فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی در اصفهان

خدمات تیم فیزیوتراپی دکتر قولنج

رزرو نوبت

از ساده‌ترین راه ها برای رزرو نوبت فیزیوتراپی، تماس تلفنی یا رزرو نوبت آنلاین است. ما در مجموعه خود با هر دو روش به بیماران خود سرویس می دهیم.

مشاوره رایگان

هدف مشاوره رایگان کمک به بیماران برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا فیزیوتراپی برای درمان مشکل آن ها مناسب است یا خیر.

تجهیزات فیزیوتراپی

تجهیزات و تکنیک های فیزیوتراپی طیف گسترده ای از ابزارها و روش های درمانی را شامل می شود که در بازیابی و بهبود عملکرد حرکتی استفاده می شود.

سرویس های تخصصی

سایت ما یک سرویس کامل و مجهز برای مطالعه بیشتر شما در زمینه بیماری ها و رفع آن ها دارد.

تنگی نخاع چیست و در چه قسمتی رخ می دهد؟

اصطلاح “تنگی” به باریک شدن کانال نخاعی که طناب نخاعی از طریق آن حرکت می کند، اشاره دارد. این معمولاً به تدریج در یک دوره زمانی طولانی رخ می دهد. دیسک های بین مهره ای و مفاصل فاست تحلیل می روند. خارهای استخوانی مرتبط (“استئوفیت”) به کانال نخاع نفوذ می کنند.   مفاصل فاست با التهاب مرتبط و دژنراسیون می توانند بزرگ، و برای طناب نخاعی منجر به سوراخی با قطر کمتر شوند. این باعث می شود طناب نخاعی و اعصاب مرتبط با آن فشرده شوند. فیزیوتراپی دیسک کمر اصفهان drgholenj می تواند تنگی نخاع شما را درمان کند.

رباط های ستون فقرات، به ویژه لیگامنتوم فلاووم، با افزایش سن سفت، انعطاف پذیرتر و ضخیم تر می شوند. این ویژگی ها می توانند به تنگی ستون فقرات کمک کنند. تنگی ممکن است سه قسمت رخ دهد:

• جایی که دم اسبی یا طناب نخاعی قرار دارد، کانال مرکزی نخاع یا تنگی مرکزی است.
  • در مسیری که ریشه عصبی از کانال مرکزی خارج می‌شود (تنگی فرورفتگی جانبی).
  • در سوراخ جانبی (تنگی روزنه) که در آن ریشه های عصبی فردی به خارج از بدن خارج می شوند.
تنگی کانال نخاعی
آیکون درمان رباط صلیبی

روش های درمانی تنگی کانال نخاعی

روش های درمانی

• تمرینات تقویتی
  • تمرینات انعطاف‌پذیری
  • تمرینات کنترل و تعادل
  • فیزیوتراپی
  • گرمادرمانی و سرمادرمانی
  • ماساژ درمانی
عکس تنگی کانال نخاعی

علائم تنگی نخاع چیست و چگونه متوجه آن بشویم؟

درد گردن یا کمر می تواند بر روابط شما تأثیر بگذارد. عملکرد کاری شما را به خطر بیندازد. در روال ورزش و سبک زندگی شما اختلال ایجاد کند.
محل دقیقی که علائم تنگی نخاعی در آن ظاهر می شود، اغلب توسط ناحیه ستون فقرات آسیب دیده تعیین می شود. معمولاً قطر کانال نخاعی در موقعیت ‌های خمیده مانند نشستن، خم شدن به جلو، بهبود می ‌یابد. بنابراین این موقعیت‌ ها اغلب تسکین می‌ دهند. موقعیت هایی مانند ایستادن، خم شدن به عقب، راه رفتن در سربالایی، باعث گسترش ستون فقرات می شوند. این موقعیت ها تمایل دارند کانال ستون فقرات را بیشتر باریک کنند. که فضای اعصاب نخاعی را کاهش می دهد. به همین دلیل است که افراد مبتلا به تنگی اغلب ایستادن و راه رفتن طولانی مدت را مشکل می‌ کنند. برای آن ها نشستن باعث تسکین می ‌شود.

تنگی نخاع چگونه توسط فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی درمان می شود؟

درمان تنگی نخاعی بر مدیریت علائم تمرکز دارد. بسته به شدت علائم و میزان محدود کردن فعالیت ‌های روزمره، درمان ‌ها می‌ توانند متفاوت باشند. در اینجا چند درمان وجود دارد، بسته به میزان درد شما:

