فیزیوتراپی دراصفهان

افزایش گودی کمر (هایپرلوردوزیس)

راستای طبیعی ستون مهره­ای در ناحیه کمر با قوس همراه است. يكي از قوسهاي ستون فقرات در ناحيه كمر، لوردوز نام دارد كه داراي تحدب به سمت جلو و تقعر به سمت عقب است. افزایش بیش از قوس کمر را گودپشتی (هایپرلوردوزیس یا لوردوز افزایش یافته) می­نامند. به دلیل ارتباط میان لگن خاصره از طریق استخوان خاجی با مهره­های کمری، هر گونه تغییری در موقعیت لگن به تغییر میزان قوس­های ستون مهره­ای به ویژه قوس ناحیه کمری منجر می­شود.

به طوری که با چرخش روبه پایین یا جلوی لگن خاصره قوس کمری تشدید و با چرخش روبه بالا یا عقب لگن خاصره قوس کمری کاهش می­یابد. افزایش گودی کمر یا هایپرلوردوزیس نوعی بیماری است که در آن انحنای بخش پایینی ستون فقرات (ناحیه کمری) افزایش پیدا میکند. شایعترین علت افزایش گودی کمر ضعیف شدن عضالت شکم و ستون مهره و کاهش انعطاف پذیری عضالت اطراف لگن است. بنابراین مهمترین اقدام در درمان هایپرلوردوزیس افزایش قدرت عضالت شکم و کمر و افزایش انعطاف پذیری بافت نرم اطراف لگن است.

علت گودی کمر افزایش یافته یا هایپرلوردوزیس

  • ضعف عضلات شکمی و همسترینگ و کوتاهی عضلات سوئز خاصره و راست رانی (رکتوس فموریس)
  • عدم تعادل عضلانی
  • علل مادرزادی
  • افزایش کیفوز پشتی و افزایش گودی کمری جبرانی به دنبال آن
  • پوشیدن زیاد کفش­های پاشنه بلند
  • در رفتگی­های مادرزادی دوطرفه ران
  • زایمان مکرر
  • سر خوردن مهره به سمت جلو
  • التهاب دیسک کمری
  • چاقی
  • پوکی استخوان
  • عادات غیر صحیح در نشستن، ایستادن، راه رفتن و خوابیدن که در طولانی مدت وضعیت بدنی را تغییر میدهد

علائم گودی کمر افزایش یافته یا هایپرلوردوزیس

  • با افزایش انحنای ستون فقرات در ناحیه کمر، مهرهای کمری به سمت جلو رانده می­شوند.
  • افزایش فاصله بین دو مهره در قسمت جلوی مهره نسبت به وضعیت طبیعی و کاهش این فاصله در قسمت پشتی مهره ها
  • کمردرد (افزایش گودی کمر ممکن است منجر به کاهش اندازه مجرای بین مهره­ای که اعصاب نخاعی از آنجا می­گذرند شود و به اعصاب فشار آورده و موجب کمردرد شود.)
  • تنگ شدن فضای عقبی دیسک
  • ضعف و طویل شدگی عضلات شکمی

تشخیص گودی کمر افزایش یافته یا هایپرلوردوزیس

گودی کمر به وسیله معاینه فیزیکی، بررسی وضعیت بدنی فرد تشخیص داده می­شود. ممکن است از اشعه ایکس و MRI نیز برای تشخیص دقیق این عارضه استفاده شود.

درمان گودی کمری افزایش یافته یا هایپرلوردوزیس

امروزه روشهای متعددی برای اصلاح این ناهنجاری فراهم آمده است که از جمله آنها میتوان به روشهای جراحی، انواع بریسها، کمربندهای کمری-لگنی، فیزیوتراپی و همچنین حرکات و ورزشهای اصلاحی اشاره نمود. یکی از اقدامات در زمینه اصلاح عارضه، حذف عادات غلط و اتخاذ وضعیت صحیح در نشستن، راه رفتن، ایستادن و خوابیدن است.

فیزیوتراپی دراصفهان در درمان این عارضه یکی از روش­­های مفید و سودمند محسوب می­شود. اقدامات فیزیوتراپی در درمان این عارضه شامل استفاده از درای نیدلینگ، ماساژ، تکنیک­های دستي، تراکشن و کشش، کینزیوتیپ مداليته­هاي گرمايی و سرمايی، ارائه تمرینات اصلاحی مناسب و همچنین بازآموزی وضعیت صحیح بدنی می­باشد. در صورت وجود کمردرد در این افراد ممکن است فیزیوتراپیست برای درمان این عارضه از روش­هایی مانند الکتروتراپی، ليزر تراپی، اولتراسوند، مگنت، شاک ویو تراپی، تکار تراپی و غیره برای کنترل درد و بهبود آسیب­های وارده به مهره، لیگامان، اعصاب این ناحیه استفاده کند.

image

با تشکر از آقای دکتر قولنج که همه ی بهترین راه های درمان را به بنده ارائه دادند. بنده از ایشان و تیمشان کمال قدردانی را دارم. شاید بتوان گفت شخص نامبرده از جمله زبده ترین دکترها می باشد.

 

بهزاد معتمدی
ورزشکار

در این جا باید از دکتر شیربان به خاطر انجام شیوه های ابداعی جهت حل کردن مشکل کمرم نهایت سپاسگذاری را انجام دهم. این کلینک بهترین فیزیوتراپی دراصفهان است.

 

مریم شیرزاد
کارمند

بنده از مشتریان ثابت جناب دکتر قولنج می باشم . ایشان در طول درمان بنده با صبر و متانت خاصی مشکلات کمر من را حل کرد . جا دارد در این جا از نامبرده تشکر ویژه انجام بدهم.

 

عرفان محمدی
ورزشکار

سوالات رایج بیماران

منحنی کمر در کدام میانگین سنی بیشتر نمایان می شود ؟

این بیماری از جمله مریضی های اپیدمی در کشورمان می باشد. که در تمامی رنج های سنی قابل مشاهده می باشد که متاسفانه در بین سالخوردگان تعداد زیادتری را شامل می شود.

 

دیدگاه شما در ارتباط با دکتر قولنج چه می باشد ؟

این مطب از جمله درمانگاه های مجرب در زمینه معالجه گودی کمر می باشد که  با هدایت دکتر شیربان در سال های اخیر روش های ابداعی  ویژه پایه گذاری کرده است

 

از پیامدهای زیان بار و مخرب اضافه وزن چه چیزی می باشد ؟

پوکی استخوان و منحنی شدن کمر در بلند مدت از نتایج مخرب آن می باشد و راه معالجه آن رفتن به طور مداوم نزد پزشک و استفاده کمتر از مایعات چرب مانند نوشابه و غیره می باشد. البته پیاده روی به طور منظم نیز تاثیرگذار می باشد.فیزیوتراپی در اصفهان شیوه های درمانی مناسبی را برای بیماران ارائه می دهد.

دکتر قولنج بهترین فیزیوتراپی در اصفهان می باشد. مدیریت این فیزیوتراپی با دکتر شیربان می باشد.ایشان که متخصص فیزیوتراپی ورزشی هستند  ,تراپیست باشگاه های سپاهان,ذوب اهن,گیتی پسند و برخی دیگر از تیم های ملی بوده است.به جرئت می توان گفت که ایشان بهترین فیزیوتراپیست در اصفهان می باشد .

کمر درد

drgholenjبهترین فیزیوتراپی در اصفهاندرمان گودی کمردکتر قولنجفیزیوتراپی دراصفهانگودی کمر چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *