان مثال ممکن است از شما بخواهد بایستید، راه بروید، بنشینید یا دست ها و گردن خود را حرکت دهید. همچنین ممکن است تست هایی روی بدن شما انجام شود که در drgholenj در مورد آن ها توضیح خواهیم داد.

تست بالا آوردن پا یکی از روش های تعیین محل بروز درد است. در این حالت بیمار به پشت دراز می کشد. سپس پزشک پای بیمار را بالا می آورد. تصویر برداری با اشعه ی ایکس نیز یک گزینه ی رایج خواهد بود. اما برای تشخیص محل دقیق بروز فتق دیسک کمر، از سی تی اسکن و ام آر آی استفاده خواهد شد. الکترومیوگرافی یک روش دیگر برای بررسی تاثیر فتق دیسک کمر روی ریشه های اعصاب است. در این حالت پزشک با استفاده از سوزن های ریز، فعالیت عضلات را بررسی می کند. میلوگرام گزینه ی بعدی است. در این روش یک ماده ی رنگی به درون ستون فقرات تزریق می شود. سپس سی تی اسکن گرفته خواهد شد.

چه درمان هایی برای فتق دیسک کمر وجود دارد؟

با توجه به شرح حال و معاینه بالینی شما، روش درمانی که پزشک به شما توصیه می کند متفاوت خواهد بود. به طور کلی ممکن است پزشک ابتدا به سراغ روش های درمانی غیر جراحی برود. استراحت و استفاده از داروهای ضد التهاب می توانند به تسکین درد فتق دیسک کمر کمک زیادی بکنند. استفاده از کمپرس سرد نیز می تواند درد را کاهش دهد. در عین حال که حرارت ملایم می تواند اسپاسم عضلات را برطرف کند. فیزیوتراپی یک گزینه ی بسیار رایج دیگر در فرایند درمان فتق دیسک کمر است.

دیسک کمر 3 فیزیوتراپی کمر

فيزيوتراپي کمر - فتق ديسک کمر

فيزيوتراپي کمر – فتق ديسک کمر – دکتر قولنج

در این شرایط، فیزیوتراپی برای تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به کار می رود. این فرایند از آسیب دیدن بیشتر مهره ها جلوگیری می کند. همچنین متخصص فیزیوتراپی نحوه ی صحیح بلند کردن اجسام و انجام کارهای روزانه را آموزش خواهد داد. گاهی اوقات نیز پزشک داروهای ضد التهابی را مستقیما به ستون فقرات تزریق می کند. این کار در صورت بروز التهاب های شدید به شدت موثر خواهد بود. ورزش و انجام حرکات کششی خاص نیز می تواند به تسکین درد کمک کند. در این صورت پزشک یا فیزیوتراپیست این حرکات را به شما آموزش خواهد داد.

جراحی فتق دیسک کمر به چه روشی انجام می شود؟

در صورتی که روش های غیر جراحی پاسخگو نباشند، ممکن است از جراحی استفاده شود. به طور خاص، جراحی فتق دیسک کمر در صورت وجود آسیب دیدگی عصبی توصیه خواهد شد. روش های مختلفی برای جراحی فتق دیسک کمر وجود دارد. انتخاب روش مناسب به شرایط بیمار و شدت آسیب دیدگی بستگی دارد. در ادامه در drgholenj در مورد این روش ها توضیح خواهیم داد. روش اول دیسکتومی نام دارد. در این روش بخش از ستون فقرات برداشته می شود. این کار به صورت سرپایی انجام می شود و نیاز به بستری ندارد.

روش بعدی جراحی، لامینکتومی است. در این روش لامینای یک یا چند مهره برداشته می شود. این کار فضای بیشتری برای اعصاب فراهم می کند. لامینکتومی به تنهایی یا به همراه یکی از روش های دیگر استفاده می شود. در روش فیوژن ستون فقرات، دو یا چند مهره به طور دائمی به هم متصل می شوند. در صورت امکان، جراحی فیوژن با استفاده از رویکرد هایی با تهاجم بسیار کم انجام می شود. اینکار خطر عفونت را کاهش می دهد. در روش فورامینوتومی، بخش کوچکی از استخوان اطراف ریشه عصبی مورد نظر برداشته می شود. این کار نیز فشار وارد بر ریشه عصبی را کاهش می دهد.

نتیجه گیری در مورد فتق دیسک کمر و درمان آن

دیسک کمر یک بخش بسیار مهم در ستون فقرات است. در صورت آسیب دیدن دیسک، مشکلات زیادی می تواند به وجود بیاید. یکی از این آسیب دیدگی ها فتق دیسک است. در این صورت علائمی مانند درد یا احساس سوزش و گزگز به وجود خواهد آمد. پزشک برای بررسی شدت آسیب دیدگی معایناتی را انجام خواهد داد. ممکن است آزمایشاتی مانند ام آر آی یا سی تی اسکن نیز انجام شود. پس از آن با توجه به شرایط و شدت مشکل بیمار، نحوه ی درمان مشخص خواهد شد. اگر درمان های غیر جراحی پاسخگو نباشند، ممکن است پزشک توصیه به انجام عمل جراحی بکند.

سوالات متدوال در مورد مشکلات دیسک کمر و درمان آن در drgholenj

فتق دیسک چیست؟

به بیرون زدگی هسته ی دیسک کمر، فتق دیسک گفته می شود.

فتق دیسک چه علائمی دارد؟

احساس درد، بی حسی و گزگز از علائم این آسیب دیدگی است.

فتق دیسک در چه صورت رخ می دهد؟

این مشکل در صورت انجام دادن فعالیت های سنگین یا ناگهانی رخ می دهد. بالا رفتن سن نیز می تواند عامل بروز فتق دیسک باشد.

موضوعفتق دیسک کمر چیست  + 6 نکته در مورد تشخیص و درمان آن
تاریخیک اسفند 1402