• درمان‌های غیرجراحی: برای دردهای خفیف تا متوسط، روش‌ های درمانی محافظه‌ کارانه ‌تر می‌ تواند موثر باشد. این درمان ها شامل داروها، فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی و برنامه ‌های ورزشی می باشند. بیماران باید قبل از عمل جراحی، فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی محافظه کارانه را دنبال کنند.
  • جراحی کمر تهاجمی کمتر: برای درد متوسط تا شدید، رفع فشار را می توان با جراحی کمتر تهاجمی انجام داد. جراحی به جای فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی انجام می شود. این جراحی همانند اسپیسرهای بین خاری است.
  • جراحی سنتی کمر: برای دردهای متوسط تا شدید، رفع فشار یا همجوشی ستون فقرات ممکن است در نظر گرفته شود. زمانی که درمان ‌های محافظه ‌کارانه ‌تر همانند فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی در تسکین درد موفق نباشند.
  • تحویل داروی هدفمند: برای دردهای مزمن شدید ناشی از تنگی نخاعی، تحویل داروی هدفمند ممکن است یک گزینه درمانی باشد. زمانی که درمان‌ های محافظه ‌کارانه همانند فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی به تسکین درد کمک نمی ‌کنند.
تماس بگیرید

استراحت، داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی و کاهش سطح فعالیت در مراحل حاد این بیماری توصیه میشود. بریس فنردار کمری برای کاهش حرکت ستون فقرات و ایجاد فلکسیون خفیف نیز کمک کننده است. تقویت عضلات شکم در کاهش لوردوز کمری و کاهش علایم مفید است. تعدیل فعالیت های بیمار نیز یکی از روش های درمان است.

به عنوان مثال به جای راه رفتن از دوچرخه استفاده نماید و از ایستادن طولانی مدت نیز پرهیز کند. فیزیوتراپی به عنوان یک راهکار موثر در کنترل علائم و کاهش درد در این عارضه محسوب می­شود. در کلینیک فيزيـوتراپي از روشهاي مختلف مانند الکتروتراپی، ليزر تراپی و اولتراسوند، مگنت، شاک ویو تراپی، تکار تراپی، تراکشن،  مداليته­هاي گرمايی و سرمايی، درای نیدلینگ، ماساژ، تکنیک­های دستي، تمرينـات درمـاني و آب درمانی اسـتفاده مي­شود. در مواردی که علایم با درمان های حمایتی بهبود نیابند ممکن است جراحی پیشنهاد شود. در این موارد با برداشتن استئوفیت­های نابجا و گشاد کردن قسمت های جانبی کانال در محل گرفتار، فشار موجود در کانال نخاعی را برطرف می سازند.

هنگامی که عصب فشرده می شود، طیف وسیعی از علائم با شدت متفاوت ظاهر می شود. علائم تنگی ستون فقرات بسته به عواملی می تواند متفاوت باشد. از جمله شدت تنگی، حساسیت اعصاب و سطح یا سطوحی که تنگی در آن رخ می دهد. علائم عبارتند از:

• درد پشت / باسن
  • درد ارجاعی به پایین ران / ساق پا / پا
  • احساس سوزش و درد در قسمت پایین بدن (سیاتیک)
  • گرفتگی در پاها
  • سفتی یا درد
  • ضعف عضلانی
  • کاهش رفلکس
  • درد کانونی در نزدیکی محل فشرده سازی
درد کمر
آیکون درمان رباط صلیبی

روش های درمانی تنگی کانال نخاعی

روش های درمانی

• تمرینات تقویتی
  • تمرینات انعطاف‌پذیری
  • تمرینات کنترل و تعادل
  • فیزیوتراپی
  • گرمادرمانی و سرمادرمانی
  • ماساژ درمانی
تمرین کمر
  • درد می تواند هر دو طرف را به طور همزان درگیرر کند، یا می تواد یک طرفه باشد.
  • ضعف، گرفتگی، بی حسی و سوزن سوزن شدن در انگشتان دست یا پا
  • درد در امتداد عصب متصل منتشر می شود.
  • درد نوع “کلودیکاسیون” شایع است، که به درد در پاها اشاره دارد. با ایستادن و راه رفتن طولانی مدت بدتر می شود.
  • درد با نشستن، خم شدن تنه به جلو، دوالا شدن یا دراز کشیدن بهبود می­یابد و با ایستادن طولانی مدت یا اکستانسیون (باز شدن) کمری تشدید می­گردد. (به طور کلی بیماران درد ناحیه کمری دارند که با فعالیت بدتر و با استراحت بهتر می شود)
  • تشدید علائم با ایستادن یا راه رفتن در طولانی مدت
  • تغییر عملکرد مثانه و روده (مثل تکرر و بی اختیار ادرار)
  • بی حسی، گرفتگی و ضعف در پاها و کمر

نحوه انجام کار فیزیوتراپیست های فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی

افراد مبتلا به تنگی اغلب از فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی برای تسکین سود می برند. در زیر برخی از روش هایی که فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی می تواند کمک کند، آورده شده است:

• درمان دستی: این درمان می‌ تواند مفاصل و ماهیچه‌ های سفت را شل کند. اغلب باعث تحرک بهتر مهره‌ ها در ستون فقرات می ‌شود. در نتیجه برخورد عصب را کاهش می‌ دهد.
  • ورزش: افراد مبتلا به تنگی اغلب از یک برنامه کششی/تحرکی برای شل کردن کمر خود بهره می برند. به ویژه تمریناتی که ستون فقرات را خم می کند. این تمرینات باعث ایجاد “باز شدن” کانال برای ایجاد فضای بیشتر برای بافت عصبی می شود.
  • توصیه های وضعیتی: لوردوز یا قوس زیاد در قسمت پایین کمر می تواند درجه تنگی را افزایش دهد. آموزش افراد برای یافتن “ستون فقرات خنثی” و تشویق به حالت خمیده (خم شدن خفیف) می تواند باعث تسکین شود.
  • آب درمانی: تمرینات آب درمانی سبب تسکین بیشتر درد می شوند. این تمرینات باعث تخلیه ی ستون فقرات و تحرک به مفاصل سفت ستون فقرات باز می گردد.

فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی برای کاهش فشار روی ستون فقرات، به افرادی که دچار تنگی نخاعی هستند، تسکین دهد. فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی در مورد وضعیت و سبک زندگی برای کاهش کمر درد توصیه می کنند. فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی از تکنیک های مدیریت درد و کاهش التهاب استفاده می کنند. فیزیوتراپیست های فیزیوتراپی تنگی کانال نخاعی دکتر قولنج متخصصان مراقبت های بهداشتی بسیار آموزش دیده هستند.

تماس بگیرید

اطلاعات بیشتر درباره تنگی کانال نخاع

كاهش ارتفاع ديسك بين مهره­اي در اين بيماران منجر به افزايش فشار مكانيكي بر مفاصل فاست مي گردد كه يكي از علل كمردرد در اين بيماران، علاوه بر فشار برروي عناصر عصبي، است. كمردرد در اين بيماران ممكن است به باسن و ران تير بكشد. درد اين افراد با ايستادن و راه رفتن تشديد مي شود و با خم كردن كمر و يا نشستن در 90-83% بيماران قطع مي شود. تنگی ممکن است سطوح مختلف کانال نخاع را درگیر سازد و یا میتواند فقط یک فضای مهرهای را درگیر سازد. این ضایعه معموالً مربوط به بیماران مسن­تر از 50 سال می­باشد ولی در بیماران جوان­تر به­ ویژه اگر مستعد بیماری مادرزادی تنگی کانال یا دارای ترومای قبلی (ضربات قبلی) به ستون فقرات باشند شایع است.

علت تنگی کانال نخاع

• ضربه ها
  • آرتروز
  • فتق دیسک
  • شکستگی یا سرخوردن مهره
  • تومورهای نخاعی
  • بیماری­های مادرزادی، ژنتیک
  • افزایش سن و تغییرات ناشی از آن
  • بیماری پاژه
  • انجام فعالیت­های مکرر و طولانی مدت

تشخیص تنگی کانال نخاع

معاینه پزشک و بررسی علائم، MRI، سی تی اسکن، عکس برداری با اشعه ایکس و میلوگرافی کمر در تشخیص قطعی این بیماری کمک می­کنند.

مقایسه عصب های نخاعی

فیزیوتراپی دکتر قولنج بهترین  فیزیوتراپی دراصفهان می باشد. در این کلینک بهترین خدمات را جناب دکتر شیربان همراه با تخصصی و حرفه ای ترین تیم به بیماران خود ارائه می دهد.بنده از ایشان و تیم حرفه ای ایشان تشکر و قدردانی میکنم.

مریم محمدی
خانه دار

سال های زیاد از این عارضه رنج می بردم. با مراجعه به کلینک جناب دکتر شیربان و خدماتی که به بنده ارائه دادند درد هایم کمتر شد .انجام دادن حرکت های درمانی درد هایم را به طرز شگفت انگیزی کاهش داد. به جرئت می توانم بگویم که این کلینیک جزء بهترین فیزیوتراپی دراصفهان می باشد.

بهرام معتمدی
ورزشکار

دکتر شیربان به همراه تیم تخصصی حداکثر سعی و تلاش خود را کردند که بهترین درمان ها را برای بنده ارائه دهند.در این جا از تمام زحمات ایشان تشکر میکنم.

محمدرضا صادقی
ورزشکار

تشخیص تنگی کانال نخاع به چه شکل است؟

درمان تنگی کانال نخاع به چه صورت است؟

علت تنگی کانال نخاع چیست؟

افزایش سن و تغییرات ناشی از آن، بیمارری پاژه، انجام فعالیت های مکرر و طولانی مدت، شکستگی یا سرخوردن مهره، تومور های نخاعی، بیماری های مادرزادی،آرتروز،ضربه از علت های بروز این عارضه می باشد.

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

• جایی که دم اسبی یا طناب نخاعی قرار دارد، کانال مرکزی نخاع یا تنگی مرکزی است.
  • در مسیری که ریشه عصبی از کانال مرکزی خارج می‌شود (تنگی فرورفتگی جانبی).
تنگی کانال نخاعی